Dwell time is de tijd tussen het moment dat een gebruiker op een zoekresultaat klikt en het moment dat hij terugkeert naar de resultatenpagina van de zoekmachine. De dwell time meet hoe lang een gebruiker op jouw website blijft. Dit begint en eindigt op de SERPs. Het begin en eindpunt maken de dwell time anders dan de bounce rate of time on page.
Stel je voor dat je op zoek bent naar een schoenmaker in Amsterdam. Binnen de zoekmachine klik je op het eerste organische zoekresultaat dat je krijgt. Je bekijkt de website van de schoenmaker, scrollt door het menu en besluit verder te kijken.
2 minuten later keer je terug naar de SERPs. Dit is de dwell time van de pagina die je hebt bezocht. Google heeft meer dan 200 ranking factoren om rekening mee te houden. Het is niet altijd eenvoudig om uit te zoeken welke ranking factoren van belang zijn. Dwell time is een maatstaf die je moet analyseren bij het onderzoeken van de SEO metriek.
Het is heel belangrijk om onderscheid te maken tussen de time on page en het bouncepercentage. Zeker als het gaat om de definitie van de dwell time. Hieronder lees je precies wat deze 3 verschillende termen betekenen en op welke manier ze werken:
Het bouncepercentage kan het gevolg zijn van het feit dat een persoon teruggaat naar de SERPs of de pagina sluit. Voor een bounce maakt het niet uit of de bezoeker één seconde of één uur doorbrengt op de pagina.
Als de time on page laag is, kan dit betekenen dat de gebruiker snel het antwoord vindt dat hij zoekt en daarom de website weer snel verlaat. Hetzelfde geldt ook voor het bouncepercentage. Na een snelle scan verkrijgt de gebruiker misschien de details die hij op dat moment nodig heeft. Daarom wordt de pagina weer snel gesloten of weggeklikt.
De dwell time zegt daarentegen veel meer. Als de gebruiker een webpagina kort heeft bekeken en terug is gegaan naar de SERPs, suggereert dit dat de webpagina hem niet de informatie geeft die hij nodig heeft. Kortom, de gebruiker is niet tevreden met wat hij krijgt.
Maar wat is een goede dwell time? Een goede dwell time ligt tussen de 2 tot 4 minuten. Een dwell time van minder dan 2 minuten wordt beschouwd als een slechte dwell time. Houd er wel rekening mee dat de exacte percentages binnen de SEO nog wel eens veranderen.
Over het algemeen nemen we aan dat de dwell time een rol speelt in de Google rankings. Toch is de zoekmachine zelfs niet erg openhartig over dit onderwerp. Als je jouw Google Analytics dashboard bekijkt, zie je dat de time on page en het bouncepercentage ranking factoren zijn. Binnen Google Analytics verschijnt dwell time echter niet als een metriek.
Google heeft nooit een officiële verklaring gegeven over hoe en of de dwell time een rol speelt in de rankings. Toch wordt er op gehint dat dit in overweging wordt genomen. Lees het citaat uit 2017 van Nick Frost, hoofd van Google Brain, maar eens:
"Google integreert machine learning om uit te zoeken wat de relatie is tussen een zoekopdracht en de beste pagina. We trainen de modellen over wanneer iemand op een pagina klikt, of ze daar blijven, wanneer ze teruggaan en wat de relatie daartussen is.”
Google Brain is een initiatief op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Ze maken niet de eigenlijke algoritmen die de rangschikking van zoekmachines bepalen. Wel zal hun werk waarschijnlijk in de SEO machine terechtkomen. De meeste marketing professionals vatten deze uitspraak op als een directe hint naar het belang van de dwell time.
Dwell time verschijnt niet in Google Analytics. Maar hoe kun je deze factor dan meten? Er is geen formule om de dwell time te berekenen. Dit kun je doen met behulp van de "gemiddelde sessieduur". Deze metriek in Google Analytics verwijst naar de gemiddelde tijd die een gebruiker op jouw website doorbrengt nadat hij op één van jouw pagina's is belandt.
Hieronder lees je hoe je dit kunt gebruiken om jouw gemiddelde dwell time te bekijken voor Google Universal Analytics:
* Dwell time in Google Universal Analytics
Je kunt de dwell time in Google Analytics 4 te bekijken door onderstaande stappen te volgen:
* Dwell time in Google Analytics 4
Zoals dat met elke metriek het geval is, laat deze informatie je zien wat wel en niet werkt. Stel dat je kijkt naar de sessieduur over verschillende pagina's. 1 pagina valt daarbij op met een dwell time van 4 minuten. Andere pagina’s hebben een dwell time van minder dan 2 minuten. Kijk eens goed naar deze pagina. Welke verschillen vallen je op?
Misschien staat er meer content op of worden er aangepaste afbeeldingen gebruikt. Is er sprake van video content? Dit zijn een paar van de manieren waarop je de dwell time kunt verhogen. Dart kun je ook doen door het toepassen van de onderstaande methoden.
De betekenis van dwell time begrijpen en deze berekenen is slechts een stukje van de weg die je moet bewandelen. Je moet er nu achter zien te komen hoe jouw dwell time de SEO ranking kan verhogen. Dat kan door gebruik te maken van de volgende mogelijkheden:
Het klinkt eigenlijk heel logisch. Als je meer content op de pagina zet, moeten mensen meer tijd besteden aan het lezen van de tekst. Als gevolg daarvan neemt de dwell time in SEO toe. Het belang van long-form content wordt pas sinds een paar jaar erkend. Vaak moet een stuk content minstens 2000 woorden bevatten om als long-form te worden beschouwd.
Natuurlijk is het niet alleen de kwantiteit die telt. Kwaliteit is ook van cruciaal belang. Als jouw bezoeker één of twee alinea's met slechte content leest, zal deze snel wegklikken. Dit kan uiteindelijk jouw ranking in de zoekmachines beschadigen.
Goede inhoud is onder meer interactieve long-form content. Zoals een koopgids of een gebruikershandleiding voor een bepaalt product. De content moet goed onderzocht en onderbouwd zijn. Bij voorkeur moeten er wetenschappelijke bronnen worden gebruikt die zijn gekoppeld aan betrouwbare autoriteit bronnen. Deze content zorgt voor een gebruiksvriendelijke ervaring. Zeker wanneer je koppen gebruikt voor grote stukken tekst.
Creëer content die scoort en jouw lezers geïnteresseerd zal houden. Door het primaire zoekwoord te gebruiken waarop je ranken, krijg je de top 10 zoekresultaten te zien binnen Google. Zo weet je precies wat voor soort content jouw concurrenten produceren. Dat geldt natuurlijk ook voor de aanbevolen leefbaarheidsscore en de tekstlengte.
Naast het opsplitsen van jouw content met koppen en subkoppen, zijn er nog een paar andere stappen die je kunt ondernemen om een pagina toegankelijk te maken:
Scanbare inhoud: formatteer content met koppen en subkoppen, opsommingstekens, lijsten en korte alinea's om het makkelijker scanbaar te maken.
Laadtijd: houd de laadtijd onder de 5 seconden. De best geklasseerde Google websites hebben een laadtijd van 3 seconden of minder.
Browsercompatibiliteit: test jouw website in Safari, Firefox, Chrome en Opera.
Navigatie: maak het gebruikers gemakkelijk om te vinden wat ze zoeken met duidelijke navigatiebalken. Een uitklapmenu heeft de voorkeur als je een grote website hebt.
Clean code: Een geweldige gebruikerservaring begint bij een schone en semantische code. De codering moet clean zijn en de mark-up moet geldig zijn.
Mobiel-vriendelijk: elke webpagina moet ook een mobielvriendelijke versie hebben. Met de mobielvriendelijkheid test van Google kun je zien of een pagina aan de eisen voldoet.
Goede content biedt een overtuigende casestudy. De homepage is gestroomlijnd en overzichtelijk. Maak een artikel uitnodigend met een mix van tekst en afbeeldingen, duidelijke koppen, secties en eventueel video content. Het artikel bevat ook links voor het delen via social media én gerelateerde artikelen voor als de lezer verder wil zoeken.
Met interne links kun je jouw gebruikers langer op jouw website houden. Natuurlijk mogen deze links niet willekeurig zijn. Het is van cruciaal belang om relevante links te kiezen die interessant zijn voor de gebruiker. Uiteraard op basis van de content die hij bekijkt. Ook al bevat een artikel 20 links, als ze relevant zijn ervaart de lezer ze altijd als nuttig. Deze links hebben een doel en dat is uiteindelijk de sleutel tot succes.
Stel jouw inhoud open voor commentaar. Dit zet gebruikers in een actieve rol. Daardoor kunnen ze zich kunnen bezighouden met jouw platform én online blijven. Controleer regelmatig op nieuwe reacties en reageer op gebruikers. Zo kun je de betrokkenheid stimuleren. The Guardian is een platform dat gedijt op de interactie tussen lezers. BuzzFeed is een ander platform dat bekend staat om zijn actieve commentaar sectie. Het platform heeft zelfs hele stukken content opgebouwd rond de ingediende commentaren van lezers.
Het aanvullen van geschreven content met video's is een geweldige manier om jouw gebruikers betrokken te houden. Sommige mensen voelen zich meer aangetrokken tot tekst, terwijl anderen meer geneigd zijn om een video te bekijken. Bovendien duurt een video meestal 1 tot 2 minuten. De bezoeker blijft dus op de pagina als hij de hele video bekijkt.
Om de dwell time te verbeteren moet je aandacht besteden aan verschillende factoren. Als je net begint met contentmarketing kan dit ontmoedigend zijn. Maak je geen zorgen, want er zijn ontzettend veel tools en tips beschikbaar die je daarbij kunnen helpen.
Veel van de elementen die de dwell time verbeteren maken deel uit van de basis on-page SEO. Tools kunnen je helpen in te zien hoe jouw contentstrategie eruit ziet in termen van de SERPs. Als je begint met het implementeren van tools moet je geduldig zijn. Het omhoog kruipen in de Google ranglijsten neemt nou eenmaal enige tijd in beslag.
Schrijf daarom ook nooit teksten "voor Google", maar altijd om de gene die de pagina bezoeken te voorzien van waardevolle informatie die antwoord geeft op de vraag van de zoeker.