Hoe schrijf je pakkende advertentieteksten voor Google Ads? Met deze tips is dat makkelijker dan je misschien dacht. Het schrijven van aansprekende teksten is een must. Je wilt immers resultaten boeken met jouw advertentie of campagne. In een ad heb je de beschikking over een beperkt aantal tekens. Je moet dus creatief, specifiek en uniek zijn.
Bij het maken van Google Ads advertenties moet je over veel dingen nadenken. Zoals de gebruikerservaring met de zoekopdracht, de advertentietekst en de landingspagina. Je wilt immers niet dat potentiële kopers onderweg afhaken of toch kiezen voor de concurrent.
In dit artikel lees je wat Google Ads zijn en waar je rekening mee moet houden tijdens het maken van pakkende advertentieteksten voor jouw product of dienst. 6 praktische tips!
Google Ads is het advertentieplatform van ‘s werelds grootste zoekmachine. Verreweg de meeste online advertenties die je tegenkomt zijn afkomstig van Google Ads. Ze worden weergegeven bovenaan de zoekresultaten, maar ook op andere websites en binnen Google producten. Zoals Maps bijvoorbeeld. Het gaat hier om PPC of pay-per-click advertenties. Dat betekent dat jij een klein bedrag betaalt aan Google zodra een gebruiker op jouw ad klikt.
Gebruik maken van Google Ads heeft veel voordelen. Je hebt namelijk de mogelijkheid om jouw doelgroep heel gericht te targeten. Bijvoorbeeld op geslacht, leeftijd, interesse of andere demografische gegevens. Via Google kun je een advertentie ook targeten op de zoekgeschiedenis van gebruikers. Dat is natuurlijk allemaal leuk, maar om een advertentie doeltreffend en effectief te laten zijn moet de doelgroep wél eerst op de advertentie klikken. Wat je daarvoor nodig hebt? Pakkende advertentieteksten die hun doel makkelijk bereiken.
Er zijn diverse soorten Google Ads advertenties. Zoals zoek- of display ads. Voor elk type advertentie heb je een goede tekst nodig. Deze bestaat uit een kop, URL en beschrijving.
Je hoeft niet één rechte lijn te hanteren in het opstellen van goede advertentieteksten. Maar natuurlijk wil jij je wél kunnen onderscheiden van de massa. Daarom is het belangrijk om een aantal verschillende Google Ads advertentieteksten te testen. Zo kun je bepalen welke soort teksten het beste worden ontvangen door jouw doelgroep en gebruikers. Daarvoor kun je natuurlijk ook gebruikmaken van A/B testen. De belangrijkste soorten advertentieteksten:
Moet een tekst alleen pakkend zijn of juist ook beknopt? Er is géén richtlijn voor het schrijven van de juiste teksten voor Google advertenties. Maar als je weet wat belangrijk is, zorg je er wél voor dat jouw ads hun doel bereiken. Dit zijn 6 tips voor Google Ads teksten.
Eén van de belangrijkste dingen om op te letten bij het schrijven van sterke Google Ads advertentieteksten, is het gebruiken van zoekwoorden die de doelgroep gebruikt voor hun zoekopdrachten. Door zinnen te gebruiken die op hun zoekopdracht lijken, heeft jouw doelgroep het idee dat ze op de juiste plaats zijn. Ook maakt Google de zoekwoorden die exact matchen met de zoekterm van de gebruiker dikgedrukt, hierdoor val je nog meer op tussen de advertenties van je concurrenten.
Het is niet moeilijk om zoekwoorden toe te voegen aan de advertentietekst. Het is wél belangrijk om dat op de juiste manier te doen. Keyword stuffing wil je absoluut vermijden. Zo breng je namelijk niét de juiste boodschap over. Het gebruik van overmatig veel zoekwoorden kan er zelfs voor zorgen dat jouw advertentie minder doeltreffend is dan ads zonder zoekwoorden. Het is van belang om heel precies te omschrijven wat je verkoopt.
De plaats van een zoekwoord in een advertentietekst is ook belangrijk. Test verschillende varianten om te bepalen wat het beste werkt. Zet bijvoorbeeld een advertentie op met een zoekwoorden in de eerste en de tweede kop of juist alle koppen. Maak vervolgens ook een advertentie met alleen een zoekwoord in de omschrijving van de Google Ads advertentie.
Op de landingspagina kun je het beste zinnen gebruiken met daarin de meest gezochte en gebruikte zoekwoorden van jouw doelgroep. Verwerk ze in de koppen en de subkoppen. Hiermee verhoog je de zogeheten "ervaring op de bestemmingspagina". Google meet hoe relevant de landingspagina is waar je mensen op laat landen. Hoe relevanter jouw landingspagina is voor de zoekterm waarop je adverteert, des te hoger de ervaring op de bestemmingspagina wordt. Uiteindelijk heeft dit ook invloed op de CPC die je betaald per klik.
Voor de landingspagina van onze schoenenwinkel gebruiken we de kop “schoenen met een ergonomisch gevormd voetbed.” Deze zin staat namelijk gelijk aan de zoekopdracht van onze doelgroep. Maar de kop kan ook gebruikt worden voor gerelateerde zoekopdrachten.
Zoals “schoenen met een goed voetbed” of “ergonomische schoenen.” Probeer koppen te schrijven die relevant zijn voor meerdere zinnen. Zo kun je het aantal landingspagina's dat je nodig hebt beperken. Houd de zinnen natuurlijk wel relevant en dicht bij de zoekopdracht.
Het is belangrijk dat zowel de advertentietekst als de landingspagina naadloos op elkaar aansluiten. Dat wil zeggen dat de landingspagina waarop de gebruiker terechtkomt past bij de doorverwijzende advertentie. Dit komt de kwaliteitsscore van jouw ad ten goede.
Dat heeft een aantal voordelen. In de eerste plaats wordt een advertentie met een hoge score vaker getoond aan jouw doelgroep. Ook kun je hiermee besparen op de CPC. Dat is de moeite waard, want met een hoge kwaliteitsscore profiteer je tot wel 50% korting per klik!
Als iemand een zoekopdracht invoert in Google, gaat daar een bepaalde specificiteit in schuil. Het is dus belangrijk dat je de getoonde intentie zo goed mogelijk weergeeft.
Met de onderstaande tips pas je jouw tekst aan op basis van de mate van specificiteit:
Zoekterm | Kop | Tekst |
"schoenen" | Online schoenen kopen? Tijdelijk 50% korting | Bekijk ons ruime asortiement schoenen in verschillende kleuren en stijlen. Gratis verzending boven de €75! |
"damesschoenen" | Damesschoenen kopen? Tijdelijk 50% korting | Bekijk ons ruime asortiement damesschoenen in verschillende kleuren en stijlen. Gratis verzending boven de €75! |
"danesschoenen adidas" | Adidas dames schoenen kopen? Tijdelijk 50% korting | Bekijk ons ruime asortiement Adidas schoenen voor dames in verschillende kleuren en stijlen. Gratis verzending boven de €75! |
Je creëert veel relevantie waardoor jouw bezoekers weten dat ze niet verder hoeven te zoeken. Dat geldt ook voor de weergave URL. Jouw doelgroep geven wat ze verwachten is heel belangrijk voor de conversie-optimalisatie. Elk onderdeel van jouw Google advertentie moet aangeven dat een potentiële klant op de juiste plaats is. Dat geldt ook voor de URL. Zoals bijvoorbeeld:
De URL komt dus overeen met de zoekopdracht. Telkens als je een woord toevoegt, leer je meer over de behoefte van de gebruiker en kun je die koppelen aan een relevante pagina.
Extensies zijn extra functionaliteiten die je kunt opnemen in jouw advertentie. Dat is vooral belangrijk om jouw advertentietekst te kunnen voorzien van jouw belangrijkste USP’s of unique-selling-points. Daarmee heb je de mogelijkheid om potentiële klanten en gebruikers te overtuigen. Bijvoorbeeld door de tekst te voorzien van snippets, callouts en sitelinks.
Een highlight is een regel tekst met maximaal 25 tekens. De tekst kun je gebruiken voor ongeveer alles wat de advertentie ondersteunt. Net als bij sitelinks moet de tekst aanvullend en niet herhalend zijn. Het kan bijvoorbeeld een snelle lijst zijn van functies die niet in de tekst passen. Zoals de voordelen en meer informatie als “gratis verzenden vanaf € 50,00.”
Google bepaald per zoekopdracht of een highlight extensie wordt weergegeven of niet. Het kan dus per keer verschillen of je deze te zien krijgt of niet. Dit is mede afhankelijk van je bod en het type apparaat waarop de gebruiker de zoekterm zoekt. Hoe hoger je bod, des te groter de kans dat Google de highlight extensie laat zien. Door het toevoegen van een highlight extensie wordt je advertentie groter en valt hierdoor meer op tussen de verschillende advertenties.
Voorheen werden de toevoegingen aan advertenties ook wel extensies genoemd. Google heeft dit in 2023 veranderd naar items.
Met gestructureerde snippets kun je een lijst maken binnen een extensie. Je begint met de kop waarmee je de lijst wilt starten. Vervolgens voeg je waarden toe van elk 25 tekens. Gebruik bij voorkeur zo veel mogelijk soorten extensies Op deze manier kun je ze op elk gewenst moment gebruiken. Het is wel van belang om het belangrijkste doel voor de advertentie in je achterhoofd te houden. Soms wordt een ander type vaker getoond. Dit kan een negatieve invloed hebben op de prestaties van de ad. Zorg dus voor volledigheid.
Sitelinks zijn extra teksten en links die kunnen verschijnen bij een advertentietekst. Je gebruikt ze om ondersteunende informatie toe te voegen aan de primaire tekst in de advertentiegroep. Ze functioneren als in-site navigatie, maar dan rechtstreeks in de SERPs.
Naast extensies zijn er nog andere functies die je kunt gebruiken om jouw Google Ads advertentietekst zo pakkend mogelijk te kunnen maken. Het Google Ads platform biedt 3 dynamische advertentiefuncties. Het dropdown menu activeer je met { in het scherm.
Zoekwoorden invoegen of keyword insertion is de makkelijkste versie van dynamische Google advertenties. Als je gebruik maakt van keyword insertion weet je zeker dat de tekst van de advertentie beter aansluit op de zoekvraag en de intentie van de doelgroep. Ook kun je door het invoegen van zoekwoorden de CTR of click-through-rate aanzienlijk verhogen.
Deze functie kun je het beste gebruiken als de structuur van jouw campagne niet voldoende segment bevat. Met keyword insertion kun je een zoekwoord vervangen voor de standaardtekst in je advertentie. De tekst met het zoekwoord wordt niet gebruikt als de combinatie van de tekst te lang is. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:
Meer hierover lees je in deze blog.
Met deze dynamische functie kun je "als” of “dan" statements maken in de tekst van jouw Google Ads advertentie. Dat doe je op basis van het apparaat van een gebruiker of de doelgroep. Dit is een functie die eenvoudig te gebruiken is. Zeker als je verschillende call-to-action gebruikt voor mensen die een mobiel apparaat of een desktop gebruiken.
Met deze functie kun je ook kortingen aanbieden aan een specifieke doelgroep. Je moet dit wel weergeven in de tekst op de landingspagina. Je kunt bijvoorbeeld geen 25% korting in de tekst aankondigen en deze niet aanbieden als iemand op de landingspagina komt.
Ook countdowns zijn een effectieve manier om urgentie te creëren in advertentieteksten. Zonder dat je de tijd zelf bij hoeft te houden. Het enige wat je hoeft te doen is het invullen van de widget. Als je countdowns wilt gebruiken is het noodzakelijk dat de tijd in de advertentietekst én de tijd op de website op elkaar aansluiten. Let daarbij op de tijdzones.
Zo zorg je ervoor dat de aanbieding niet te vroeg afloopt of erger nog, te laat in de advertenties verschijnt. Als vanzelfsprekend kan dit de prestaties van jouw advertentie of de associatie met jouw merk, product of bedrijf op een negatieve manier beïnvloeden.
Feitelijk gezien maken we gebruik van Google Ads en advertenties omdat we willen dat de bezoeker een specifieke actie onderneemt. Voor sommigen is dat een aankoop, terwijl dit voor anderen het invullen van een leadformulier of een offerte aanvraag betekent.
Wat de actie ook is, het is belangrijk om deze goed te formuleren in de tekst. Daarmee help je de gebruiker begrijpen welke stap hij of zij hierna moet doorlopen. Door een call-to-action te gebruiken in de Google advertentie, kun je de ervaring van de bezoeker beter inschatten.
Zodra een gebruiker begrijpt wat je van ze verlangt, kan dit ook helpen om mensen die niet geïnteresseerd zijn te behouden om te klikken. Daardoor bespaar je natuurlijk ook geld.
Als de verwachtingen duidelijk zijn aan de hand van de advertentietekst, moet de gebruiker doorklikken naar de landingspagina. Deze laat op zijn beurt dezelfde call to action zien.
Als er "nu bestellen" in jouw advertentietekst staat, moet de gebruiker ook daadwerkelijk kunnen bestellen op de landingspagina. Als je de gebruiker alleen "meer informatie" hebt beloofd in jouw tekst, zorg er dan voor dat de landingspagina de informatie bevat die de gebruiker nodig heeft om in de toekomst een eventuele aankoop te kunnen doen.
Het is belangrijk dat jouw landingspagina waarmaakt wat jouw advertentietekst belooft. Ze moeten dus naadloos op elkaar aansluiten en samenwerken. Wat je ook zegt in jouw Google advertentietekst, de boodschap en het aanbod moeten terugkomen op de landingspagina.
Doe je dit niet, dan kan het klantvertrouwen beschadigd raken. Er is namelijk niets zo frustrerend als een advertentie lezen met 25% korting terwijl je daar op de landingspagina niets over terug kunt vinden. De advertentie moet de gebruiker na laten denken over de call-to-action. Als deze niet terug te vinden is op de landingspagina, heb je jouw pakkende advertentietekst voor niets gemaakt en is de investering een verspilde moeite geweest.
Het schrijven van pakkende advertentie teksten voor Google Ads vereist kennis, ervaring én creativiteit. Volg dus zoveel mogelijk van de bovenstaande tips. Daarbij mag je jouw potentiële klanten natuurlijk niet vergeten. Stel jezelf dus altijd eerst deze vragen:
De bovenstaande vragen kun je jezelf ook stellen over jouw landingspagina. Als je eenmaal weet hoe je pakkende en overtuigende content moet schrijven voor jouw hele campagne, wordt het verkopen van jouw product, dienst of merk leuker én een stuk eenvoudiger.