Liquid content wordt ook wel variabele content genoemd. Daarmee kun je elke websitebezoeker van relevante en persoonlijke content voorzien. Elke bezoeker krijgt dus andere inhoud te zien. Dit is een automatisch proces. Liquid content kan een blog, een video post, afbeelding of simpelweg een stukje tekst op een website zijn.
Liquid content is dus inhoud die relevant is voor de persoon die het leest op ziet en past zich automatisch aan op de situatie of data van een bezoeker. Deze soort inhoud motiveert mensen om het te delen. Bijvoorbeeld via de social media netwerken. Door op de juiste manier gebruik te maken van krachtige liquid content haal je meer klanten uit je marketing activiteiten. Daarnaast draagt deze inhoud ook bij aan de merkbekendheid.
Om bezoekers van een meer persoonlijke ervaring te kunnen voorzien met liquid content, wordt er gebruik gemaakt van IP-verificatie en cookies. Het gebruikersgedrag wordt opgeslagen in deze tracking cookies. Met deze informatie kunnen websitebezoekers worden gecategoriseerd. Ook kun je de inhoud afstemmen op wat de gebruiker interessant vindt.
Daarbij kun je ontzettend veel elementen aanpassen. Zoals bijvoorbeeld afbeeldingen, maar ook teksten en titels. Zelfs de tekst op een button is aanpasbaar. Ook kun je blokken of elementen toevoegen of juist weglaten. Denk aan CTA knoppen of content blokken. Je voorziet de bezoeker dus van een meer gepersonaliseerde ervaring.
Met liquid content kun je bekende bezoekers zelfs per mail benaderen. Dat zijn gebruikers die bijvoorbeeld als eens eerder een aankoop hebben gedaan. Je kunt ze benaderen met vergelijkbare producten of gerelateerde content.
Liquid content kan op verschillende manieren worden toegepast. Je kunt bijvoorbeeld onder doen naar welke bedrijven jouw website bezoeken. Vervolgens kun je de naam van dat bedrijf verwerken in de tekst. Liquid content kan ook een gepersonaliseerde gift zijn.
Natuurlijk afgestemd op de branche waarin een bedrijf actief is. Je kunt ook de bezoekers van jouw website een gepersonaliseerd aanbod doen. Webshop gebruikers kun je bijvoorbeeld liquid content laten zien met daarin aanbiedingen van bijvoorbeeld kledingstukken die aansluiten bij de stijl op basis van eerder gekochte artikelen.
Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Zalando, die op basis van je eerder gekochte kledingstukken een selectie maakt van zogeheten "essentials" (kledingstukken waarvan je er vaak meerder nodig hebt) zoals onderbroeken of sokken. En je hierop een een aanbod doet om nog meer van deze producten te kopen.
* Voorbeeld van liquid content met Zalando essentials
Zalando past nog meer liquid content toe, zo houden ze bijvoorbeeld bij welke maten kleding je koopt. Vervolgens vragen ze bij het retour proces of de kleding die je kocht te klein of te groot was. Zo kan er automatisch worden ingeschat of kleding groot of klein valt en mensen met dezelfde maat als jou adviseren om een maatje kleiner of groter te bestellen.