User generated content is content die gemaakt door iemand die niet officieel verbonden is aan jouw bedrijf. Dat terwijl de content wél gerelateerd is aan jouw merk of product. User generated content kan dus door een consument of een potentiële klant worden gecreëerd.
We onderscheiden verschillende soorten user generated content. Zoals bijvoorbeeld een social media post, een klantenbeoordeling of een unboxing video. Maar waarom is UGC zo belangrijk? Welke campagnes kun je gebruiken en hoe gebruik je user generated content?
UGC of consumer generated content is voor elk bedrijf belangrijk. In de eerste plaats omdat mensen zich makkelijker laten overtuigen door echte consumentenervaringen. Als verkoper heb je namelijk de taak én de neiging om een product of dienst van zijn beste kant te laten zien. Nadelen die de verkoop negatief beïnvloeden worden sneller achterwege gelaten.
Door gebruikers gecreëerde content wordt dus sneller als betrouwbaar gezien. Dat blijkt ook uit een onderzoek van enkele jaren geleden. Bijna 80% van de ondervraagden gaf aan reclames overdreven en onbetrouwbaar te vinden. Zij zijn van mening dat de campagnes maar één doel dienen. Het effectief stimuleren van meer verkopen.
Sommigen gaven aan nooit tot een aankoop over te gaan op basis van een advertentie of campagne. User generated content zorgt dus voor een meer betrouwbare koopervaring. In de vorm van unboxing videocontent op YouTube, echte posts op de social media kanalen of productreviews. Zolang de inhoud maar gemaakt is door de gebruiker of de consument.
UGC kan een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie vormen. Mits je dit op de juiste manier doorvoert. Het opzetten van een campagne voor het verkrijgen van user generated content vereist onderzoek. In de eerste plaats wil je het doel van de campagne bepalen. De effectiviteit van UGC hangt af van de manier waarop je de inhoud verzamelt en gebruikt.
Wil je bijvoorbeeld meer bekendheid voor jouw merk? Dan kun je gebruik maken van een campagne die zich richt op hashtags. Bijvoorbeeld op social media kanalen als Instagram. Wanneer je user generated content vooral wilt gebruiken om de conversies of verkopen te verhogen, kun je een campagne lanceren die meer beoordelingen genereert.
Een campagne met aantrekkelijke foto’s is niet voldoende om de aankoopbeslissing van potentiële klanten op een positieve manier te kunnen beïnvloeden. In alle gevallen moeten de regels van de campagne duidelijk zijn. Om gebruikers aan te zetten tot het creëren van UGC, kun je daar tevens een beloning tegenover zetten. Zoals een gratis product of dienst.
Niet iedereen die user generated content voor je schrijft heeft de beste bedoelingen. Natuurlijk sta je open voor opbouwende kritiek, maar op laster heeft niemand een antwoord. Controleer de inhoud die wordt gemaakt door gebruikers daarom zorgvuldig. En plaats de content pas nadat deze is geaccordeerd. Zo voorkom je vervelende publicaties die niet op waarheid zijn berust. Wees daarentegen niet bang om te leren van negatieve UGC. Zonder de noodzaak dit direct te moeten publiceren. User generated content is van meerwaarde voor jouw bedrijf. Consumenten of potentiële klanten krijgen meer inzicht in de mogelijkheden die jij of jouw producten te bieden hebben.