FOMO staat voor Fear of Missing Out of bang zijn om iets te missen. De psychologische basis hiervan wordt ook gebruikt binnen de online marketing. Daarmee kun meer urgentie opbouwen waardoor je leads nog sneller in betalende klanten kunt veranderen.
Maar al te vaak willen we het liefst op meerdere plaatsen tegelijk kunnen zijn. Dat komt omdat we eigenlijk gewoonweg niets willen missen. Van een studie of een feestje, maar ook van een product dat nog maar eventjes in de aanbieding is.
FOMO staat dus letterlijk voor de angst om iets te missen. Met de komst van de social media platformen is deze angst nog groter geworden. Zeker omdat we te pas en te onpas worden geconfronteerd met het “perfecte leven” en de geweldige feestjes van anderen.
Dit geeft je het gevoel dat je dus écht iets mist. In werkelijkheid is dit natuurlijk niet zo. Je ziet immers alleen de leuke dingen. De psychologische basis van FOMO heeft dus te maken met angsten. Toch is FOMO ook een marketing tactiek die je effectief kunt inzetten.
FOMO is een marketing vorm waarbij je gebruik maakt van het verlangen van de consument. Op deze manier kun je elke kans die voorbij komt ten volle benutten. Als je gebruik wilt maken van deze strategie, moet je ervoor zorgen dat de doelgroep beseft dat ze iets missen als ze jouw product niet kopen. Niemand wil een gouden kans missen, toch?
Je moet er dus voor zorgen dat de doelgroep direct wil kopen omdat ze achteraf geen spijt willen krijgen. Om meer urgentie te creëren die aanzetten tot het doen van impulsaankopen, kun je quotes gebruiken zoals; "Koop nu of krijg later spijt" of "Deze aanbieding geldt nog maar 3 dagen".
Stel je voor dat je een dure armband wilt kopen die behoorlijk boven jouw budget is. Terwijl je speelt met deze gedachten, zie je ineens een afbeelding van die armband voorbij komen op de socials. Wanneer je naar de prijs kijkt is deze ook nog eens veel lager dan normaal. Dat scheelt bijna de helft, maar je moet wel snel beslissen. Er is er nog maar 1 op voorraad!
Je voelt jezelf opgejaagd en kan nog maar nét de tijd vinden om je betaal app te openen. Je wilt natuurlijk niét dat er iemand anders met dit laatste goedkope exemplaar vandoor gaat. Dat is precies wat FOMO marketing is. Je krijgt het gevoel dat je de aankoop snel moet doen. Dit is hoe je gebruik kunt maken van de angst om iets te missen.
Als er sprake is van een tijdslimiet worden mensen gedwongen om snel te handelen. Ze willen die deadline natuurlijk niet missen. In feite zet je de consument onder druk wat de marketing makkelijker maakt. Door het gebruik van een tijdslimiet, kun je producten voor een beperkte tijd aanbieden tegen een gereduceerd prijs. Ze willen dus persé een aankoop doen binnen deze prijs. Met andere woorden; deze geweldige aanbieding willen ze niet missen.
Als je op deze manier gebruik wilt maken van FOMO marketing, is het belangrijk dat je de tijdslimiet niet zomaar verlengt. Daardoor neemt jouw doelgroep je misschien niet serieus. Natuurlijk is dit ook schadelijk voor het klantvertrouwen. Houd het dus echt exclusief.
Ook social proof is een FOMO strategie die altijd werkt. Dit kan in de vorm van een productbeoordeling of reviews van jouw voorgaande klanten. De meeste mensen willen bevestigen krijgen dat jij er niet op uit bent om ze op te lichten.
Als ze weten wat anderen over jouw merk vertellen, dan vergroot dit het vertrouwen. De kans dat je leads kunt omzetten in betalende klanten die een aankoop doen wordt daardoor aanzienlijk groter. Mensen willen graag weten wat anderen zeggen over jouw merk.
Sommige mensen hebben zelfs nog nooit een product gekocht zonder af te gaan op reviews. Aan de hand van de beoordelingen zijn ze bang om iets te missen. Gebruik maken van social proof verbetert de geloofwaardigheid van je merk. Daarnaast is het voor jouw doelgroep veel makkelijker om jouw product of bedrijf te vertrouwen.
Influencers gebruiken om je merk te promoten wordt steeds populairder. Deze strategie is effectief omdat influencers vaak veel volgers hebben opgebouwd. Daarnaast hebben ze het vertrouwen van hun doelgroep al verdiend. Dit biedt een voordeel voor jouw merk.
Je ontvangt meer verkopen wanneer deze mensen je helpen je merk te promoten. Je kunt een influencer bijvoorbeeld citeren bij de promotie van je merk. Ook hier maak je gebruik van FOMO marketing. Mensen denken namelijk al snel dat ze iets missen als hun favoriete influencers jouw merk promoot. Influencers hebben dus invloed op jouw verkopen.
Een bekende FOMO strategie is het gebruik van kortingen. Hoewel het idee bekend is, weet niet iedereen hoe je dit op de juiste manier moet inzetten. Dat kan op verschillende manieren. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat jouw doelgroep zich speciaal voelt.
Bijvoorbeeld door ze te vertellen dat alleen jouw volgers aanspraak maken op de korting. Dit kun je natuurlijk ook doen voor de mensen op jouw e-maillijst met een e-mail funnel. Jouw publiek voelt zich speciaal door de exclusieve korting die ze krijgen en doen sneller een impulsaankoop.
Als je deze FOMO methode wilt gebruiken moet je wel de regels kennen. Je wilt immers het gewenste resultaat bereiken. Wees altijd volledig eerlijk en geef jouw doelgroep geen kortingen of beloftes die je niet na kunt komen.
Als je werkt met een aanbod voor e-mail abonnees of volgers, maak deze dan nooit beschikbaar voor andere mensen. Vertrouwen opbouwen als merk is echt belangrijk. Als jouw publiek denkt dat je niet eerlijk bent, verlies je de geloofwaardigheid als merk en zullen ook de verkopen afnemen. Creëer urgentie of schaarste, maar blijft altijd eerlijk en oprecht.
De manier waarop je jouw doelgroep bereikt is belangrijk voor jouw merk. De keuzes die zij maken over jouw merk hangen af van de manier waarop jij ze bereikt. Als je wilt uitdragen dat jouw klanten nu moeten kopen of anders spijt krijgen, moet je communiceren op een manier die jouw boodschap exact overbrengt op jouw publiek.
Werk aan de juiste zinsopbouw. Ze niet het ene terwijl je het andere bedoelt. Als je content maakt voor jouw merk, moet je ervoor zorgen dat je dit in het oog springt. Al met de eerste zin wil je de aandacht trekken van jouw publiek.
Veel hangt af van het soort boodschap dat je naar buiten brengt. Waarom krijgt jouw publiek spijt als ze nu niet beslissen? Je kunt deze FOMO strategie in je voordeel gebruiken als je de juiste snaar kunt raken met zorgvuldig gekozen woorden. Ben je hier niet zo bedreven in? Laat dit dan gerust over aan een ervaren schrijver of een content creator.
Onze interesse wordt verhoogd als we te weten komen dat andere mensen hetzelfde willen wat wij willen. Je bent dus bang om iets te missen, ook hier kun je FOMO gebruiken. Je hoeft jouw publiek alleen maar te laten weten dat andere mensen ook geïnteresseerd zijn in datgene wat zij willen. Als mensen zich dit realiseren, willen ze de eerste zijn om dat product te kopen. We zijn competitief ingesteld, dus we willen niet verliezen van andere kopers.
Sommige merken begrijpen hoe dit werkt. Ze maken de consument bewust van een product. Ze zorgen ervoor dat ze jouw laten weten dat er op dit moment ook andere mensen zijn die hetzelfde product bekijken. Zo creëer je urgentie waardoor de klant sneller koopt.
Wanneer je mensen het gevoel geeft dat ze aan het concurreren zijn om een product, worden ze serieuzer over het doen van een aankoop. Je kunt jouw publiek ook vertellen dat er maar een bepaald aantal producten voorradig zijn. Als je mensen vertelt dat je maar 2 of 3 producten hebt, creëer je het gevoel dat ze op moeten schieten als ze niets willen missen.
Het benadrukken van gemiste kansen is ook een FOMO strategie die altijd werkt. Het is een goed idee om mensen te herinneren aan de kansen die ze eerder hebben gemist. Het voordeel is dat het ze herinnert aan het feit dat ze niet opnieuw dezelfde fout willen maken.
Dit kun je doen als een consument interesse toont in een artikel, maar dit product uiteindelijk door te langzaam beslissen verliest aan een ander. Als de consument interesse toont in een ander product, kun je hem eraan herinneren dat hij het product eerder heeft verloren. Bijvoorbeeld; “Je hebt dit product al eens verloren, wil je deze kans nog een keer missen?”
FOMO of Fear to Missing Out is dus simpelweg de angst om iets te missen. Het verklaart de theorie achter de reden waarom veel mensen bang zijn om kansen te missen. Ze nemen liever een risico dan dat ze moeten leven met het schuldgevoel van "wat had kunnen zijn."
FOMO gebruiken in de online marketing wakkert de interesse van de consument aan. Ze willen geen enkele kans missen die voorbij komt. Je kunt deze marketingstrategie gebruiken door het instellen van een tijdslimiet. Bepaalde aanbiedingen zijn dan alleen geldig binnen een korte periode. Het helpt mensen om impulsaankopen te doen waardoor jij meer omzet.
Binnen de FOMO marketing kun je ook gebruik maken van social proof. Zo weten mensen precies wat anderen vinden van jouw merk. Influencers citeren is ook een methode binnen de FOMO marketing. Daarmee kun je het aantal verkopen stimuleren.
Het geven van kortingen, het gebruik van de juiste woorden én het bewust omgaan met concurrentiegevoel zijn allemaal FOMO tactieken. Je kunt ze in jouw voordeel gebruiken binnen de online marketing.