Attentiewaarde betekent hoeveel aandacht een product of merk nodig heeft om de interesse van een persoon aan te wakkeren. De attentiewaarde zegt ook iets over de waarde van een dienst of een product. Attentiewaarde wordt daarom ook wel attention value genoemd.
Producten of diensten die niet perse onderscheidend zijn en veel concurrentie hebben, bezitten een lage attentiewaarde. Er moet meer energie worden besteed aan de marketing om de interesse van klanten te kunnen wekken. Zoals bijvoorbeeld een nieuwe chipssmaak.
Een product met een hoge attentiewaarde grijpt deze aandacht direct. Het wordt opgepikt door de media en klanten doen graag zelf meer informatie op. Producten met een hoge attentiewaarde verkopen zich als het ware zelf. Zoals bijvoorbeeld de nieuwe Playstation.
Het verhogen van de attentiewaarde draait om het trekken van de aandacht. Daarvoor heb je slechts een aantal seconden de tijd. Een onderzoek wijst uit dat de aandachtsspanne van mensen slechts enkele seconden is. Hoe kun je de interesse en aandacht vasthouden?
Wees specifiek in de content die je plaatst. De titel en de aankondiging van een blog of een video moeten in overeenstemming zijn met de inhoud. Laat dit bijvoorbeeld zien in de feed als je gebruik maakt van social media posts. Zo trek je niet alleen de aandacht, maar houdt je deze ook langer vast. De waarde moet direct duidelijk zijn voor de bestemde doelgroep.
Als je de attentiewaarde van een product wilt verhogen via social media, gebruik dan voor elk platform een specifieke post. Werk niet met reposts. Uit onderzoek is gebleken dat dit minder aandacht trekt. Er wordt dus ook minder op geklikt.
Multichannel of en interactieve media trekt de aandacht van jouw doelgroep. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van verschillende soorten media. Zoals afbeeldingen of video’s op de platformen waar jouw doelgroep zich bevindt. Op deze manier weet je precies in welke media soort media jouw publiek geïnteresseerd is. Interactieve media is bewezen effectief als marketingstrategie om de attentiewaarde van een product of dienst te kunnen vergroten.
Als je de attentiewaarde wilt verhogen moet je jouw publiek van een goed verhaal voorzien. Op deze manier kun je de aandacht trekken én vasthouden. Dat doe je ook door gebruik te maken van emoties. Door in te spelen op het gevoel van het publiek wek je de interesse én zorg je voor interacties. Dit is ook een manier om de attention value te verhogen.
Samenwerken wordt ook wel co-marketing genoemd. Het wordt ingezet om jouw publiek te kunnen laten groeien, maar ook om de attentiewaarde te kunnen vergroten. Bijvoorbeeld voor een product of een dienstverlening. Je werkt samen met een ander merk, een invloedrijk persoon of een influencer. Daarmee trek je sneller de aandacht van het publiek.
Als je de waarde van een product of dienst wilt vergroten met attention marketing, is ook een goede website van groot belang. Denk daarbij aan websites die een uitstekende gebruikerservaring bieden en een goede interface hebben. De homepagina moet binnen enkele seconden de aandacht van de bezoeker kunnen trekken. Nu, maar ook later.