Cookieless tracking is het gebruiken van scripts in plaats van cookies. Bijvoorbeeld als een gebruiker jouw website bezoekt. Met cookieless tracking worden de gegevens die zijn vastgelegd naar een analytische server gestuurd. Ze worden niet als cookie opgeslagen op een apparaat. De bezoeker blijft anoniem terwijl jij de interacties kunt blijven volgen.
Cookieless tracking wordt steeds meer de toekomst. Zeker omdat het tegemoet komt aan de steeds maar toenemende vraag naar online privacy. Traditioneel gebruiken de zoekmachines cookies voor het verzamelen van gebruikersinformatie. Deze oude methode gaat steeds vaker plaatsmaken voor cookieless tracking. Bekende platformen zoals LinkedIn en Facebook bouwen het gebruik van traditionele cookies al af. Uiteindelijk verdwijnen ze geheel uit het straatbeeld van de digitale wereld. Het einde van een tijdperk dus.
Cookies verzamelen alleen gegevens en brengen geen schade toe aan een computer. Wel kunnen sommige cookies de browsegeschiedenis, de locatie en het type apparaat waarmee wordt gesurft traceren. Zoals third-party cookies.Dit kan een risico met zich meebrengen. Maar wat is het verschil tussen first party cookies en third party cookies?
Gebruikers wissen hun cookies steeds sneller en vaker. Ook grote platformen leggen steeds meer de focus op online privacy. Als marketeer of bedrijfseigenaar wil je jouw strategie daarom niet langer laten afhangen van het gebruik van cookies. Cookieless tracking is dus zeker een belangrijk aandachtspunt. Voor nu, maar zeker ook voor in de toekomst.
Met cookiesless tracking kun je de acties van een bezoeker bijhouden en zien welke producten of diensten ze kopen. Ook kun je bijhouden welke pagina iemand het vaakst bezoekt. Cookiesless tracking voorziet je van de waardevolle data terwijl gebruikers anoniem blijven. Bereid je dus zo snel mogelijk voor op een cookieless toekomst.
Als jij je goed wilt voorbereiden op een toekomst met cookieless tracking, dan is het belangrijk om te weten welke gebruikersgegevens je op dit moment verzamelt. Ook wil je weten waar en op welke manier deze gegevens worden opgeslagen.
Worden ze gebruikt voor marketingdoeleinden of niet? Breng in kaart welke informatie van third party en first party cookies je beschikbaar hebt. Met dit overzicht weet je precies met welke problemen je binnen een cookieless tracking tijdperk mogelijk te maken kunt krijgen.
Contextueel adverteren richt zich op een relevante doelgroep. Dat gebeurt met behulp van zoekwoorden en onderwerpen die afkomstig is van gerelateerde content. Contextueel adverteren vereist dan ook geen cookies. De advertenties die jouw gebruikers te zien, zijn dan ook gerelateerd aan hetgeen waarnaar wordt gezocht. Iemand die op zoek is naar een kattenbak, krijgt bijvoorbeeld advertenties te zien die gaan over kattengrit of krabpalen.
Deze vorm van adverteren maakt de campagnes beter te resoneren met de consument. Daardoor wordt de aankoopintentie verbetert. De reclame die wordt getoond is namelijk gerelateerd aan of van toepassing op hun huidige situatie. Daarmee kun je de verbinding tussen jouw bedrijf en de consument op het juiste moment verbeteren.
Third-party cookies zullen in de toekomst langzaam verdwijnen. First-party data is wel een blijvertje. Richt je aandacht op deze informatie. Deze zal namelijk alleen maar waardevoller worden. Zorg er wel voor dat de manier waarop je deze informatie verzamelt voldoet aan de richtlijnen van de GDPR en de AVG. Verkrijg ook meer inzicht in jouw gebruikers.
Begin met het begrijpen van jouw doelgroep door je te verdiepen in de statistieken van jouw website. Test nieuwe doelgroepen binnen advertentieplatformen met speciale aanbiedingen. Bijvoorbeeld binnen Facebook of Google Ads. Dat kun je het beste doen door gebruik te maken van A/B testen.
First-party data wordt in de toekomst van cookieless tracking één van de belangrijkste partners van online marketeers. Natuurlijk wil je er wel voor zorgen dat je blijft voldoen aan de GDPR richtlijnen. Je wilt jouw klanten immers de online privacy en veiligheid bieden die ze nodig hebben. Werk daarom met een end-to-end customer engagement platform.
Dit betreft een tool die alle cross-channel informatie over jouw klanten samenbrengt en verzamelt. Met een dergelijk platform kun je deze gegevens ook analyseren en toepassen om klanten te werven of bestaande klanten aan te zetten tot het doen van een aankoop.