We spreken van een conversie wanneer een bezoeker zijn of haar doel heeft bereikt op jouw website of pagina. De bezoeker onderneemt een actie die waardevol is voor jouw bedrijf. Dat kan een aankoop zijn, maar ook een informatie aanvraag, nieuwsbrief inschrijving of andere lead magnet.
Conversies hebben ook alles te maken met verandering. Dit is ook de originele definitie van converteren. Een toevallige voorbijganger verandert plotseling in een (potentiële) koper of een geïnteresseerde klant. Deze verandering van vorm noemen we een conversie. Andere benamingen hiervoor zijn acties, doel voltooiingen, leads of gebeurtenissen.
Een conversie is belangrijk voor het succes van jouw onderneming. Dat hoeft niet altijd direct een verkoop te zijn. Ook het belang van andere soorten conversies mag niet worden onderschat. Een aanvraag tot meer informatie, telefonisch of e-mail contact kunnen ook leiden tot een aankoop of een nieuwe klant.
Als online ondernemer kun je te maken krijgen met diverse soorten conversies. Welke voor jouw bedrijf van toepassing zijn is eenvoudig te bepalen. Een conversie is namelijk een actie die laat zien dan de klant of bezoeker geïnteresseerd is. De gebeurtenis brengt hem of haar dichterbij de koopmodus. Verschillende soorten conversies zijn bijvoorbeeld:
Online marketing kent een aantal termen die te maken hebben met conversie. Zoals bijvoorbeeld het conversiepercentage, de kosten per conversie en CRO. Deze afkorting staat voor Conversion Rate Optimization. Maar wat betekenen deze termen eigenlijk?
Het conversiepercentage zegt wat over de bezoekers die jouw website ontvangt én hoeveel mensen overgaan tot het ondernemen van een actie. Of met andere woorden, hun doel op jouw website kunnen voltooien. Het percentage wordt berekend aan de hand van het totaal aantal bezoekers. Dit aantal wordt gedeeld door de conversies. Dat kan een bestelling zijn, maar bijvoorbeeld ook een aanvraag via e-mail. Als 200 mensen jouw website bezoeken en 2 daarvan een actie ondernemen, dan is het conversiepercentage van jouw website 2%.
Conversiepercentage = het aantal behaalde doelen / aantal sessies * 100
De kosten per conversie kun je eenvoudig berekenen. Dat doe je door de kosten die je hebt gemaakt voor het genereren van verkeer of clicks te delen met de conversies die je uit deze campagne hebt ontvangen. Je weet dan precies hoeveel een conversie je heeft gekost én of dit winstgevend is. Voorbeeld: je hebt € 50 uitgegeven aan advertentiekosten om 50 bezoekers te kunnen ontvangen op jouw website. Daar zijn 2 conversies uit voort gekomen. Je betaalt dan weliswaar € 1 per bezoekers, maar de kosten per conversie bedragen €25.
Conversie optimalisatie of CRO betekent kort samengevat het optimaliseren van een website zodat deze beter converteert. De prestaties van een website worden verbeterd aan de hand van gebruikersdata. CRO heeft als doel het veranderen of converteren van bezoekers. Bijvoorbeeld in kopende klanten, abonnees of het invullen van een formulier.
Ook het regelmatig monitoren en bijhouden van een conversie is belangrijk. Zo weet je namelijk precies hoe het is gesteld met het succes van jouw bedrijf. Door het bijhouden van conversies weet je of en hoeveel winst je maakt, maar leer je ook meer over wat jouw publiek of doelgroep interesseert. Conversies volgen en bijhouden geeft je ook inzicht in de marketingstrategie die je gebruikt. Is deze succesvol met voldoende conversies of laat het converteren te wensen over? Waardevolle informatie waarmee je beter leert ondernemen.