Evergreen content is inhoud of content die altijd up-to-date en relevant is voor de lezer. Of dat nu een week of twee jaar na de publicatie is. Evergreen content is duurzaam en belangrijk voor SEO of zoekmachine optimalisatie. Het behoudt immers altijd zijn waarde.
Ook na verloop van tijd blijft evergreen content interessant. Daarmee heeft het een positieve invloed op het websiteverkeer en het aantal bezoekers. Hoewel alle gepubliceerde content online beschikbaar blijft, biedt alleen evergreen content een blijvende waarde aan de lezer.
Evergreen content is géén tekst die gebaseerd is op een nieuwsfeit, een modetrend of een seizoensgebonden onderwerp. Deze content heeft een duidelijke houdbaarheidsdatum. Voorbeelden daarvan zijn nieuwsberichten of blogs over trends en vakantieperiodes.
Een blog over de zomervakantie is namelijk niet relevant in de winter. Deze content bevat informatie die maar tijdelijk interessant is voor de lezer. Ook zijn de teksten vaak voorzien van zoekwoorden waar na deze “hype” nauwelijks meer naar wordt gezocht. Als vanzelfsprekend draagt deze soort tekstuele content dus niet bij aan duurzame SEO.
Voorbeelden van content die wél evergreen is zijn bijvoorbeeld een handleiding voor een product, een productreview of een instructievideo. Ook tips en Wikipedia-achtige inhoud kan evergreen content zijn. Mits ze gaan over een onderwerp dat altijd actueel blijft. Denk daarbij aan blogs over afvallen, bespaartips en het opvoeden van kinderen of huisdieren.
Als je evergreen content wilt inzetten voor SEO is relevantie belangrijk. De inhoud moet blijvend interessant zijn voor jouw doelgroep. Daarnaast moet de content gerelateerd zijn aan jouw bedrijf of producten. Heb je bijvoorbeeld een webshop in dierenbenodigdheden? Dan zou “10 opvoedtips voor pups” evergreen content kunnen zijn.
“Hoe kun je eenvoudig besparen op de financiën? 5 tips!”
Een perfect voorbeeld van evergreen content. We willen namelijk altijd wel weten hoe we op een makkelijke manier minder geld kunnen uitgeven.
“10 manieren om gezonder te leven”
Creëer evergreen content met handige tips, mooie foto’s en duidelijke schema’s. Tenslotte zijn we altijd op zoek naar hoe we gezonder én meer verantwoorde kunnen leven.
Om daadwerkelijk ook leads te kunnen genereren, moet evergreen content voor SEO ook uniek zijn. Gezien de hoge concurrentie kan dat soms best lastig zijn. Evergreen content creëren dat zijn doel bereikt doe je door het gebruik van longtail zoekwoorden.
Naast zoekwoord optimalisatie zijn er nog meer SEO technieken van belang. Zoals een alt-tekst bij de afbeeldingen die je gebruikt en het toevoegen van deelknoppen. Bijvoorbeeld voor jouw social media kanalen. Jouw evergreen content kan direct worden gedeeld. Uiteindelijk zorgt dit ook op de lange termijn voor meer bezoekers en websiteverkeer.
Ben je al in het bezit van evergreen content dat heel goed wordt ontvangen door het publiek? Doe hier dan je voordeel mee. Je zou kunnen kiezen voor een spin-off of een gerelateerd onderwerp. Uiteraard zorg je wel voor een uniek onderwerp en inhoud.
Gerelateerde content aan elkaar linken is natuurlijk prima voor de zoekmachine optimalisatie. Als je een uitgebreid artikel hebt gemaakt met “opvoedtips voor pups”, kun je de content ook verdelen en aan elkaar linken. Je voorziet jouw lezers van een all-in-one oplossing terwijl je ze ook attent maakt op het bestaan van andere relevante content.
Gebruik zo min mogelijk technische taal of uitleg. Ook al ben je een autoriteit op jouw vakgebied. Schrijf de evergreen content altijd voor een “leek”. Je biedt immers hulp aan. Iets waar een ervaringsdeskundige niet zo snel naar zal zoeken.