Het is belangrijk om je website aan te melden bij Google. Je wilt immers goed gevonden worden in de grootste zoekmachine ter wereld. Weet je niet zo goed hoe je jouw website op Google kunt krijgen? Dat kan op 3 verschillende manieren.
Google is natuurlijk veel meer dan alleen een vraagbaak voor bezoekers. De zoekmachine zorgt er ook voor dat jouw website online gevonden wordt. Dat gebeurt door middel van crawlen. Dag en nacht wordt er gezocht naar nieuwe pagina’s en websites. Wil je Google en jezelf graag helpen bij dit proces? Dan is het belangrijk om je website aan te melden. Daarnaast gebruik je Google Search Console ook voor zoekmachine optimalisatie.
De meest eenvoudige methode om je website aan te melden bij Google is door naar deze link te gaan en je website toe te voegen. Google zoekt verschillende websites af en als daar ergens een link naar jouw website op vermeld staat zal Google je website uiteindelijk zelf indexeren. Het is dus niet altijd nodig om je website zelf aan te melden.
Door een Google bedrijfspagina aan te maken geef je aan Google ook aan wat de URL naar je website is en zal deze uiteindelijk ook geïndexeerd worden (dit duurt wel iets langer dan de bovenstaande methode). Meer hierover lees je in onze blog: "5 voordelen van een Google bedrijfspagina".
1. Google Search Console account aanmaken
Het aanmaken van een account bij Google Search Console (GSC) is de eerste stap die je neemt als je wilt weten hoe je jouw website op Google kunt zetten. Dat is heel eenvoudig: surf naar: https://search.google.com/search-console/about en klik op: "Nu starten".
2. Sitemap aanmaken voor jouw website
Vervolgens moet je een sitemap aanmaken voor alle pagina’s. Dit XML bestand geeft Google de informatie die nodig is om elke pagina van jouw website te kunnen bekijken. De webpagina’s worden door de zoekmachine opgeslagen in de index van Google. Surf naar: https://www.xml-sitemaps.com/
3. Sitemap aanmelden bij Google Search Console
Ook de sitemap moet je aanmelden bij GSC. Dit is een belangrijke stap. Daarmee help je de Google bots bij het indexeren van de pagina’s op jouw website. Als je dit op de juist manier hebt gedaan, dan wordt dit weergegeven onder “status” in jouw GSC account.
GSC gebruik je niet alleen om Google te laten weten dat jouw website bestaat. Deze tool voorziet je van nog meer praktische functies. Je kunt bijhouden en inzien welke pagina’s zijn opgenomen in de index en fouten herstellen. Met GSC kun je ook zien wat jouw belangrijkste zoektermen zijn en of er websites zijn die linken naar jouw webpagina’s.
Hoe zet ik mijn website op Google zonder het uploaden van een sitemap? In dit geval moet je elke pagina van jouw website handmatig aanmelden bij de zoekmachine. Elke pagina wordt in dit geval gecontroleerd. De tool controleert of jouw website een responsive webdesign heeft. De pagina’s worden ook gecontroleerd op uniekheid. Zo weet Google of de inhoud al eens eerder is ingediend. Deze methode is dus ook een kwaliteitscontrole.
1. Hoe je website pagina aanmelden bij Google zonder sitemap
Voorbeeld van de weergave:
2. Bekijken hoe jouw pagina’s worden gecrawld
Google geeft steeds meer inzicht in de manier waarop de pagina’s worden gecrawld en hoe jouw website wordt geïndexeerd. Ook dit kun je inzien via Google Search Console.
Surf naar de hoofdpagina waar je de “gecrawlde pagina’s” kunt bekijken. Vervolgens zie je als eerste de code van je website. Dit is de manier waarop de zoekmachine jouw pagina’s ziet. De titel van je pagina is hier het meest belangrijk. Deze moet overeenkomen met de code die je op de pagina vindt. De broncode vind je door met de rechtermuisknop te klikken op de betreffende webpagina. De titel van de webpagina moet hetzelfde zijn als in GSC.
Je kunt ook nieuwe pagina’s van een bestaande website laten indexeren door Google. Natuurlijk is het ook belangrijk dat deze nieuwe inhoud gevonden wordt in de zoekmachine. Raadpleeg jouw GSC account en bekijk welke website pagina de meeste bezoekers ontvangt. Vervolgens kun je een link verwerken in de bestaande content. Deze link laat je verwijzen naar de nieuwe webpagina die je hebt aangemaakt. Googlebots indexeren jouw website meerdere malen. Ook als de oude webpagina’s allang gezien en ontdekt zijn. Nieuwe inhoud wordt dus eigenlijk automatisch door de zoekmachine geïndexeerd.
Hoe lang het indexeren van een website duurt varieert. Als je maandelijks een nieuwe pagina toevoegt, duurt het circa 2 tot 3 dagen voordat Google de nieuwe pagina ziet. Als je dagelijks nieuwe pagina's toevoegt aan jouw website neemt dit wat langer in beslag. In dit geval kun je de nieuwe pagina's het beste eenmaal per week via een sitemap aanmelden.
Als je een compleet nieuwe website aanmeldt kan het wel een aantal weken duren voordat je website een beetje gevonden wordt in Google.
Je kunt eenvoudig controleren of Google je website al geïndexeerd heeft door naar www.google.nl te gaan en te zoeken op: "site:websitenaam.nl". Je krijgt hiermee alle pagina's te zien die zijn geïndexeerd voor je website.