USP (Unique Selling Point)

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is een USP?

Een USP is een unieke eigenschap van een product, een merk of bedrijf. Zoals de meeste ervaring, de laagste prijsgarantie of de beste kwaliteit. Met een USP kun jij je onderscheiden van de concurrentie. Wat heeft jouw product of bedrijf wat de concurrenten niet hebben?

De betekenis van een USP of Unique Selling Point

USP 1

Een succesvolle USP beschrijft heel duidelijk de voordelen voor je klant. Door hierin overtuigend te zijn, kun je nieuwe klanten aantrekken en voorkomen dat ze toch voor de concurrent kiezen. Als je een USP maakt is het belangrijk om hun sterke en zwakke punten in kaart te brengen, maar moet je ook tegemoetkomen aan de wensen van de consument.

USP 2

Ook moet je rekening houden met de markt. Alleen op deze manier kun jij je onderscheiden van de concurrentie binnen jouw branche of niche. Om een USP te creëren, moet je de huidige marktinformatie gebruiken om te bepalen wat jouw product of bedrijf uniek maakt.

USP 3

Een USP wordt soms ook wel een positionering verklaring genoemd. Deze verklaring geeft aan hoe een bedrijf, een merk of een product voldoet aan de behoefte van de consument waar andere bedrijven of merken dat niet doen of kunnen. Juist daar is winst te behalen.

Unique Selling Point of USP voorbeeld

Een goede USP kan zich dus eenvoudig onderscheiden van de concurrentie. Daarbij maakt het niet uit of het om een dienst, een merk, een product of een bedrijf gaat. Een sterke USP wekt nieuwsgierigheid bij de consument. Ze willen graag meer te weten komen over het aanbod of de diensten van een bedrijf, of een product van een bepaald merk. Een USP of Unique Selling Point kan er verschillend uitzien.

Voorbeeld van een USP: “Empowering the world to design” van Canva

Je hebt vast weleens gebruik gemaakt van Canva voor het creëren van een flyer of een brochure. Canva is een online tool die het voor iedereen mogelijk maakt om grafische ontwerpen en designs te creëren. “Empowering the world to design” is de USP van Canva.

Daarmee laten ze de consument weten dat het platform universeel én makkelijk in gebruik is voor iedereen. Met deze boodschap laten ze de consument weten dat hun grafische design tool veel eenvoudiger in gebruik is dan andere vergelijkbare platformen van de concurrentie.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81