Met AOV of orderwaarde wordt het bedrag bedoeld dat klanten gemiddeld besteden binnen jouw webshop of website. De afkorting AOV staat voor Average Order Value.
De orderwaarde kun je heel eenvoudig berekenen. Dat doe je door de totale omzet te delen door het aantal bestellingen. Je kunt de AOV het beste per maand berekenen. Stel dat je in één maand een totale omzet behaald van €10.000. Je hebt 1000 bestellingen ontvangen. Je kunt nu de gemiddelde orderwaarde berekenen door 10.000 te delen door 1000. Je weet nu dat jouw klanten gemiddeld €10 besteden aan een bestelling. De orderwaarde dus.
Gemiddelde orderwaarde = Totale omzet / aantal orders
De AOV of gemiddelde bestelwaarde geeft inzicht in het gedrag van jouw klanten. Aan de hand van deze gegevens kun je jouw marketingstrategieën of prijsbepalingen aanpassen of evalueren. Aan de hand van de bestelwaarde kun je namelijk zien of een strategie werkt of juist niet. Het verhogen van de gemiddelde orderwaarde heeft als vanzelfsprekend een positieve impact op de winstgevendheid van jouw bedrijf. Je bent in staat om meer inkomsten te genereren. Je hebt immers al de beschikking over kopende klanten.
De gemiddelde orderwaarde of AOV kun je verhogen door gebruik te maken van bewezen strategieën. Bijvoorbeeld door de klant te motiveren tot het kopen van meerdere of duurdere producten dan in eerste instantie de bedoeling was. Denk daarbij aan het tonen van bijpassend of gerelateerde producten gaandeweg het koopproces. Er zijn echter nog meer methoden die je kunt toepassen als je de AOV of gemiddelde bestelwaarde wilt verhogen.
Methode | Voorbeeld |
Retourneren | Ben je toch niet tevreden? Je mag jouw product altijd retourneren |
Gratis verzending | Bestel voor €50 en wij verzenden jouw bestelling gratis |
Kortingscodes | Bestel voor €50 en ontvang €15 korting op jouw volgende aankoop |
Bulkkorting | Bestel je er 3 of meer? Dan betaal je geen €6,00 maar €5,00 per stuk |
Cross selling | Wil je ook nog een voerbak bij het konijnenvoer dat je hebt bestelt? |
Upselling | Een 2-1 voerbak voor € 5,00 meer dan het product in je winkelwagen (een beter product voor een duurdere prijs) |
Als je de AOV wilt verhogen, is het goed om je klantenbestand op te delen in verschillende groepen. Je hebt klanten die regelmatig een kleine aankoop doen, maar er zijn ook groepen die af en toe een duurdere bestelling plaatsen. Door gebruik te maken van de aankoopgeschiedenis kun je elke groep van een gepaste aanbieding voorzien. Deze kun je helemaal afstemmen op hun specifieke koopgedrag. Zo kun je de AOV effectief verhogen.
Als je de orderwaarde wilt verbeteren kun je dat op verschillende manieren doen. Zoals bijvoorbeeld met cross selling of upselling. Maar welke methode werkt? A/B testen helpt je daarbij. Je kunt verschillende versies met een upselling of cross selling tekst testen. Een A/B test opzetten met een retourbeleid, gratis verzenden of een kortingscode kan natuurlijk ook. Vervolgens kun je makkelijk zien welke methode invloed heeft op de orderwaarde.
Je kunt jouw omzet en winst verhogen met het verbeteren van de gemiddelde orderwaarde. Maar, binnen e-commerce is ook de opbrengst per bezoeker (RPV) en het conversiepercentage belangrijk. Dit percentage kunnen berekenen door het aantal conversies te delen door de bezoekers die je hebt ontvangen. Bijvoorbeeld per maand.
De gemiddelde orderwaarde verhogen is prima, maar niet wanneer dit een negatief effect heeft op het conversiepercentage. Ook de RPV of Revenue per Visitor is iets om in de gaten te houden. De RPV vertelt je hoeveel geld een klant opbrengt bij een website bezoek.