E-commerce is het kopen en verkopen van producten of diensten via internet. In de volksmond wordt e-commerce ook wel elektronische of internethandel genoemd. Een voorbeeld van e-commerce zijn bijvoorbeeld webshops.
Zowel kleine als grote ondernemingen maken tegenwoordig gebruik van e-commerce. Bedrijven kopen en verkopen hun producten en diensten online. Er zijn verschillende goederen die online middels e-commerce worden gekocht en verkocht. Zoals:
Dit betreft het meest voorkomende e-commerce model. Bij B2C vindt er een verkoop plaats tussen een bedrijf en een consument.
Bij deze vorm van e-commerce verkoopt een bedrijf zijn goederen of diensten aan een ander bedrijf. Dit wordt ook wel B2B genoemd. Een bedrijf kan zijn producten verkopen aan een detailhandelaar of een groothandel. Van consument verkopen is hier dus geen sprake.
D2C is een vrij nieuw model binnen de wereld van e-commerce. Het houdt in dat een merk direct verkoopt aan de consument. Zonder gebruik te maken van distributie of detailhandel.
Voorbeelden daarvan zijn abonnementen of producten die via social media worden verkocht.
Bij deze vorm van e-commerce vindt er een verkoop plaats tussen twee consumenten. Dat gebeurt veel op platformen zoals Etsy of eBay.
C2B betekent dat een consument zijn goederen of diensten verkoopt aan een bedrijf. Voorbeelden daarvan zijn copywriters, consultant en freelance fotografen.
Ook Nederland kent een aantal bekende e-commerce bedrijven. Zoals bijvoorbeeld Bol.com, Wehkamp, Amazon en Coolblue. Deze websites richten zich vooral op het verkopen van fysieke producten. Zoals bijvoorbeeld computer en elektronica, kantoorbenodigdheden en kleding.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Ook wanneer je een e-commerce bedrijf wilt beginnen. De voorbereidingen komen min of meer overeen met het starten van een fysiek bedrijf. Toch zijn er ook kenmerkende verschillen waar je rekening mee moet houden.
Beginnen met e-commerce vereist onderzoek. De niche moet niet alleen interessant zijn voor jou, maar vooral de doelgroep die je wilt bereiken. Daarnaast moet je bepalen welke soort producten of diensten je wilt gaan verkopen. Zijn dan digitale diensten, abonnementen of fysieke producten? Het is ook belangrijk om na te denken over waar je deze producten wilt gaan inkopen en hoe de concurrentie eruit ziet. Hoe komt het verzendproces en de levering eruit te zien? Al deze informatie kun je verwerken in het bedrijfsplan. Zo weet je precies wat je doelstelling is en op welke manier je dat wilt bereiken.
De tweede stap is het bedenken van een bedrijfsnaam. Zodra je dit doet is het ook verstandig om de beschikbaarheid van de domeinnaam te controleren. Kies een unieke bedrijfsnaam. Doe dit zorgvuldig om claims van gelijknamige bedrijven te voorkomen. Daarmee voorkom je ook onnodige inspanning en naamsbekendheid.
Bijvoorbeeld omdat je de naam van jouw e-commerce bedrijf later alsnog moet veranderen. In deze stap kies je ook de bedrijfsvorm. Een eenmanszaak of een vennootschap onder firma zijn het meest voorkomend. Weet je niet zo goed welke bedrijfsvorm past bij jouw e-commerce bedrijf? Laat je dan gerust adviseren door een juridisch professional.
Als je een e-commerce bedrijf wilt starten heb je ook een inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig. Temeer voor het doen van de belastingaangifte. Daarnaast ben je als e-commerce ondernemer verplicht om het KvK-nummer te corresponderen op je website.
Denk ook na over het aanvragen van bedrijfsvergunning. Ook wanneer jouw e-commerce bedrijf aan huis is gevestigd. Afhankelijk van je locatie, kun je een vergunning nodig hebben voor het laden en lossen van goederen. Dit kan verkeers- en geluidsoverlast veroorzaken. Informatie hierover kun je het beste opvragen bij de betreffende gemeente.
Denk ook na over de noodzaak van handelsvergunningen, gezondheid-, veiligheid- en milieuvergunningen. Is er een verbouwing nodig voor het creëren van voldoende opslagruimte of een kantoor aan huis? Dan heb je wellicht ook een bouwvergunning nodig.
Als je wilt starten met e-commerce heb je een platform nodig. Dit is in feite de keuze qua software waar jouw webshop op draait. Elk platform heeft zijn eigen voor- en nadelen. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel e-commerce platformen waaruit je een keuze kunt maken. Zoals bijvoorbeeld WordPress, Magento, OpenCart of Shopify.
Een e-commerce platform is een ruimte waarin je jouw online winkel kunt bouwen en beheren. Deze platformen bieden tal van functies.. Zoals het beheren van je voorraad en tal van andere verkoopactiviteiten. Dit zijn de meest populaire e-commerce platformen: