PPC staat in de online marketing wereld voor Pay Per Click. Via Pay Per Click betaal je voor elke bezoeker die op een advertentie van je website heeft geklikt. Je koopt dus als het ware bezoekers in die zoeken op een zoekterm die aansluit bij jouw dienst of product.
Google Ads is een voorbeeld dat gebruik maakt van het PPC principe om te bieden op verschillende zoektermen. De kosten per klik kunnen uiteenlopen van €0,10 tot €10,- per klik, dit is erg afhankelijk van de dienst of het product dat je aanbiedt. De kosten per klik voor een hoveniersbedrijf liggen een stuk lager dan bijvoorbeeld voor het afsluiten van een hypotheek.
De kosten die je per klik betaald lijken soms hoog, maar deze zijn natuurlijk altijd inherent aan wat je verdiend. Stel dat je bijvoorbeeld voor €5,- per klik adverteert maar daar wel een opdracht van €500,- door binnen haalt, dan maak je alsnog een flinke winst.
Vaak wordt gedacht dat het succesvol adverteren met PPC hoofdzakelijk in het optimaliseren van je marketing campagne (in bijvoorbeeld Google Ads). Maar het optimaliseren van je landingspagina of website is minimaal net zo belangrijk. Hoe beter deze aansluit bij de zoektocht van de klant, hoe minder je betaald per conversie, en hoe hoger je winst uiteindelijk. Dit wordt ook wel CRO genoemd.
Google Ads (voorheen Google Adwords) is het grootste en bekendste online marketing platform ter wereld. Met Google Ads kun je bieden op bepaalde zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan: "Hovenier Eindhoven" of iemand die op: "Hovenier" zoekt en zich in een straal van 30km van Eindhoven bevindt. Het doen van een goed zoekwoorden onderzoek is dus van groot belang.
Zoals hierboven omschreven is het erg belangrijk dat je website en of landingspagina aansluiten bij de zoektocht van de bezoeker. Als je met een stratenmakers bedrijf adverteert op de zoekterm: "Hovenier Dongen" is je kwaliteitsscore in Google Ads een stuk lager dan iemand die adverteert op dezelfde zoekterm over tuinaanleg.
Het succes van een goede PPC strategie (in bijvoorbeeld Google Ads) hangt grotendeels van een aantal factoren af:
Een goed zoekwoorden onderzoek is erg tijdrovend maar wel van groot belang voor een succesvolle PPC campagne. Succesvolle adverteerders zijn continu bezig met het bijstellen van zoekwoorden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het duurder is om op de zoekterm: "website laten maken" te adverteren dan op: "website laten bouwen". Een goed zoekwoorden onderzoek geeft een duidelijk inzicht in PPC biedingen, maar geeft je ook inzicht in eventuele relevante zoekwoorden waar je ook op kunt adverteren. Let er wel op dat je zoekwoord ook aansluit bij je advertentie tekst en landingspagina, maak indien nodig een aparte advertentie groep of losse landingspagina aan voor bepaalde zoektermen.
Effectieve zoekwoorden zijn:
Waar SEO zich richt op een lange termijn strategie, en resultaat maanden op zich kunnen laten wachten. Is PPC een strategie waarmee je op korte termijn resultaat kunt boeken. Met PPC sta je direct bovenaan in Google en kun je gelijk aansturen op ingevulde contactformulieren, downloads of offerte aanvragen. Het nadeel is natuurlijk dat je betaald per klik. SEO kost weliswaar geen geld per klik, maar je bent er wel veel tijd mee kwijt, of laat dit doen. Maar hoe je het ook wendt of keert, het kost tijd en dus geld. Bij zowel SEO en PPC is het continu noodzakelijk om campagnes bij te sturen en nieuwe zoekwoorden of landingspagina's toe te voegen.
Zodra je een campagne hebt gemaakt is het noodzakelijk om deze bij te blijven sturen en door te ontwikkelen. Het meten van conversies is hiervoor van groot belang. Zo kun je precies zien welke zoekwoorden goed- of minder goed presteren.
Heb je al een Google Ads account of campagne en wil je vrijblijvend advies? Vraag dan onze gratis QuickScan aan, één van onze experts adviseert je over de mogelijkheden en gaat kijken waar er mogelijk nog kansen liggen.