A/B testen, ook wel split testen is een techniek om te kunnen bepalen welke uitvoering van een pagina of campagne het beste converteert. Je vergelijkt de prestaties van twee of meer versies. De verschillende versies laat je willekeurig zien aan de bezoekers. Vervolgens kun je aan de statistieken zien welke versie het meest succesvol is.
Met A/B testen maak je minimaal twee versies van je website. Bijvoorbeeld één met een rode knop en één met een groene knop en stuurt 50% van de bezoekers naar de ene versie en 50% naar de andere versie. Hierdoor kun je precies doormeten welke versie het beste werkt en hoeveel meer conversies deze oplevert.
A/B testen is belangrijk om jezelf te voorzien van zekerheid. Zeker weten of iets werkt is altijd beter dan moeten afgaan op een aanname. A/B testen is ook belangrijk wanneer je zeker wilt weten of een verandering een positief resultaat oplevert. Tijdens het testen verzamel je namelijk de data die je nodig hebt om dit te kunnen onderbouwen.
Je bent in staat om prestaties continu te kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door het aanbrengen van wijzigingen waarvan het bewezen is dat ze werken. Ten behoeve van de klantervaring of het verhogen van het lead- of conversiepercentage. Daarvoor kun je wijzigingen aanbrengen in de content van een pagina, de lay-out, knoppen of headers.
De prestaties van een versie zijn uitstekend meetbaar. Zeker wanneer je maar één wijziging per keer aanbrengt. Met A/B testen zie je dus precies wat wel of juist niét werkt. Een A/B test is ook van belang voor campagnes. Je wilt het advertentiebudget natuurlijk zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten. Door te testen verspil je géén kosten aan ads die niet werken.
Op welke variaties je test is afhankelijk van het doel waarvoor je wilt A/B testen. Kun je wel wat inspiratie gebruiken? We hebben enkele voorbeelden voor je op een rij gezet.
“Ik wil de tijd die mensen op mijn website doorbrengen verlengen. Ook wil ik dat de content op mijn website meer wordt gedeeld via social media kanalen.”
Je kunt deze variaties testen:
“Ik wil meer verkopen of bestellingen genereren op mijn website. Ook wil ik meer aandacht voor de nevendiensten of bijproducten die ik verkoop.”
Je kunt deze variaties testen:
“Ik wil succesvolle checkouts met een hogere orderwaarde.”
Je kunt deze variaties testen:
“Ik wil meer leads creëren door het aanbieden van proefmonsters of gratis diensten. Ook wil ik een specifieke doelgroep aantrekken.”
Je kunt deze variaties testen:
A/B testen doe je doeltreffend door gebruik te maken van een framework. Je kunt ook zelf een test uitvoeren met Google Optimize. Een handige tool die je gratis kunt gebruiken.
Je krijgt inzicht in belangrijke statistieken die je eenvoudig kunt bijhouden. Zoals de interacties per versie en hoe vaak een variant wordt getoond aan het publiek. Het onderstaande framework helpt je op weg wanneer je zelf een A/B test wilt uitvoeren.|
Begin met het verzamelen van gegevens. Bijvoorbeeld van pagina’s die wel veel verkeer ontvangen maar waarvan het conversiepercentage verbeterd kan worden.
Met welk doel wil je een A/B test doen? Dit kan het verbeteren van de conversie zijn, maar natuurlijk ook het verzamelen van meer leads, klikken, aanmeldingen of verkopen.
Nadat je voor jezelf een doel hebt bepaald, moet je gaan nadenken over ideeën en hypotheses voor de A/B test. Met andere woorden; stel voor jezelf een plan op waarom je denkt dat een specifieke formule voor verbetering zal zorgen. Vervolgens kun je jouw ideeën categoriseren. Welk effect heeft het, hoe verloopt de implementatie en hoe moeilijk is dat?
A/B testen doe je door het maken van varianten. Ook daarvoor kun je Google Optimize gebruiken. Handmatig instellen kan ook. Bedenk voor elke webpagina of campagne verschillende varianten. Verwissel kleuren, knoppen of de lay-out van het navigatie menu.
In deze stap voer je de A/B test uit door het lanceren van de verschillende versies. Je hoeft nu alleen nog maar te wachten op bezoekers. Deze worden onwillekeurig doorgeleid naar één van de versies. Wanneer je Google Optimize gebruikt is het percentage 50%.
Elke interactie wordt gemeten. Dat geldt voor alle varianten. Uiteindelijk kun je de statistieken met elkaar vergelijken en analyseren. Zo kun je op een eenvoudige manier bepalen welke versie het beste presteert en daarmee tegemoet komt aan jouw doel.