CRO staat voor Conversion Rate Optimization of conversie optimalisatie. Met conversie optimalisatie probeer je het percentage website bezoekers dat een door jouw bepaald doel haalt te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier of bestelling op je webshop.
Een conversie is een de term waarmee we een actie beschrijven die een bezoeker uitvoert op je website. Dit kunnen allerlei acties zijn, bijvoorbeeld als het hoofddoel van je website is om je product te verkopen, dan is wordt een bestelling gezien als een conversie.
Het kan zijn dat een websitebezoeker ook andere acties kunnen uitvoeren op je website. Zoals het downloaden van een brochure, een contactformulier invullen of inschrijven op een een nieuwsbrief. Deze acties worden ook wel secundaire of microconversies genoemd.
Enkele voorbeelden van conversies zijn:
Conversies:
Micro conversies:
Een conversiepercentage is het percentage van bezoekers dat een actie uitvoert op je website. Je kunt het percentage berekenen door het totaal aantal acties van bezoekers te delen door het totaal aantal bezoekers op je website. Dit is dus een gegeven dat berekend wordt eens iemand zich op je website begeeft.
Conversiepercentage = het aantal behaalde doelen / aantal sessies * 100
Let op! Er zijn twee verschillende manieren om je conversie aantal te berekenen.
Dit is afhankelijk van het type product of service dat je aanbiedt. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld.
1) Een websitebezoeker kan een conversie uitvoeren elke keer hij of zij naar je website surft.
Jan verkoopt laptops. Elke dag komen er 1.000 (niet noodzakelijk unieke) mensen op zijn website. Er vinden dus 1.000 sessies plaats op zijn website. Van die 1.000 bezoekers, kopen 100 al dan niet unieke mensen ook effectief een laptop in de webshop van Jan. Om het conversie aantal te bepalen deelt Jan 100 door 1.000. Dat is 10%. Dat wil zeggen dat 10% van de website bezoeken leidt tot een actie of in dit geval een aankoop.
Let op! Iemand die tweemaal Jan's website bezoekt en tijdens elk bezoek een laptop koopt wordt gerekend als twee sessies en twee conversies. Dus Ann die maandagochtend en maandagnamiddag een laptopl koopt, wordt door Jan tweemaal geteld wat betreft een sessie en tweemaal wat betreft een actie.
2) Een websitebezoeker kan enkel eenmalig een conversie uitvoeren. Als hij of zij nadien naar je website surft, kan dat niet meer.
Bijvoorbeeld, Sophie verkoopt abonnementen voor haar zelfgemaakt tijdschrift over boeken. In tegenstelling tot Jan kijkt Sophie niet naar sessies van al dan niet unieke bezoekers, maar enkel naar het aantal unieke bezoekers. Als Ann ‘s ochtends het abonnement van Sophie koopt en in de namiddag terug naar de website surft, wordt Ann maar een keer geteld. Ann kan het abonement geen tweede keer kopen.
Sophie deelt het aantal aankopen door het aantal unieke bezoekers. Op maandag heeft Sophie 1.000 unieke bezoekers die allemaal driemaal naar haar website surfen. Dus ze ziet 3.000 websitebezoekers of sessies op haar website. Van die 1.000 unieke bezoekers kopen 100 mensen het abonnement. Sophie deelt 100 aankopen door 1.000 unieke bezoekers. Ze kent dus ook een conversiepercenage van 10% hoewel ze 3.000 sessies telt.
Het conversiepercentage vertelt je dus het percentage van je website bezoekers dat ook effectief overgaat tot actie of aankoop.
Het optimaliseren van je conversiepercentage is belangrijk omdat je met hetzelfde aantal bezoekers meer verkopen of offerte aanvragen binnen krijgt. Stel; je hebt 1.000 bezoekers met een conversiepercentage van 2% dan komen er uit deze 1.000 bezoekers uiteindelijk 20 klanten. Als je met die zelfde 1.000 bezoekers een conversiepercentage van 3% haalt heb je opeens 30 klanten, een stijging van 50%! Dat zijn 10 klanten meer waar je niets voor of te doen.
Als je een Google Ads campagne hebt draaien en je geeft elke maand €300,- aan kliks uit. Dan kun je door middel van conversie optimalisatie de ROAS van je campagne enorm verhogen. Omdat je voor dezelfde €300,- nu ook 50% meer offerte aanvragen of verkopen.
Terwijl je met SEO (zoekmachineoptimalisatie) het aantal bezoekers naar je website laat toenemen, maak je dat met CRO kwaliteitsvoller. Je slaagt er in meer te verkopen met hetzelfde aantal sessies of aantal unieke bezoekers.
Om de juiste en meest interessante inzichten te krijgen, worden twee methodes gebruikt. Aan de ene kant, analyseert men data die de feiten van het gedrag van je bezoekers weergeeft. Dit is de kwantitatieve methode. Dit gaat over gegevens zoals:
Om dergelijke data te verzamelen, gebruik je tools zoals Google Analytics. Aan de andere kant, kijk je naar meer subjectieve gegevens of naar het waarom. Je stelt je websitebezoekers vragen zoals:
Deze informatie kan je niet vinden in cijfers of in online tools. Deze zaken moet je vragen via surveys of kan je achterhalen door testen uit te voeren.
Aan de hand van al deze informatie kan je aan de slag. Je kent nu je websitebezoekers, je weet hoe ze zich gedragen en waarom ze dat zo doen. Je kan je website optimaliseren en inhoud creëren die aantrekkelijk, kwaliteitsvol én efficiënt is!
Hoewel er geen direct verband is tussen conversie optimalisatie en SEO, helpt het natuurlijk wel enorm als je website goed converteert. Je haalt immers meer verkopen of offerte aanvragen uit hetzelfde aantal website bezoekers.
De sleutel tot een succesvolle CRO en SEO is dus het verzamelen van correcte en bruikbare data. Leer je ideale klanten kennen, weet hoe ze bewegen op je website en welke woorden ze gebruiken om je product of service in een zoekmachine te zoeken. Vervolgens kun je hier je SEO en SEA strategie op aanpassen.
Levert een groene knop meer offerte aanvragen op dan een rode knop? Dit verschilt per branche en doelgroep, is altijd maatwerk en een kwestie van meten en testen. Een tool waarmee je dit kunt testen is Google Optimize. Met Google Optimize kun je enorm effectief testen of het aanpassen (of weglaten) van bepaalde elementen een positief effect heeft op het conversiepercentage van je website. Google Optimize stuurt de helft van je website bezoekers naar de ene versie van je website en de andere helft naar de andere versie.
Zo kun je bijvoorbeeld testen of het aanpassen van een stuk tekst een positieve invloed heeft op je conversiepercentage.
Enkele voorbeelden van testen die je kunt doen met Google Optimize zijn:
Begrijp je waar CRO en SEO voor staan maar je ziet er geen beginnen aan? Je beseft dat deze tools vandaag enorm belangrijk zijn, zeker met die moordende competitie? Of je wil er van de eerste keer meteen goed mee aan de slag?
Neem een van onze experten onder de arm en analyseer en optimaliseer samen met hem of haar. Onze CRO- en SEO-experten begeleiden en helpen je om jouw website om te toveren tot een marketing tool die bezoekers omzet in klanten en offerte aanvragen.