De customer journey wordt ook wel de klantreis genoemd. Het is de reis die een klant aflegt om tot de koop van een product of het afnemen van een dienst te komen. De journey omvat alle contactpunten die de klant heeft met een bedrijf of merk. Tijdens de oriënterende fase, maar ook tijdens het doen van een aankoop en daarna. Een customer journey heeft vooral betrekking op de ervaring die de klant heeft met een merk of bedrijf.
Een customer journey is belangrijk voor je onderneming. De klantreis bestaat uit verschillende fasen. Daardoor kun je vrij eenvoudig in kaart brengen waarom jouw klanten naar een product of dienst zoeken en welke behoeften ze hebben. In elke fase van de customer journey kun je de klant op zijn wenken bedienen.
Bijvoorbeeld met de juiste antwoorden, content of aanbiedingen. Dit zorgt ervoor dat de klant jouw producten verkiest boven die van de concurrent. Marketingstrategieën worden daardoor nog efficiënter. Door gebruik te maken van customer journey mapping weet je precies hoe klanten jouw bedrijf zien.
Mapping leidt je door alle contactpunten die de klant doorloopt. Zwakke punten of verbeteringen kun je zo eenvoudig opsporen. Op deze manier ben je klantgericht bezig. Het doel van een customer journey is het verkrijgen van meer vaste en terugkerende klanten.
Een customer journey of klantreis bestaat uit diverse fasen. Awareness, Consideration en Conversion worden het vaakst gebruikt bij offline aankopen. Webshops kennen nog twee extra toevoegingen in de klantreis. Dit zijn Retention en Advocacy. Deze twee laatste fasen hebben betrekking op de zogenaamde touchpoints van merken met online kopers.
In deze fase wordt er algemene informatie verspreid onder de doelgroep. De informatie gaat over de producten of diensten van jouw bedrijf.
In deze fase van de klantreis richten merken zich vooral op de promotie van een product of dienst. Je wilt een potentiële koper ervan overtuigen dat jouw bedrijf thuishoort op de lijst van beschikbare opties. Dat is belangrijk, want juist in deze fase zoeken klanten ook naar alternatieven voor een eerdere aankoop. Bijvoorbeeld bij de concurrent.
In deze fase zet je klanten aan tot het ondernemen van een actie (dit wordt ook wel een conversie genoemd). Bijvoorbeeld met een call-to-action of een inschrijving voor de nieuwsbrief of e-mail funnel. In deze fase wil je jouw product of dienst vooral verkopen als zijnde de best beschikbare optie.
Trouwe klanten zorgen voor consistente inkomsten. Dit vergt minder inspanning dan het werven van nieuwe klanten. Retention heeft dus alles te maken met klanttevredenheid.
Als bedrijf weet je hoe belangrijk mond-tot-mond reclame is. Dit kan echter ook het klantbehoud versterken. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van influencers of gast blogs. Elke klant aanmoedigen tot het schrijven van een review of beoordeling kost tijd en geld.
In elke fase van de customer journey moet je jouw klanten kunnen begrijpen. Op deze manier kun je ze altijd voorzien van de content, diensten of producten die ze op dat moment nodig hebben. Om te weten wat er speelt is het consistent verzamelen van informatie belangrijk. Op deze manier kun je de marketing- en productontwikkeling snel afstemmen op de behoeften van de klant als de markt verandert.
De klantreis begint bij het doen van een aankoop. Dat kan een product of een dienst zijn. De reis start naar aanleiding van een advertentie, een kortingscode of een klantbeoordeling. Na de awareness en consideration fase gaat de klant over tot het doen van een aankoop. Daardoor ontstaat er een ervaring met jouw merk waarna er een mening wordt gevormd.
In deze fase is het belangrijk om te weten hoe jouw klanten over jouw bedrijf denken. Waarom kiezen ze juist jouw bedrijf in plaats van de concurrent? Hoe kijken ze aan tegen jouw verkoopteam en klantenservice, of wat maakt jouw producten juist zo goed?
Dit betreft een kaart met de feedback van klanten in elke fase die ze doorlopen. Door de customer journey in kaart te brengen kun je begrijpen hoe, wanneer waar klanten jouw merk vooral ervaren. Dit kun je continu meten op verschillende plaatsen. Voorbeelden zijn:
De klantreis of customer journey in kaart brengen doe je met deze belangrijke stappen:
Begrijp de buyer persona van de potentiële koper. Als bedrijf is het belangrijk dat je de buyer persona definieert voordat je overgaat tot customer journey mapping.
Erken de intentie van de doelgroep. Wat wil een koper te bereiken door de interactie met een merk en wat zijn de verwachtingen? Je kunt jezelf van het antwoord voorzien door:
Wat zijn de touchpoints? Breng alle interactie touchpoints in kaart. Doe dit elke keer wanneer nieuwe klanten jouw website bezoeken of contact opnemen met de afdeling verkoop. Voorzie de kaart van interacties die plaatsvinden voor, tijdens en na de aankoop.
In ieder geval moet jouw bedrijf het onderstaande weten:
Jezelf cruciale en essentiële vragen stellen is belangrijk. Zoals bijvoorbeeld:
Benader je jouw klanten rechtstreeks? Stel ze dan zeker deze vragen:
Maak een lijst met prioriteiten. Je kunt de customer journey kaart optimaliseren door gebieden te identificeren die extra aandacht nodig hebben. Zodra je weet wat de meest voorkomende problemen zijn kun je actie ondernemen. Zo verminder je de impact op de klantvriendelijkheid.
Zet alle ideeën op papier, maak gebruik van een whiteboard of een tool voor customer journey mapping. Moet je beslissingen nemen om de klantervaring te kunnen verbeteren? Dan kun je altijd en overal een kopie raadplegen.
De basis van de klantervaring wordt gevormd door datgene wat de klant voelt en ziet tijdens de interactie met jouw bedrijf. Door precies te weten wat deze ervaringen zijn, ben je in staat om de klantreis in kaart te brengen. Dit wordt ook wel customer journey mapping genoemd. De klantreis kan een paar uur of enkele weken duren. Houd een tijdlijn bij van wat er in elke fase met de klant gebeurd. Naast een tijdlijn kun je ook gebruik maken van een framework.
4. Pijnpunten
Directe meningen van klanten zijn de meest effectieve manier om antwoord te krijgen op de bovenstaande vragen. Om meer te weten te komen over de behoeften van jouw klanten, kun je enquêtes versturen of interviews afnemen.
Door gebruik te maken van een customer journey mapping framework, leer je de emoties van jouw klanten begrijpen. Je kunt je sneller en beter verplaatsen in wat een consument denkt. Bijvoorbeeld waarom een klant een bepaalde keuze maakt. Door de mapping gegevens te gebruiken voor het oplossen van problemen, verbeter je de functionaliteit van jouw bedrijf. Uiteindelijk heeft dit een positief effect op het succes van jouw onderneming.
Door gebruik te maken van mapping weet je precies op welke punten de klantcommunicatie verbeterd kan worden. Wanneer de klantenservice bijvoorbeeld onbereikbaar is, krijgen klanten geen hulp wanneer dat nodig is. Er ontstaat irritatie omdat jouw klanten een snel antwoord verwachten. De oplossing kan liggen in het uitbreiden van de helpdesk.
Als problemen snel en adequaat worden opgelost, stijgt het vertrouwen. Dat geldt voor zowel jouw klanten als de werknemers. Medewerkers worden aangemoedigd om goed werk te blijven leveren. Dit verhoogt de algehele klanttevredenheid.
Het creëren van een geweldige klantervaring vereist een goed samenwerkend en eensgezind team. Zowel de marketing afdeling als de productontwikkeling, de verkoop en klantenservice moeten samenwerken. Dit om de processen binnen jouw bedrijf te kunnen verbeteren. Een goede samenwerking bevorderd de efficiëntie en effectiviteit van elk team.
Het analyseren van de klantreis of de customer journey zorgt voor nieuwe ideeën in inspiraties. Door het standpunt van jouw klanten te analyseren en klantgegevens te gebruiken, weet je precies welke marketingstrategieën je moet doorvoeren om de klant tevreden te houden. Een klantreis analyse kent 3 fasen. Dit zijn het verzamelen van informatie, het maken van buyer persona’s en het analyseren van klantinteracties. Het verzamelen van informatie met een customer journey analyse kent belangrijke voordelen: