UR & DR

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Betekenis UR & DR voor linkbuilding: wat zijn de verschillen?

UR en DR zijn twee statistieken die inzicht geven hoe sterk een backlinkprofiel van een domeinnaam is. UR en DR staan voor URL Rating en Domain Rating. Met deze statistieken wordt het backlinkprofiel van een website beoordeelt. UR en DR zijn ontwikkelt door Ahrefs, een concurrerende tool vergelijkbaar met Semrush. Bij linkbuilding zegt DR iets over de kwaliteit en de hoeveelheid van de backlinks naar een domein. UR beoordeelt de links naar de pagina. Wat zijn de verschillen en hoe wordt UR & DR voor linkbuilding precies berekend?

DR voor linkbuilding

De DR voor linkbuilding wordt volgens Ahrefs op de onderstaande manier berekend:

  • Hoeveel unieke domeinen minimaal 1 do-follow link naar de doel website hebben
  • De DR waarde van de domeinen waarnaar wordt gelinkt
  • De hoeveelheid unieke domeinen waarnaar deze websites linken

Ahrefs is één van de meest betrouwbare tools om de sterkte van een backlinkprofiel te kunnen meten. Simpelweg omdat Ahrefs meer links indexeert dan andere tools. Maar, de berekening is niet uitgebreid genoeg om te kunnen bepalen of een website je ook daadwerkelijk helpt om hoger te kunnen ranken in de zoekmachine. Het algoritme van Google is uiteindelijk meer uitgebreid en alleen Google bepaald welke factoren er meespelen en hoe zwaar deze factoren meewegen. Ahrefs probeert dit aan de hand van de uitkomst (de resultaten die Google toont) terug te beredeneren en te berekenen maar is dus nooit zo accuraat of up-to-date als Google zelf.

UR voor linkbuilding

Er is een overeenkomst tussen de ranking van een website en de URL Rating. Maar, de UR verhogen om jouw website sneller en hoger te laten ranken is zinloos. Hieronder zie je dat websites die ranken op “website laten maken” weinig overeenkomsten hebben.

Voorbeeld UR & DR in Ahrefs

De UR toont de sterkte van het linkprofiel van een pagina. Dit wordt aangegeven op een schaal van 100 punten. Des te hoger de UR, des te sterker het linkprofiel van een pagina is. Toch zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden omtrent de UR.

De UR wordt niet beïnvloed door een website met HTTP of HTTPS. De URL wordt voor beide versies op dezelfde manier beoordeeld. Deze websites kunnen dus dezelfde rating hebben. Het is ook belangrijk om te onthouden dat de UR een metriek op paginaniveau is.

Dat betekent dat als je de UR van een website controleert in de Site Explorer van Ahrefs, de uitkomst van de berekening alleen betrekking heeft op de homepagina van de website. Ook moet je onthouden dat de schaal logaritmisch is. Dit houdt in dat het voor een pagina veel eenvoudiger is om van UR 20 naar UR 30 te stijgen, in plaats van UR 70 naar UR 80.

Ahrefs houd rekening met zowel de interne als de externe links. Het algoritme van de tool signaleert en verbreekt daarnaast ook rating scores die steeds opnieuw worden uitgewisseld in een lus tussen twee websites. Dit worden ook wel linking loops genoemd. Daarnaast verwijdert het algoritme van Ahrefs ook links die de UR kunstmatig kunnen verhogen.

Hoe kun je de UR & DR van een pagina of website verbeteren?

  • Website links van hoge kwaliteit creëren: één van de belangrijkste factoren om de UR en DR van een pagina of website te bepalen, is het aantal en de kwaliteit van de externe links. Links van relevante websites kunnen de UR en DR verbeteren.
  • Gebruik relevante zoekwoorden: door jouw content te voorzien van relevante zoekwoorden, wordt jouw website beter zichtbaar in de zoekmachines. Ook een goede ranking door zichtbaarheid kan de UR en DR van jouw website verbeteren.
  • Content: zoekmachines geven de voorkeur aan websites die waarde bieden aan gebruikers. Bijvoorbeeld door het creëren van hoogwaardige content. Door dit te doen, trek je hoogwaardige links aan die de UR en DR van jouw website verbeteren.
  • Website optimalisatie: optimaliseer de technische aspecten van jouw website. Zorg ervoor dat jouw website een schone en efficiënte HTML-code heeft. Ook een snelle laadtijd en een mobile friendly design kunnen de UR en DR verbeteren.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81