B2B staat voor business-to-business. B2B is een transactie van bedrijf tot bedrijf. Bijvoorbeeld van een groothandel tot een detailhandelaar of andersom. Bij deze verkopen of aankopen is er dus géén tussenkomst van individuele consumenten.
B2B transacties komen voor in verschillende branches maar met name binnen de toeleveringsketens. Bedrijven kopen bijvoorbeeld onderdelen of grondstoffen van een ander bedrijf om hun producten uiteindelijk aan de consument te kunnen verkopen. Ook de online marketingstrategie wordt hierop aangepast. De communicatie tussen twee of meer bedrijven en hun werknemers noemen we ook wel B2B-communicatie. Bijvoorbeeld via social media.
De afkorting B2C staat voor business-to-consumer. Dit betreft transacties tussen een bedrijf en een individuele consument. B2B richt zich niet op de eindgebruiker. In tegenstelling tot B2C, dragen B2B producten vaak bij aan de winst en omzet van een bedrijf. Ook het beslissingsproces is anders bij B2B. Daar wordt de marketing op aangepast. Een B2B aankoop is meer rationeel. B2C aankopen worden vaak gedaan uit een verlangen of emotie.
Ook de B2B sector maakt dankbaar gebruik van het wereldwijde web. Hier kunnen bedrijven de informatie vinden die ze nodig hebben. Over een product of een dienstverlening van andere B2B bedrijven. Online wordt ook de basis gelegd voor toekomstige B2B transacties.
Bedrijven kunnen informatie uitwisselen over producten en de uitlevering. In veel gevallen gebeurt dit middels een e-procurement interface. Dit is een informatieve online gids over de diensten en producten die specifieke branches en ondernemingen aanbieden. Een e-procurement interface draagt ook bij aan de vereenvoudiging van B2B transacties.
B2B transacties vereisen, net als andere overeenkomsten, een goede planning om succesvol te zijn. Transacties die tot stand komen tussen bedrijven zijn afhankelijk van een goed relatiebeheer en onderhoud. Ook de juiste marketing is daarbij van groot belang.
De aanwezigheid op conferenties en beurzen draagt bij aan de naamsbekendheid van het bedrijf, maar ook van de producten en de diensten die het aan andere bedrijven levert. Ook online marketing helpt bedrijven om in contact te komen met zakelijke klanten. Bijvoorbeeld door het opzetten van doelgerichte marketingcampagnes en online adverteren.
Online marketing voor B2B bedrijven heeft ook leadgeneratie en leadnutering als doel. Dit houdt in het verzamelen van gegevens van geïnteresseerde B2B klanten. Met leadgeneratie kunnen deze bedrijven persoonlijk worden benaderd. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van lead nurturing. Door het bieden van persoonlijke informatie en ondersteuning die is afgestemd op de behoefte van de klant, kan een lead worden omgezet in een betalende klant. Om dit te kunnen bereiken brengt B2B marketing ook de specifieke behoeften in kaart.
Uitleggen wat B2B betekent is het makkelijkst aan de hand van een voorbeeld. Iedereen kent wel de Hanos. Dit betreft een food en non-food groothandel voor B2B bedrijven. Zoals bijvoorbeeld restaurants, hotels en andere horecabedrijven. Als consument kun je geen inkopen doen bij de groothandel van Hanos. Een broodjeszaak kan dat wel.
Dit bedrijf koopt hier de ingrediënten die nodig zijn voor het maken van belegde broodjes voor de consument. Ook een fietsenfabrikant is een B2B bedrijf. Deze bedrijven maken en ontwikkelen fietsen. Zelfs de onderdelen die zij nodig hebben zijn afkomstig van B2B bedrijven. Vervolgens worden ze verkocht aan rijwielhandelaren en fietsenmakers. Deze verkopen hun producten wél aan de consument.