We spreken van een koude e-mail als de ontvanger niet voorheen door jou gecontacteerd werd of zijn toestemming hiervoor gaf.
In tegenstelling tot spam berichten, wordt bij koude e-mails wel degelijk onderzoek gedaan naar wie en met welk doelen gemaild wordt. Wie is de doelgroep voor een bepaalde campagne? Welke bedrijven zijn geschikte afnemers voor bepaalde producten? Het is dus niet zomaar random wat mails versturen op goed geluk, er zit wel degelijk een heuse stragie achter.
Je kan je natuurlijk afvragen of het versturen van dergelijke e-mails eigenlijk wel zinvol is. Het antwoord is volmondig ja. Het is vaak de eerste stap naar een goed en duurzaam contact met nieuwe klanten of afnemers. Waar vroeger dagen meer gebruik werd gemaakt van het koud bellen, heeft nu de koude e-mail veel terrein gewonnen. Een e-mail wordt gelezen wanneer er tijd voor is en komt dus bij potentiële klanten minder opdringerig over. Uiteraard geldt ook hier dat opvolging essentieel is om success te boeken, de e-mail zal vaak wel gelezen worden maar hoe goed je product of dienst ook is er zal in het gros van de gevallen gewacht worden tot jij contact opneemt.