ROI staat voor Return on Investment. Kort samengevat vertelt deze berekening je precies wat je terugkrijgt voor de investering die je doet. ROI wordt vaak gebruikt om het rendement van je online marketing campagne(s) te meten. Je meet feitelijk alle winst die je behaald door te investeren in marketing of advertenties.
Investeren in marketing lijkt de normaalste zaak van de wereld. Maar is het ook winstgevend? Uiteindelijk is dat het doel van een marketingcampagne. Met een ROI kun je dat heel eenvoudig meten. Zo bewaak je jouw budget én weet je zeker dat je wat terug krijgt voor de investering die je doet.
Een ROI kun je op verschillende manieren berekenen. Als je dat op de traditionele manier wilt doen, neemt dat een aantal uitdagingen met zich mee. Jouw Return on Investment reken je uit door jezelf 2 vragen te stellen: wat kost de actie die je uit wilt voeren en wat brengt deze op? De berekeningsmethode die je dan kunt toepassen is bijvoorbeeld de omzetgroei die je creëert met het marketingbudget dat je investeert.
Toch is het berekenen van het marketing rendement middels deze methode niet zo eenvoudig als het misschien klinkt. Want als de ROI namelijk een omzetgroei laat zien, welke vorm van online marketing heeft dit dan teweeg gebracht? Daarnaast heb je flink wat (financiële) gegevens nodig als je deze methode wilt gebruiken voor het handmatig meten van jouw Return on Investment.
ROI = (omzet - kosten) / kosten * 100%
Stel je hebt een omzet van €10.000 en je kosten zijn €7.500 dan heb je een ROI van 33,33%
Je kunt jouw rendement veel eenvoudiger berekenen. Namelijk op basis van de inkomsten én de kosten die je kwijt bent aan online marketing. Bijvoorbeeld een campagne. Dit wordt ook wel de Revenue to Cost Ratio genoemd. Deze verhouding vertelt wat over de winst die je genereert op basis van het bedrag dat je investeert. Een goede ROI zou bijvoorbeeld al 10% kunnen zijn.
Deze hoge ratio’s worden meer gezien als uitzonderlijk. Jouw doelstelling voor wat betreft de ratio is ook afhankelijk van de branche of niche waarin je actief bent. Het toepassen van deze methode is niet alleen heel eenvoudig, het geeft ook een goed beeld van jouw Return on Investment. Aan de hand van de ratio weet je wat jouw investering moet opbrengen om winst te kunnen genereren. Daarnaast bepaal je eenvoudig hoe succesvol een online marketingcampagne was.
Als je het gemiddelde of de ratio wilt berekenen voor het bepalen van een goede ROI, dan mogen alle mogelijke bedrijfskosten worden meegeteld. Daarbij kun je denken aan de kosten die je maakt voor het verzorgen van de administratie, het verzenden van goederen, de inkoop en natuurlijk de advertentie en marketingkosten. Bijvoorbeeld de kosten die je maakt voor het opzetten, uitvoeren en lanceren van een campagne.
Deze omvatten onder andere de kosten die je betaalt per klik. Ook wel PPC of Pay per Click genoemd. Ook de klikken die je ontvangt op advertenties horen daarbij. Daarnaast mag je ook de prijs voor de content meerekenen én de kosten die je betaalt aan derde partijen. Daarbij kun je denken aan reclamebureaus of marketingbedrijven. ROAS is echter wat anders dan ROI. Het verschil tussen deze twee zit hem in de kosten die je berekent. Waar je bij Return on Ad Spend (ROAS) alleen kijkt naar de kosten die je spendeert aan advertenties, mag je bij ROI dus ook andere kosten opvoeren.
Natuurlijk wil je als online ondernemer groeien. Een marketing ROI is dan een prima maatstaf. Op basis van de bovenstaande informatie weet je precies hoe je jouw Return on Investment kunt berekenen. Daarvoor hoef je geen gebruik te maken van ingewikkelde algoritmes of onbegrijpelijke formules.
Houd er wel rekening mee dat niet alle activiteiten op het gebied van marketing eenvoudig te berekenen zijn. Daarbij kun je denken aan video- en contentmarketing via diverse social media kanalen. Deze campagnes hebben vaak een langere aanloop nodig voordat de klant overgaat tot het ondernemen van actie. Hetzij in de vorm van een lead of aankoop. Gelukkig bestaan er tegenwoordig steeds meer geavanceerde tools die het gedrag en de verbondenheid van de klant al in een vroeg stadium kunnen voorspellen. Hoewel ze nog niet met een 100% nauwkeurigheid werken, zijn deze analyses iets om rekening mee te houden.
Berekenen hoeveel jij aan marketingkosten investeert is dus belangrijk. Dat vertelt namelijk iets over de winst die je genereert. Want uiteindelijk is winstgevendheid en bedrijfsgroei belangrijk. Niet alleen voor nu, maar zeker ook op de lange termijn. Wil je als online marketeer niets aan het toeval overlaten als het aankomt op succesvol ondernemen? Bereken dan vandaag nog jouw Return on Investment of ROI.