Binnen de online marketing staat het AIDA model voor Aandacht, Interesse, Verlangen en Actie. Elk woord representeert een stadium binnen het aankoopproces. Elke fase wordt door de klant doorlopen. Dat gebeurt voordat de consument een product of dienst koopt.
Aandacht is een belangrijke eerste stap binnen het AIDA model. Je kunt er namelijk niet zomaar vanuit gaan dat deze aandacht er al is. Niet iedereen weet welke diensten of producten jij te bieden hebt. Aandacht vragen doe je niet door onopvallend in een hoekje te blijven zitten. Je moet het gedragspatroon van de consument doorbreken. Je kunt de aandacht bijvoorbeeld opeisen met persoonlijke boodschappen of opvallende afbeeldingen. Ook het tonen van campagnes op plaatsen waar men het niet verwacht eist de aandacht op.
Nu je de aandacht van de consument hebt getrokken, is het tijd voor de tweede stap in het AIDA model. Wanneer een product interessant genoeg is, zal dit niet zo moeilijk zijn. Het verstrekken van relevante en duidelijke informatie is van belang als je de interesse van de consument wilt wekken. Concentreer je op informatie die voor jouw klant het belangrijkst is.
Interesse en verlangen gaan binnen het AIDA model hand in hand. De consument is geïnteresseerd. Aan jou de taak om hem of haar te overtuigen en laten verlangen naar het product. Waarom kan jouw klant écht niet zonder dit product? In deze fase praat je over de vele voordelen van het product, verstrek je ook interessante informatie en laat je de veelzijdigheid van het product zien. Zo zet je interesse langzaam om in verlangen.
In de laatste stap moet je de consument bewegen tot het ondernemen van actie. Het is dus belangrijk dat een campagne of advertentie in deze fase een call-to-action bevat. Wanneer AIDA wordt toegepast binnen de online marketing, wordt er vaak gebruik gemaakt van een urgentie. Dat wil zeggen dat de consument het gevoel moet krijgen om direct over te gaan tot actie. Je kunt bijvoorbeeld een timer gebruiken waarmee je aangeeft hoe lang de consument nog aanspraak kan maken op deze speciale aanbieding.
Er zijn nieuwe ontwikkelingen en variaties op het AIDA model dat wordt gebruikt binnen de online marketing. Sommige marketeers vinden het model niet volledig genoeg. Mede omdat AIDA geen onderscheid maakt tussen aankopen in webshops of fysieke winkels. Er zijn dus een aantal variaties die je ook kunt toepassen binnen de online marketing, zoals AIDCAS.
AIDCAS staat voor Aandacht, Interesse, Verlangen, Overtuiging, Actie en Service. Zoals je ziet zijn aan dit model Overtuiging en Service toegevoegd. Onder overtuiging (conviction) kun je de voordelen van een producten nog meer uitlichten. Dit zou de stap naar het ondernemen van een actie nog kleiner kunnen maken. Als laatste bevat AIDCAS ook de Service. Daarmee zorg je voor echte klantenbinding. Hiermee verbeter je de relatie tussen jouw bedrijf en de klant. Want één verkoop maakt natuurlijk nog geen vaste klant.