Growth hacking is het toepassen van kosteneffectieve digitale marketing tactieken. Met weinig middelen kan een actief gebruikersbestand groeien en behouden blijven. Met growth hacking kun je producten verkopen en meer naamsbekendheid opbouwen.
De term “hacking' wordt meestal geassocieerd met iets negatiefs. Bij deze marketingtactiek staat het woord voor “hacks” die het dagelijks leven makkelijker maken. Growth hacking wordt vaak in verband gebracht met start-ups of kleine ondernemingen. Vaak omdat het marketingbudget klein is terwijl er wel zo snel mogelijk resultaat zichtbaar moet zijn. Growth hacking is echter een schaalbaar concept dat voordelen biedt aan elke online onderneming die zijn actieve gebruikersbestand wil behouden én laten groeien.
Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen growth hacking en gewone marketing. Dat terwijl ze beiden wel hetzelfde doel hebben. Namelijk klantenwerving en het aanmoedigen van consumenten tot het gebruiken van een specifiek product of dienst. Growth hacking maakt daarvoor voornamelijk gebruik van tactieken die geen gat in het budget slaan.
Growth hacking combineert optimalisatie en kennis om geautomatiseerde marketing uit te kunnen voeren met een beperkt budget. Voorbeelden daarvan zijn geautomatiseerde mailings, aanmeldformulieren of website pagina’s die daartoe aanzetten.
Iemand die zich op professioneel gebied bezighoudt met deze vorm van marketing, wordt ook wel een growth hacker genoemd. Elke stap die een growth hacker zet of uitvoert, heeft mogelijk invloed op de schaalbare groei. Daarbij kun je denken aan het A/B testen van ideeën en weten welke je wilt behouden op basis van analytische kennis. Data vormt een belangrijk onderdeel van growth hacking. De ideeën of hacks die worden gebruikt moeten worden getest. Zo kan een growth hacker bepalen welke wel of juist niét effectief is.
In de afgelopen jaren is er ook kritiek geweest op growth hacking. De strategie zou zich voornamelijk richten op snelle hacks en shortcuts in plaats van op een goede marketingstrategie. Anderen betitelen growth hacking als moderne traditionele marketing.
De naam growth hacking is wel ietswat misleidend. Temeer omdat professionals zich steeds vaker richten op een diepgaand inzicht. Met name in de gegevens van de conversietrechter van een website. Ook proberen growth hackers te achterhalen waar de knelpunten zich bevinden. Elke stap wordt geoptimaliseerd om het conversiepercentage te verbeteren.
Groei gaat over het begrijpen van gebruikers en op welke manier ze met touchpoints van een zo goed mogelijke ervaring kunnen worden voorzien. De kritiek heeft misschien ook wel te maken met de misleidende naam. Dat is de reden waarom professionals zich liever groei marketeers noemen in plaats van growth hacker.
Hieronder zie je voorbeelden van growth hacking. Het betreft vooraanstaande techbedrijven die met succes gebruik maken van growth hacks en hun prestaties aanzienlijk verbeteren: