Er is een verschil tussen cross selling en upselling. Cross selling nodigt de consument uit tot het kopen of bestellen van bijpassende of gerelateerde artikelen. Upselling moedigt de klant aan tot het kopen van een duurder vergelijkbaar product. De technieken kunnen zowel los van elkaar als in combinatie worden gebruikt. Zowel cross selling als upselling bieden meerwaarde aan de klant. Ze verhogen de omzet zonder dat extra kosten hoeft te maken.
Bij cross selling krijgt de klant naast het oorspronkelijke artikel ook producten aangeboden die voldoen aan zijn op haar complementaire behoeften. Bijvoorbeeld het aanbieden van een laptoptas wanneer een klant een laptop koopt. Met cross selling maak je de klant bewust van de producten die het naast de oorspronkelijk aankoop ook nodig heeft. Door dit op het juiste moment te doen, verhoog je het aantal verkopen en de omzet.
In vrijwel elke branche of niche wordt er gebruik gemaakt van cross selling. Ook binnen de e-commerce wordt deze tactiek toegepast. Bijvoorbeeld op de productpagina of tijdens het afrekenproces. Met cross selling stimuleer je herhalingsaankopen. Je attendeert de klant op producten waar het nog niet bekend mee was maar mogelijk wel nodig heeft.
Bij upselling laat je de klant vergelijkbare duurdere producten zien die meer tegemoet komen aan de persoonlijke wensen en behoeften. Zoals dezelfde laptop met geheugencapaciteit of een groter beeldscherm. Daarmee kun je de gemiddelde orderwaarde effectief verhogen. Daarnaast draagt upselling ook bij aan de klanttevredenheid. Zeker wanneer je jouw klanten kunt overtuigen van de meerwaarde die ze ontvangen als ze een duurder product bestellen.
Hoewel er verschillen zijn hebben cross selling en upselling dus ook overeenkomsten. Zowel cross selling als upselling zijn gericht op het bieden van meer waarde aan de consument en verhogen allebei de gemiddelde orderwaarde. Het belangrijkste doel van cross selling en upselling is het verhogen van de gemiddelde orderwaarde. Dat kan door het aanbieden van bijpassende of duurdere vergelijkbare producten die voldoen aan de behoeften van de klant. Cross selling en upselling kun je succesvol toepassen als je begrijpt wat jouw klanten waarderen.