Een responsive webdesign kan zich aanpassen aan vrijwel alle schermformaten van verschillende devices. Een website met een responsive design biedt altijd de beste gebruikerservaring. De pagina’s van de website worden correct weergegeven.
Ongeacht of de website wordt bezocht vanaf een desktop, smartphone, laptop of een tablet. Dat kan alleen wanneer de website van een responsive webdesign is voorzien. De website past zich automatisch aan en wordt in het juiste formaat weergegeven.
Een responsive website biedt voordelen. Niet alleen aan de eigenaar van de website, maar ook aan webdesigners. Een responsive website maakt gebruik van een veelzijdig CSS met media queries en een viewport. Deze bevat diverse mogelijkheden voor het aanpassen van de stijlen. Die kunnen worden afgestemd op de device waarmee de website wordt bezocht. Zoals bijvoorbeeld de schermgrootte, de kleuren en de schermresolutie.
Een responsive website is geschikt voor alle apparaten. Je hebt dus maar één website nodig. Ongeacht of deze wordt bezocht vanaf een laptop of een smartphone. De automatische configuraties zorgen altijd voor een uitstekende gebruikerservaring. Daarnaast is een responsive website makkelijk te beheren vanaf één locatie. Je bespaart én geld omdat de webdesigner minder tijd hoeft te besteden aan het website onderhoud.
Het schalen van het juiste formaat afbeeldingen, HTML en andere elementen gebeurd automatisch. Met een responsive website ben je dus altijd zeker van een optimaal design. Het design past zich aan op de schermgrootte van het apparaat dat wordt gebruikt.
Wanneer je géén responsive webdesign gebruikt maar je gebruikers wél wilt voorzien van een optimale ervaring vanaf elk apparaat, moet je gebruik maken van redirects. Daarmee kun je de gebruikers doorsturen naar een webpagina die is afgestemd op het device. Zoals een telefoon of een tablet. Een responsive website regelt dit automatisch. Op deze manier is de inhoud van jouw website altijd beschikbaar en toegankelijk voor de gebruiker.
Een responsive webdesign heeft ook een voordelig effect op de zoekmachine optimalisatie. Zeker wanneer je een responsive design gebruikt in combinatie met andere SEO-technieken. Een responsive website is ook beter voor de ranking. Google geeft namelijk de voorkeur aan websites met een mobielvriendelijk of responsive design.
Weet je niet zeker of jouw website responsive is? Dat kun je heel eenvoudig testen. Je kunt gebruik maken van verschillende handige tools, maar ook Google biedt een oplossing. Met de Google Mobielvriendelijke Test zie je direct of jouw website responsive is. Volg deze stappen om te controleren of jouw website is voorzien van een responsive design:
Je ziet direct of jouw website zich aanpast aan het schermformaat van verschillende apparaten. Is jouw website niet voorzien van een responsive webdesign? Dan voorziet de test je ook direct van de mogelijke problemen die dit kunnen veroorzaken.