Revenue per Visitor (RPV) is de opbrengst per bezoeker. Het zegt iets over de inkomsten die je ontvangt van alle bezoekers die je website bezoeken. Middels een berekening kun je eenvoudig inschatten wat een bezoeker waard is. Waarom is de RPV nog meer belangrijk? Op welke manier kun je de revenue per visitor berekenen of zelfs verhogen?
Het is belangrijk om te weten wat de opbrengst per bezoeker is. Op deze manier weet je namelijk precies welke marketingstrategieën wel of juist niet werken. Daarnaast weet je door het berekenen van de revenue per visitor ook exact hoeveel budget je kunt besteden aan het werven van nieuwe klanten. Een stijgende lijn in de opbrengst per bezoeker is positief.
Wanneer de RPV daalt kan dit duiden op verschillende problemen. Zoals een website die niet optimaal presteert, of een teveel aan ongekwalificeerde bezoekers. Hoewel deze bezoekers geen aankoop doen, hebben ze wél invloed op de revenue per visitor. Het percentage nulwaarden zal de uiteindelijke berekening onterecht beïnvloeden.
Dit verkeer converteert niet of nauwelijks waardoor de opbrengst per bezoeker daalt. In dit geval heeft de dalende trend dus niets te maken met technische mankementen of een verkeerde strategie. Een lage revenue per visitor hoeft niet altijd negatief te zijn. Verkeer van lage kwaliteit of wat niet meteen overgaat tot een aankoop, kan dit later alsnog doen.
Als je een meer accurate berekening wenst, kun je ook gebruik maken van AOV. De afkorting staat voor Average Order Value of ook wel gemiddelde orderwaarde. Deze methode meet alleen het aantal verkopen dat je ontvangt binnen een specifieke periode. Bezoekers die niet converteren worden dus niet meegeteld.
De RPV of opbrengst per bezoeker berekenen is niet moeilijk. Je kunt eenvoudigweg de totale opbrengst delen door het aantal bezoekers binnen één specifieke periode. Als de totale inkomsten van december € 1.000 zijn en je 100 bezoekers hebt ontvangen, dan is de revenue per visitor € 1.000 : 100. De opbrengst per bezoeker is dan € 10.
RPV = Totale omzet / aantal bezoekers
De inkomsten per bezoeker kun je verhogen door het conversiepercentage of het gemiddelde orderbedrag te verbeteren. Het conversiepercentage kun je bijvoorbeeld positief beïnvloeden door de funnels te vereenvoudigen of meer klantvertrouwen op te bouwen. Natuurlijk kun je de RPV ook verbeteren door de AOV te verhogen. Bijvoorbeeld door de prijzen van producten te verhogen of door gebruik te maken van upsells en bulkkorting. Maak gebruik van A/B testen om de beste methode voor jouw website te achterhalen.