Marketing automation is het automatiseren van steeds terugkerende marketingwerkzaamheden. Zoals het posten van berichten op social media kanalen, het versturen van e-mails (funnels) of het plaatsen van campagnes. Dat wordt gerealiseerd met behulp van marketing automation software. Marketing automation wordt ingezet om de workflow efficiënter te maken. Ook biedt het klanten een meer persoonlijke ervaring.
Marketing automation zorgt voor een gestroomlijnd werkproces. Door gebruik te maken van automatisering, ben je ook in staat om verzamelde gegevens op de juiste manier te gebruiken. Bijvoorbeeld tijdens het proces dat de klant doorloopt op weg naar een aankoop.
Door gebruik te maken van een geautomatiseerd proces, kun je klanten tijdens deze cyclus van een meer persoonlijke ervaring voorzien. Bijvoorbeeld met e-mailmarketing. Uiteraard draagt dit bij aan het klantvertrouwen en het opbouwen van langdurige klantrelaties.
Elke actie die een potentiële klant onderneemt betekent extra data. Deze gegevens zijn belangrijk voor jouw marketingstrategie. Het is vrijwel onmogelijk om al deze data handmatig te verwerken en gebruiken. Marketing automation software helpt je daarbij.
Je leert welke behoeften de bezoekers hebben zodat je hen op elk moment kan voorzien van de content die nodig is. Dit resulteert in waardevolle leads. Marketing automation helpt je bij het veranderen van bezoekers in potentiële en zelfs terugkerende klanten.
Marketing automation helpt je ook om de werkprocessen binnen jouw onderneming te stroomlijnen. Je kunt taken met de juiste prioriteit uitvoeren op het moment dat ze nodig zijn. Deze automatisering vermindert ook de handelingen die een klant moet uitvoeren. Daarnaast kun je telkens dezelfde klantervaring bieden. Ook binnen teams of afdelingen.
Door gebruik te maken van marketing automation krijgen klanten sneller een correct antwoord. Mede doordat je gebruik kunt maken van opgeslagen data. Persoonlijke gegevens hoeven dus niet eerst te worden opgezocht om een volledig antwoord te kunnen geven. Je kunt een antwoord afstemmen op eerder ondernomen acties van de klant.
Door gebruik te maken van marketing automation kun je altijd relevante content aanbieden. Natuurlijk op het moment dat de klant dit nodig heeft. De persoonlijke gegevens die daarvoor nodig zijn heb je immers al verzameld. Je bent in staat om altijd snel te kunnen reageren.
Wanneer marketing automation op de juiste manier wordt toegepast laat het jouw onderneming groeien. Richt je als eerste op het klanttraject. Onderscheid en selecteer touchpoints die belangrijk zijn voor het automatiseren van de processen die de klant doorloopt. Contacten kun je organiseren door de marketing automation software te integreren binnen een CRM. Zo gaat er geen belangrijke data verloren. Met deze gegevens kun je klanten in elke fase van het proces van een persoonlijke begeleiding voorzien.
Binnen het bedrijf zorgt deze automatisering voor gestroomlijnde werkprocessen. Werkzaamheden kunnen makkelijk worden ingedeeld op prioriteit. Taken kunnen snel en efficiënt worden verdeeld onder verschillende teams. Van de afdeling marketing en verkoop, tot aan het team dat verantwoordelijk is voor de klantondersteuning. Wanneer marketing automation op de juiste manier wordt toegepast, heeft dat voordelen voor de klant en het bedrijf. Het zorgt voor naadloze werkprocessen en bouwt aan langdurige klantrelaties.