Cross linking in SEO zijn de links naar andere pagina’s binnen je eigen website. Daarbij worden de relevante zoekwoorden gekoppeld aan de gerelateerde content. Crosslinking draagt bij aan de autoriteit van de pagina’s op jouw website. Maar hoe pak je crosslinking aan?
Met cross linking krijgen bezoekers eenvoudig toegang tot gerelateerde content. Ze blijven langer op jouw website omdat ze meerdere pagina's bekijken. De zoekmachine kan de pagina’s ook makkelijker indexeren. Dat heeft een positief effect op de ranking.
Longtail zoekwoorden zijn trefwoorden die zeer specifiek zijn voor jouw bedrijf. Zoals bijvoorbeeld “cross linking SEO tips voor websites” in plaats van “cross linking” Door het gebruik van longtail in plaats van short-tail zoekwoorden, wordt de concurrentie kleiner. De kans om te ranken in de zoekmachine wordt dus aanzienlijk groter.
Het aanbod kan een checklist zijn, maar natuurlijk ook een e-book of andere downloadbare content. In het bovenstaande voorbeeld kan het longtail zoekwoord “cross linking tips voor online marketing websites” via een link leiden naar een pagina met specifieke tips. Eventueel kan de link een aanbod bevatten om gratis tips voor cross linking te downloaden, welke speciaal bestemd zijn voor online marketing websites.
Het is belangrijk om de downloadbare content achter een lead capture formulier te plaatsen. Deze formulieren vragen alleen om eenvoudige informatie, zoals een voornaam en een e-mailadres waardoor de resulaten makkelijk te meten zijn. Ook kun je controleren hoe effectief jouw inspanningen zijn en kun je leads opslaan voor follow-ups. Bijvoorbeeld met bezoekers die om meer informatie vragen naar aanleiding van de gedownloade tips.
Welke pagina's op jouw website krijgen op dit moment de meeste bezoekers? Begin met het toevoegen van links naar jouw aanbodpagina's. Door de bezoekers van je sterkste pagina's naar de pagina's met minder verkeer te sturen, verbeter je de ranking van die pagina's.
Als je jouw links instelt, zorg er dan voor dat deze rechtstreeks worden gekoppeld aan het "cross linking tips voor online marketing websites" zoekwoord. Gebruik geen generieke zin zoals "klik hier". Met behulp van een zoekwoord wordt jouw hyperlink belangrijk. Deze moet de bezoeker vertellen waar de content over gaat. De zoekmachines lezen deze tekst ook. De woorden eromheen bepalen hoe jouw links en pagina's geïndexeerd moeten worden.
Begin met één downloadbaar aanbod en zoekwoord per keer. Zo kun je zien hoe en of jouw tactiek werkt. Eén van de grootste problemen is een overdreven gebruik van links. Dit brengt de zoekmachines niet alleen in verwarring, maar kan zelfs een Google penalty opleveren.
Wees consistent en focus op het linken naar één pagina per keer. Blijf de analytics controleren om te zien hoe effectief jouw strategie is. Uiteindelijk is het jouw website die de bezoeker moet aanspreken. Niet alleen de zoekmachines die jouw content crawlen.
Met cross linking wordt het aantal inbound links naar een website pagina verhoogt. Des te meer links een pagina heeft, des te hoger deze kan ranken in de zoekmachines. Uit een onderzoek blijkt dat de 1 website in Google tot wel 3,8 keer meer backlinks bevat dan websites die de posities 2- tot en met 10 beslaan. Het aantal crosslinks dat jouw website heeft is dus een belangrijk onderdeel van de ranking binnen de zoekmachines.
De domein autoriteit of DA is een ranking factor die is ontwikkeld door Moz. Deze kan variëren van 1 tot en met 100. Hogere scores komen overeen met een groter vermogen om te kunnen ranken binnen de zoekmachine. De DA wordt berekend door een aantal dingen.
De belangrijkste metriek voor cross linking het aantal linking root domains naar een website. Des te meer websites op het internet linken naar een bepaalde website, des te hoger de DA is voor die website. Het is eenvoudiger om te ranken op meerdere zoekwoorden.
De pagina autoriteit of PA is een andere factor. Deze voorspelt hoe goed een specifieke pagina zal ranken op de zoekmachine resultaten pagina's. PA scores variëren van 1 tot en met 100. Een hoge score komt overeen met een groter vermogen om te kunnen ranken.
Pagina autoriteit houdt ook rekening met de domein autoriteit bij het bepalen van de score voor een specifieke pagina. Google zegt daar het onderstaande over:
"Als meerdere prominente websites linken naar de pagina is dat een teken dat de informatie wordt vertrouwd."
Cross linking kan daarom de pagina autoriteit voor een specifieke pagina op jouw website verhogen. Op deze manier heeft de pagina meer kans om hoger te ranken in Google.
Cross linking is een bewezen SEO strategie die jouw pagina's helpt om hoger te ranken in de Google zoekmachine. Andere belangrijke factoren zijn links en content. Ook Google bevestigd dat je met cross linking hogere rankings en een betere zichtbaarheid bereikt.
Cross linking in SEO verhoogt ook de hoeveelheid verwijzend verkeer naar jouw website. Als er op andere websites links verschijnen naar jouw content, kunnen bezoekers van die websites op de link klikken en jouw pagina’s bezoeken. Dit is een effectieve manier om het websiteverkeer te verhogen, zonder dat je daarvoor gebruik maakt van de zoekmachines.