Een lead is iemand die geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Bijvoorbeeld door het invullen van een contactformulier. Meer dan een e-mailadres en een naam heb je vaak niet. Een lead bevat dus niet meer dan basisinformatie. Daaruit kun je wel opmaken dat diegene interesse heeft. Toch weet je niet of er een aankoop gaat plaatsvinden en zo ja, wanneer.
Er zijn verschillende type leads. Ze bevinden zich elk op een andere plaats binnen de marketing funnel of de klantreis. De 3 typen leads die we kunnen onderscheiden zijn:
Er is een wezenlijk verschil tussen een lead en een prospect. Met een lead wordt een persoon bedoeld die je tenminste van basisinformatie voorziet. Zoals een naam of een e-mailadres. Een lead verstrekt informatie die wijst op interesse in een product of dienst. Een prospect is een potentiële klant die een duidelijke interesse toont in jouw producten of diensten. Vaak is er al sprake van contact. Ze bevinden zich in de laatste fase van de klantreis en zijn bereid om klant te worden. Er is nog geen sprake van een verkoop.
Voor groei en succes heb je leads nodig. Dat doe je in de eerste plaats met jouw website. Om leads te genereren met je website kun je verschillende strategieën gebruiken.
Als je leads wilt genereren met je website is een goed design van cruciaal belang.
Zoekmachine optimalisatie en SEO zijn belangrijke voorwaarden. Leads genereren doe je natuurlijk alleen wanneer jouw website ook gevonden wordt. Een overzichtelijke navigatie is belangrijk, maar ook een gebruiksvriendelijke website. Zorg ervoor dat jouw website een mobile responsive design heeft. Het meeste verkeer is afkomstig van mobiele apparaten.
Als je leads wilt genereren met je website is een doeltreffende landingspagina belangrijk. Ze moeten informatief zijn, maar de potentiële klant of lead ook vertellen wat de volgende stap is om te nemen. Een landingspagina moet dus ook aanzetten tot het ondernemen van actie. Dit wordt ook wel een CTA of call to action genoemd. Een goed converterende pagina bevat:
Als je leads wilt genereren met je website, moet je verstandig omgaan met het contactformulier. Laat overbodige elementen zoveel mogelijk weg om het toegankelijk te maken. Het invullen van de NAW gegevens in ruil voor waarde moet makkelijk zijn en in verhouding staat tot elkaar. Een naam en een e-mailadres is vaak voldoende. Heeft de lead zijn gegevens ingevuld? Kom je belofte dan zo snel mogelijk na en lever de waarde direct.
Leads genereren met je website is mogelijk wanneer een potentiële klant vertrouwen krijgt in jouw bedrijf. Maak bijvoorbeeld gebruik van klantbeoordelingen en reviews. Werk met succesverhalen zodat de potentiële klant kan zien hoe het is om met jou samen te werken.
Naast een goed website design en zoekmachine optimalisatie is ook marketing belangrijk als je leads wilt genereren met je website. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van campagnes. Maak gebruik van verschillende marketing strategieën. Zoals bijvoorbeeld content marketing of e-mail marketing. Ook dit draagt bij aan het creëren van meer leads.
De binnengekomen leads wil je natuurlijk ook volgen en beheren. Daarvoor kun je een CRM gebruiken. De afkorting staat voor Customer Relation Management. Met een CRM systeem kun je de status van elke lead bijwerken. Ook kun je voorstellen verzenden en controleren. Met een CRM kun je precies zien in welke fase van de klantreis de lead zich bevindt. Vervolgens kun je de potentiële klant op zijn of haar wenken bedienen met informatie.
Wanneer je leads wilt genereren met je website, is het belangrijk om te weten wat wél of juist niet werkt. Dat kun je doen door gebruik te maken van A/B testen. Je zou bijvoorbeeld meerdere landingspagina’s kunnen maken met elk verschillende elementen. Zoals andere knoppen of verschillende kleuren. Op deze manier kun je precies zien welke pagina de meeste leads binnenhaalt en dus het beste converteert.