Thin content is website inhoud die weinig waarde biedt aan de lezer of gebruiker. De content mist diepgang, bevat veel herhalingen, is automatisch gegenereerd of bevat dubbele inhoud. Dit is slecht voor je SEO. Google wil namelijk niets liever dan zijn gebruikers van waardevolle inhoud voorzien.
Rond het jaar 2000 bestonden bevonden de Google richtlijnen zich nog in een redelijk grijs gebied. Dit was nog ruim voor de tijd van de Panda algoritme updates en de kwaliteitsrichtlijnen. Thin content was de norm en daardoor konden websites van lage kwaliteit enorm hard stijgen binnen de zoekresultaten. Zelfs als de content vol zat met nutteloze zoekwoorden. Met de komst van het Google Panda algoritme was dit voorgoed verleden tijd.
De lancering zorgde ervoor dat de ranking van lage kwaliteit content kelderden. Door de update verloren deze websites hun verkeer. Het algoritme van Google richt zich niet op afzonderlijke pagina's. In plaats daarvan evalueert het de inhoud van jouw hele website.
Om tegemoet te kunnen komen aan de richtlijnen van Google, is het publiceren van relevante en originele content een must. Deze moet voldoen aan de behoeften van de gebruikers. Enkele belangrijke feiten over thin content op jouw website zijn onder andere:
Voldoen jouw pagina’s en posts aan de zoekintentie van het zoekwoord en wordt het onderwerp volledig en gedetailleerd beschreven? Of is het overgrote deel van jouw content gericht op een specifiek zoekwoord? Zoekmachines kunnen jouw inhoud als thin content beschouwen als een belangrijk onderwerp oppervlakkig wordt behandeld.
Dat is zeker het geval wanneer de content van invloed is op de gezondheid of de financiën van de lezer. Natuurlijk hoef je niet over elk onderwerp een een artikel van 3000+ woorden te schrijven. Zorg er in elk geval voor dat de lezer jouw pagina niet hoeft te verlaten. Bijvoorbeeld omdat de content belangrijke informatie mist of niet voldoende diepgang biedt.
Ook duplicated content wordt beschouwd als thin content. Er is sprake van gedupliceerde inhoud wanneer jouw blog meerdere posts bevat die gericht zijn op één zoekwoord. Naar alle waarschijnlijkheid vertonen deze pagina’s veel overeenkomsten, ook al zijn ze niet één op één gekopieerd. De zoekmachine weet dat de inhoud van de blogs nagenoeg hetzelfde is. Zorg er dus voor dat de inhoud van elke pagina zich op een uniek zoekwoord richt.
Natuurlijk is het de bedoeling dat jouw content geld oplevert. Pas wel op met het plaatsen van teveel advertenties op een pagina. Als jouw pagina’s meer advertenties en call to actions bevatten dan informatie, loop je het risico op een thin content penalty van Google. De advertenties mogen in elk geval geen content bedekken. Een gebruiker zou geen actie mogen ondernemen om banner weg te moeten klikken voordat de tekst gelezen kan worden. Beperk interstitials tot een minimum en maak ze niet belangrijker dan jouw inhoud.
Als jouw categorie pagina’s weinig content bevatten of zelfs leeg zijn, dan kan Google dit ook aanmerken als thin content. Zeker wanneer een URL weinig of geen kwalitatieve inhoud heeft. Als je veel categoriepagina’s hebt, overweeg dan om er enkelen te voorzien van kwalitatieve content. Dat is beter dan honderden pagina’s zonder informatie of tags. Kun je oude categorie pagina’s niet verwijderen? Gebruik dan zeker een no-index in de sitemap.
Doorway pages zijn gemaakt om te ranken op zoekwoorden. Ze zijn van lage kwaliteit en worden gebruikt op een pagina of op een website. Deze pagina’s kunnen schade toebrengen. Dat komt omdat ze de gebruiker doorverwijzen naar weinig bruikbare content of affiliate pagina’s. Dit heeft een slechte invloed op de gebruikerservaring van jouw bezoekers.
Hoewel backlinks niet meer zo krachtig zijn als vroeger, zijn ze nog steeds een belangrijke ranking factor. Natuurlijk moet je mensen wel een goede reden geven om te linken naar jouw website. Je wilt voorkomen dat wanneer iemand op jouw link klikt vervolgens geen waardevolle informatie vindt. Die backlink kun je op dat moment dus wel vergeten.
Sommige mensen denken dat het creëren van veel content dat gericht is op één zoekwoord een positieve invloed heeft op de ranking binnen Google. Dit is een fabel. Het tegenovergestelde is juist waar. Wanneer je constant hetzelfde onderwerp herhaalt, dan heeft dat een negatief effect op het klantvertrouwen. Ook breng je Google in verwarring en neemt het websiteverkeer af. Zoekwoord kannibalisme valt dus ook onder thin content.
Een hoge bouncepercentage is niet direct schadelijk voor jouw SEO. Wel brengt het schade toe aan jouw conversies. Het kost je dus uiteindelijk geld en inkomsten. Je kunt de bouncepercentage omlaag brengen door het creëren van kwalitatieve en waardevolle content.
Het is beter om thin content te verbeteren dan te verwijderen. Ook als jouw website nog geen thin content penalty van Google heeft gehad kan slechte inhoud de prestaties van jouw website negatief beïnvloeden. Dat geldt ook voor het websiteverkeer en de conversies. Het verbeteren van thin content is niet eenvoudig. Toch is het absoluut de moeite waard.
Thin content moet je eerst identificeren en dan pas repareren. Daarvoor heb je een plan van aanpak nodig. Daarvoor kun je tools gebruiken voor het crawlen van je website. Zoals bijvoorbeeld Screaming Frog. Je kunt Google Analytics gebruiken voor relevantie SEO statistieken. Zoals organisch verkeer, de bouncepercentage, het woordenaantal en conversies.
Alle landingspagina's waar mensen door op je website zijn gekomen (de eerste pagina die ze zien van je website) kun je terug vinden in Google Analytics 3 onder: "Gedrag" → "Site-content" → "Landingspagina's". Eventueel kun je hier nog een bron/media filter op toepassen zodat je alleen bezoekers hebt die afkomstig zijn uit Google.
Maak altijd een overzicht van alle URL's van je website met bijvoorbeeld ScreamingFrog en zet deze lijst tegenover de bezoekersaantallen die je in Google Analytics meet. Als je alleen van Google Analytics uit gaat mis je waarschijnlijk een hoop URL's waar helemaal geen verkeer op zit (en dit zijn juist de pagina's die je wilt herschrijven of verwijderen).
Stel jezelf de onderstaande vragen terwijl je jouw gegevens analyseert:
Kun je op één van de bovenstaande vragen bevestigend antwoorden? Dan kan het zijn dat jouw website voorzien is van thin content. Hieronder lees je hoe je dat kunt oplossen.
Verwijder content die je niet kunt repareren. Dit wordt ook wel content pruning genoemd. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van berichten en pagina’s die je kunt repareren:
Verwijder de URL’s niet zomaar maar maak gebruik van de juiste 301 redirects. Dat is zeker belangrijk als jouw pagina is voorzien van backlinks!
Het verbeteren van content is altijd beter dan verwijderen. Zeker als de content betrekking heeft op een specifieke fase in het traject van jouw kopers. Ook kun je onderwerp clusters gebruiken om te ranken op long-tail zoekwoorden. Zo laat je Google zien dat je een deskundige bent in jouw vakgebied.
Zo kun je thin content repareren en de SEO van jouw website verbeteren:
Het kan voorkomen dat je verschillende nuttige pagina's hebt gevonden die niet echt duplicate content bevatten, maar wél over één onderwerp gaan. Deze content kan zoekwoord kannibalisme veroorzaken. Daarmee voorkom je een hoge score in de Google SERPs. Door duplicate content te consolideren kun je dit voorkomen.
We geven je een voorbeeld. Hieronder zie je 4 blogposts over content consolideren:
Als je goed naar de onderwerpen kijkt, kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat ze eigenlijk in één uitgebreide blog zouden moeten staan. Je moet de content dus consolideren.
De zoekintentie voor “content consolideren" is definieerbaar. Je kunt de posts dus verbeteren door ze samen te voegen tot één uitgebreide blog. Als je de thin content van jouw website hebt verbeterd, geconsolideerd of verwijderd, moet je ook jouw contentstrategie bijwerken. Zo voorkom je dat je ongemerkt op de oude voet verder gaat. Het is dus belangrijk om te weten hoe je een zoekwoorden onderzoek uitvoert én een nieuwe SEO strategie uitstippelt voordat je nieuwe kwaliteitsvolle content gaat publiceren.