ROAS staat voor Return on ad Spend. Met ROAS kun je het percentage berekenen dat je marketing campagne aan geld oplevert (hoeveel euro je verdiend met elke euro die je aan marketing advertenties uitgeeft). Stel; je geeft 10 euro uit aan advertenties en genereerd hiermee 20 euro aan sales, dan heb je een ROAS van 200%.
In de online marketing wereld wordt de ROAS vaak gebruikt op het totale advertentie budget dat beschikbaar is. Maar je kunt deze formule ook gebruiken om te berekenen wat alle verschillende marketing campagnes je opleveren aan inkomsten. Zodra je dit inzichtelijk hebt kun je beslissen om meer budget vrij te maken voor bepaalde marketing campagnes en andere misschien iets minder budget aan te spenderen.
Waar je bij ROAS alleen kijkt naar wat er uitgegeven wordt aan advertentiebudget kijk je bij ROI ook naar alle andere kosten zoals bijvoorbeeld:
Stel je koopt voor €1.000 euro aan advertenties in en genereerd hiermee een omzet van €2.000 hoe bereken je dan de ROAS?
ROAS = (totale omzet / totale kosten) * 100
De ROAS van bovenstaand voorbeeld is: (2000 / 1000)*100 = 200%
Elke euro die je dus uitgeeft aan deze campagne wordt in feite verdubbeld. Het gaat er dus niet om hoeveel je per klik betaald, maar hoeveel je er uiteindelijk aan sales voor terug krijgt.
Een goed ROAS is heel afhankelijk van je winstmarge. Stel je hebt een winstmarge van 50% en een ROAS van 200% dan maak je in feite geen winst. Je ROI is dan 0%. Je geeft €1.000 uit aan advertenties waarmee je €2.000 omzet genereerd. Met deze omzet moet je je producten nog inkopen (met een winstpercentage van 50% is je inkoop ook €1.000) en als je daar de advertentie kosten bij optelt kom je dus precies op 0 uit.
Een goed ROAS percentage ligt wat mij betreft altijd boven de 300% of hoger! Maar is natuurlijk heel afhankelijk van je winstpercentage.