Gastbloggen is het creëren van een blog welke vervolgens wordt gepubliceerd op de website van een ander bedrijf. De blogs worden geplaatst op websites met een groter publiek en meer websiteverkeer. Gastbloggen doe je om een aantal redenen. In de eerste plaats om meer aandacht te trekken van een nieuw publiek. Het plaatsen van een gastblog doe je ook voor het genereren van meer verkeer. Gastbloggen heeft daarnaast een positief effect op jouw naamsbekendheid, genereert waardevolle contacten en backlinks.
Gastbloggen is een prima manier om je bedrijf te laten groeien. Je hebt geen groot budget nodig om een nieuw en groter publiek te kunnen aanspreken. Bijvoorbeeld als je de conversies wilt verhogen, de naamsbekendheid wilt verbeteren of het aantal website bezoeken per dag wilt verhogen. Beginnen met gastbloggen kan in elke fase van het ondernemerschap. Door het schrijven van interessante blogs kun jij je profileren als autoriteit binnen jouw branche. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van gastbloggen op websites die relevant zijn voor jouw onderneming. Het schrijven van een gastblog vereist ook géén jarenlange ervaring of kennis. Dat maakt deze vorm van marketing heel toegankelijk.
Met een gastblog genereer je meer verkeer naar jouw website. Zeker wanneer je relevante blogs schrijft die zijn afgestemd op de interesses en behoefte van de doelgroep.
Goed geschreven content is waardevol. Het schrijven daarvan neemt veel tijd in beslag. Dat weten jouw collega ondernemers ook. Met gastbloggen kun je waardevolle relaties opbouwen. Jij levert een informatieve gastblog. In ruil daarvoor wordt je gepresenteerd aan een groter publiek waar je mogelijk meer naamsbekendheid en conversies door krijgt.
Werken aan jouw merk is belangrijk om succesvol te kunnen zijn. Het plaatsen van een gastblog helpt je daarbij. Zeker wanneer je regelmatig blogs plaatst op verschillende websites. Het regelmatig verschijnen van een bedrijfsnaam of merk, wekt vertrouwen. Het publiek zal je sneller als autoriteit gaan zien wat uiteraard ook conversie verhogend werkt.
Gastbloggen genereert ook backlinks. Dit zijn links van andere websites die doorverwijzen naar jouw website. Dofollow links geven de link juice door van website naar website. Dat is bijvoorbeeld belangrijk bij websites met een hoge domein autoriteit. Dat betekent dat de zoekmachine ook jouw website als een autoriteit gaat zien bij voldoende dofollow links.
Nofollow links hebben deze extra waarde niet. Het schrijven en plaatsen van gastblogs was altijd al een goede methode voor het verkrijgen van dofollow backlinks. Tot op het moment dat er slechte content werd geschreven met linkbuilding als doel. Uiteraard is dit ten koste gegaan van de lezer die wél op zoek was naar waardevolle informatie.
Als je zelf ook een gastblog wilt schrijven en publiceren, heb je gerenommeerde websites nodig die gastblogs accepteren. Concurrenten kun je het beste links laten liggen, maar bedrijven in een gerelateerde branche zijn wel interessant. In alle gevallen moet jouw gastblog een meerwaarde zijn voor het publiek dat de website ontvangt.
Je kunt bedrijven die gastblogs accepteren vinden in Google. Bijvoorbeeld door te zoeken naar jouw branche in combinatie met gastbloggen of gastblogs. Het is belangrijk om de gastblog te schrijven op basis van de geldende richtlijnen. Houd jij je niet aan de regels, dan is de kans klein dat jouw gastblog wordt goedgekeurd. Informeer dus vooraf naar de regels en richtlijnen voor het indienen van een gastblog. Dat scheelt een hoop tijd en frustratie.