Een AMP pagina is een kale versie van een webpagina zoals we die kennen. AMP pagina’s zijn een Open Source Framework en bevatten geen overbodige CSS en Javascript elementen. Daarom laden ze razendsnel op mobiele apparaten. Zoals tablets en smartphones. De afkorting AMP staat dan ook voor Accelerated Mobile Pages.
tegenwoordig worden meer dan de helft van alle zoekopdrachten binnen Google gedaan op een mobiel apparaat. Omdat mobiele apparaten meer moeite hebben om zware code of javascript te laden heeft Google het AMP project ontwikkelt. Een AMP pagina laadt tot wel 4 keer sneller dan een gewone website pagina. Snelle laadtijden dragen bij aan een goede gebruikerservaring. Ook heeft het een positief effect op de SEO omdat de snelheid van je pagina een belangrijke rankingsfactor is voor Google.
Een AMP pagina laadt binnen 3 seconden. De kans dat de website vroegtijdig wordt verlaten door toedoen van lange laadtijden wordt dan aanzienlijk minder. Trage websites zijn meestal de oorzaak van de bestandsgrootte of de inhoud van de website. Ook wanneer er sprake is van een snelle verbinding of een technisch geoptimaliseerde pagina.
Een AMP pagina kan de capaciteit van de verbinding niet versnellen. Deze pagina's beïnvloeden de laadtijd door het aantal CSS en JavaScript elementen te beperken. Op deze manier hoeven er slechts enkele bronnen worden geladen om de webpagina te openen.
Er is nog een belangrijke factor waardoor een AMP pagina sneller is dan een gewone webpagina. De proxyserver heeft de cache van de pagina namelijk altijd stand-by. Deze wordt verzonden via een Content Delivery Network en verliest nooit zijn snelheid.
Accelerated Mobile Pages kennen voordelen. Deze gelden niet alleen voor de bezoekers van de pagina. Ook adverteerders en website eigenaren hebben belang bij een AMP pagina.
De broncode van een AMP pagina is gebaseerd op bekende scripts. Dat betekent dat vrijwel alle servers de broncode kunnen lezen. Kenmerkende elementen zijn bijvoorbeeld:
Om een AMP pagina te kunnen implementeren moeten er wijzigingen worden aangebracht aan de HTML code. Zo moeten afbeeldingen of videocontent worden gemarkeerd met AMP tags. Zoals bijvoorbeeld amp-video of amp-img. Ook andere tags moeten worden opgenomen op de pagina voor een weergave in AMP. Zoals het documenttype, de canonical tag in de header, de top level tag, de opaciteit, de codering en de viewport.