CPV staat voor Cost per View. Dit prijsmodel wordt gebruikt voor mobiele klantwerving, video advertenties en campagnes om de merkbekendheid te kunnen vergroten. De adverteerder betaalt een bedrag wanneer de advertentie of de video wordt gezien. Je betaald dus voor elke keer dat je advertentie weergegeven wordt.
CPV of Cost per View wordt gebruikt voor video advertenties die mobiel worden bekeken. Daarmee onderscheidt dit prijsmodel zich van andere modellen. Als er gebruik wordt gemaakt van Cost per View of CPV, dan moet vaak de complete video advertentie worden bekeken. Pas dan worden er kosten in rekening gebracht bij de adverteerder.
CPV = advertentiekosten / door het aantal keren dat de video is bekeken
Oorspronkelijk werden CPV advertenties vooral gebruikt door adverteerders die de merkbekendheid wilden behouden of vergroten. Tegenwoordig zijn er steeds meer marketeers die gebruik maken van CPV adverteren. Ze worden ook gebruikt binnen de performance marketing. CPI campagnes (Cost per Installation) zijn hier meer gebruikelijk.
Toch verlagen ze mogelijk ook de CPM (Cost per Mille) die ze genereren. Dit betekent dat adverteerders de in-app inventory verliezen en hun campagnes niet kunnen schalen. Met CPV kunnen performance adverteerders concurrerend blijven met hun biedingen.