Keyword kannibalisatie wordt ook wel zoekwoord kannibalisatie genoemd. Dit betekent dat je de concurrentie aangaat met jezelf door gebruik te maken van dezelfde trefwoorden op meerdere landingspagina's. Zoekwoord kannibalisatie wil je voorkomen omdat het een slechte invloed heeft op de ranking van je website binnen Google. Doordat Google niet weet welke pagina er in de zoekresultaten getoond moet worden zakt je positie binnen Google en loop je het risico dat geen van beide pagina's een hoge ranking krijgt binnen Google.
Je kunt zoekwoord kannibalisme herkennen door in Google te zoeken op een bepaalde zoekterm, als je twee resultaten van dezelfde website onder elkaar ziet staan dan is een website onderhevig aan zoekwoord kannibalisatie. Zoals bijvoorbeeld op de zoekterm: "Website laten maken Dongen".
In bovenstaand voorbeeld komt de inhoud van beide pagina's zoveel overeen met elkaar dat Google niet weet welk resultaat er getoont moet worden. In bovenstaand voorbeeld kun je dus beter de pagina's samenvoegen tot één pagina. En de oude pagina met een 301 redirect doorverwijzen naar de nieuwe pagina.
Google ziet dat je onnodig veel pagina's aanmaakt die allemaal met elkaar overeen komenen geen meerwaarde bieden aan de zoekvraag waar iemand naar op zoek is in Google. En zal hiermee al je pagina's lager laten ranken op deze zoekterm.
Om te controleren of jouw website ook onderhevig is van keyword kannibalisatie kun je onderstaande methodes proberen.
Zoekwoord kannibalisatie opsporen en oplossen is een goed ding, maar voorkomen is natuurlijk nog altijd het beste. Dit bespaart je een hoop frustratie, energie en kostbare tijd. Gelukkig zijn er een aantal strategieën die je kunt toepassen om keyword kannibalisme te voorkomen. Deze tips helpen je ook bij het verbeteren van je digitale marketing plan.
Een goede zoekwoord strategie is ontzettend belangrijk binnen de online marketing. het helpt je ook om keyword kannibalisatie te kunnen voorkomen. Een goede strategie zorgt ervoor dat je elke pagina optimaliseert voor een specifiek zoekwoord en zoekopdracht. Daardoor concurreer je dus nooit met jezelf om eenzelfde keyword. Voor het creëren van een doelgerichte zoekwoord strategie kun je zowel betaalde als gratis tools gebruiken:
Een goede zoekwoord strategie alleen is niet voldoende om keyword kannibalisatie te kunnen voorkomen. Ook het identificeren van de zoekwoorden waarmee je wilt werken en hun prestaties bijhouden zijn belangrijk. Daardoor weet je precies welke zoekwoorden wel of niet scoren in de zoekmachines. Ook weet je welke keywords teveel concurrentie hebben.
De ranking en prestaties van jouw zoekwoorden kun je bijhouden met een tool. Zoals bijvoorbeeld Google Analytics of Semrush. Met deze tools kun je jouw zoekwoord strategie aanpassen om kannibalisatie te voorkomen of op te lossen.
Keyword kannibalisatie kun je ook voorkomen door eerst aandacht te besteden aan relevante onderwerpen. Pas daarna richt je de focus op zoekwoorden. Kannibalisatie kan ontstaan als je teveel aandacht besteed aan zoekwoord optimalisatie en het aanmaken van verschillende landingspagina's. In plaats van het creëren van content met relevante onderwerpen. Zodra je dit doet is de kans groot dat dit ten koste gaat van de content kwaliteit. Dit resulteert in een vertraging van jouw doelen.
Onderzoek welke onderwerpen jouw doelgroep interessant vindt. Gerelateerde zoekwoorden komen dus op de tweede plaats. Zo verhoog je de loyaliteit van jouw doelgroep, verbeter je de autoriteit en trek je nieuwe bezoekers aan. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen welke onderwerpen jouw doelgroep interessant vindt:
Wanneer je deze technieken op de juiste manier toepast, neemt jouw organische bereik toe. Mede omdat de kwaliteit van jouw content omhoog gaat zonder dat je het gebruik van zoekwoorden op de eerste plaats hebt staan.
Ook het consistent en regelmatig uitvoeren van content audits is belangrijk om zoekwoord kannibalisatie te kunnen voorkomen. De interesse van jouw doelgroep kan namelijk op ieder moment veranderen. Natuurlijk wil je content blijven publiceren die interessant is en blijft.
Een content audit kun je uitvoeren door jezelf de volgende vragen te stellen:
Sommige onderwerpen zijn te uitgebreid of ingewikkeld om te kunnen verwerken in een blog. In plaats daarvan zou je de post kunnen verdelen in verschillende artikelen. Bijvoorbeeld over het onderwerp “hoe kun je geld verdienen met online marketing.”
Als je dit onderwerp verdeeld over drie artikelen, is de kans groot dat je te maken krijgt met zoekwoord kannibalisatie. Je zoekt binnen Google op “hoe kan ik geld verdienen met online marketing” en krijgt direct drie resultaten. Allemaal afkomstig van jouw website.
Je gebruikt dezelfde zoekwoorden terwijl de onderwerpen anders zijn. Je hebt in dit geval dus te maken met zoekwoord kannibalisatie. Je concurreert met jezelf om hetzelfde keyword. Het creëren van een uitgebreide pagina is in dit geval een betere optie.
Op de pagina kun je alle relevante en gerelateerde onderwerpen behandelen. Daardoor kun bijvoorbeeld targeten op meerdere long tail zoekwoorden, zonder dat je hinder ondervindt van kannibalisatie. Het creëren van complete en uitgebreide website pagina’s met verschillende keywords verbeterd natuurlijk ook de zoekmachine optimalisatie.
Concurreer jij met jezelf omdat jouw website is voorzien van keyword kannibalisatie? Dan zijn er verschillende dingen die je kunt doen om dit probleem op te lossen.
Je kunt jouw content optimalisatie strategie aanpassen als je diverse website pagina’s hebt die ranken op hetzelfde zoekwoord. Je kunt overwegen om minder of andere keywords te gebruiken. Ook kun je de inhoud van de content van een nieuwe structuur voorzien.
Als je last hebt van zoekwoord kannibalisatie, is het soms niet genoeg om een blog of een artikel opnieuw te optimaliseren. In dat geval kun je een gedeelte van de blog verwijderen. Het gaat dan om de stukken tekst die de meeste overeenkomende keywords bevatten. Het is verstandig om eerst te controleren hoeveel websiteverkeer of leads deze content creëert.
Content kun je ook samenvoegen wanneer ze met elkaar concurreren om hetzelfde zoekwoord. Dit is een prima optie als je de inhoud liever niet wilt verwijderen maar de keyword kannibalisatie op jouw website wel wilt oplossen. Door diverse blogs of artikelen samen te voegen, creëer je één uitgebreide pagina met relevante informatie voor de lezer.
Zoekwoord kannibalisatie heeft een slechte invloed op de zoekmachine optimalisatie of SEO. Je wilt liever niet dat jouw website pagina's concurreren om een hogere positie binnen Google. Uiteindelijk zorgt kannibalisatie ervoor dat de ranking van beide pagina’s daalt. Dat is niet alleen zonde van al jouw marketing inspanningen, maar ook verspilde moeite.
Hoe moet je longtail zoekwoorden targeten zonder ze te kannibaliseren?
Richt je op longtail zoekwoorden door ze afzonderlijke te gebruiken voor het optimaliseren van een blogpost of artikel. Meerdere artikelen maken voor hetzelfde keyword wil je liever voorkomen. Je kunt ook één uitgebreide pagina maken. Deze kun je bijvoorbeeld laten fungeren als een landingspagina.
Vroeger geloofden mensen dat keyword stuffing en zoekwoord kannibalisatie een pagina of website hoger zou kunnen laten scoren in de zoekmachines. Dit is allang niet meer zo. Sterker nog, zowel keyword stuffing als keyword kannibalisatie worden afgestraft.
Je concurreert namelijk met jezelf in plaats van met je echte concurrenten. Als gevolg dalen jouw pagina’s in de ranking en blijft het succes van jouw bedrijf uit. Geef elke post dus een gericht zoekwoord en besteedt meer aandacht aan relevante onderwerpen dan aan keywords. Maak liever één uitgebreide pagina dan meerdere kleine artikelen.
Dit heeft een positief effect op de ranking binnen de zoekmachines en de SERPs. Natuurlijk draagt de voorkoming van keyword kannibalisatie ook bij aan een groter organisch bereik.
Als je zoekwoord kannibalisatie wilt voorkomen moet je weten waar dit precies plaatsvindt. Aan de hand daarvan kun je de juiste strategie of tactiek bepalen. Je kunt bijvoorbeeld een uitgebreide post maken met verschillende onderwerpen en één specifiek zoekwoord. Ook kun je aparte posts maken door te werken met diverse keywords.