De tone of voice betekent de manier waarop jouw bedrijf communiceert. Woordelijk en tekstueel, maar zeker ook op het gebied van marketing en webdesign. Het beslaat ook de kleuren die je gebruikt, evenals de afbeeldingen en het lettertype dat wordt gebruikt. Zowel digitaal als fysiek. De tone of voice is de communicatiestandaard van jouw onderneming.
De tone of voice wordt doorgevoerd binnen de hele bedrijfsstructuur. Vaak is de manier waarop klanten worden toegesproken hetzelfde als de communicatie onder medewerkers. De tone of voice zegt dus iets over de manier waarop je iets communiceert en heeft niet zozeer betrekking op wat je vertelt. Al met al is het een belangrijk merk element.
De tone of voice zegt iets over het taalgebruik dat je toepast terwijl je communiceert. Dat kan bijvoorbeeld in de “u” of “jij” vorm zijn. Daarmee kun je het verschil maken tussen een formele of informele uitstraling. Wil je vriendelijk overkomen naar jouw klanten? Of juist zakelijk? De manier waarop je communiceert is van toepassing op alle correspondentie.
Van het voeren van klantgesprekken tot aan de website inhoud, de mailings en de posts op jouw social media kanalen. Wanneer een tone of voice consistent wordt doorgevoerd, zal jouw publiek je alleen hieraan al kunnen herkennen. Zelfs wanneer je geen logo gebruikt.
Er zijn ontzettend veel verschillende soorten tone of voice. Zoals lief, een beetje gek, humoristisch of juist stoer. Hieronder zie je enkele bekende merken én hun tone of voice.
Stoer en sterk: het motormerk Harley Davidson gebruikt een sterke en stoere tone of voice. Ontwikkelt om de juiste doelgroep aan te spreken. Deze tone of voice straalt exclusiviteit uit, maar is tegelijkertijd ook mannelijk en standvastig.
Inspirerend: sportmerk Nike gebruikt een inspirerende en positieve tone of voice. Daarmee moedigt het zijn publiek aan om “het gewoon te doen.” Wie je ook bent of waar je ook vandaan komt.
Gedurfd: heb je ooit wel eens naar de Old Spice reclame gekeken en gedacht, wat raar? Dan heb je hun tone of voice goed verstaan. Een gedurfde aanpak die wél bij je blijft hangen.
Empatisch: een tone of voice kan ook empatisch zijn. Zoals bijvoorbeeld Always dat doet. De manier van communiceren is begripvol en emotioneel. Precies wat je nodig hebt in de periodes waarin je als vrouw hun producten gebruikt.
De tone of voice op jouw website moet passen bij de doelgroep, maar is ook afgestemd op wat je wilt bereiken. Zo kan een blog bijvoorbeeld verschillende doelen hebben. Zoals amuseren, informeren, overtuigen of instrueren. In alle gevallen moet de tone of voice op je website aansluiten bij jouw marketingdoeleinden en worden doorgevoerd in de activiteiten.
De tone of voice bepalen doe je door te weten wie jouw klanten zijn.
Wil jouw doelgroep vooral vermaakt worden met een vleugje humor, of hechten ze waarde aan een meer serieuze of informatieve toon? Je kunt de tone of voice op jouw website ook bepalen door jezelf te verplaatsen in de doelgroep. Hoe zou jij het liefst worden benaderd wanneer je in hun schoenen zou staan? De tone of voice op jouw website kun je ook achterhalen door gebruik te maken van A/B testen. Schrijf bijvoorbeeld twee blogs met elk hun unieke tone of voice. Zo weet je precies welke vorm het meeste aanspreekt.