Er zijn een aantal goede redenen om wél op je eigen bedrijfsnaam te adverteren. Bijvoorbeeld wanneer een concurrent adverteert op jouw bedrijfsnaam. Daardoor loop je het risico dat warm verkeer bij je wordt weggehouden. Ze zoeken immers expliciet op jouw bedrijfsnaam. Adverteren op je eigen merknaam doe je ook om links toe te voegen die verkeer sturen naar de juiste landingspagina op jouw website.
Ook wanneer er niemand op de naam van jouw bedrijf adverteert kun je profiteren van voordelen. Door gebruik te maken van Search Engine Advertising (SEA) versterk je ook de Search Engine Optimization (SEO). Door te adverteren op je bedrijfsnaam binnen de zoekmachines, ontvangt jouw website meer organisch verkeer. Daarnaast ben je als bedrijf meer en beter online zichtbaar als je adverteert op jouw merknaam.
Daarnaast is het ook zo dat niet iedere bezoeker op een advertentie klikt en andersom. Een overzicht van de statistieken vind je in de blog: "doorklik percentages van de eerste pagina van Google". Er zijn bezoekers die altijd op de eerste resultaten in Google klikken. Als je concurrent vervolgens adverteert op jouw bedrijfsnaam dan is de kans groot dat degene die op jouw bedrijfsnaam zocht, eerst op de website van de concurrent uitkomt. Je concurrent heeft vervolgens het voordeel om deze bezoeker eerst een aanbod te doen of van gedachten te laten veranderen.
Vaak verschijnt de naam van je bedrijf al bovenaan in de organische zoekresultaten. Wanneer je gaat adverteren ben je ook beter zichtbaar binnen de SERPs van Google. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Je bent aanwezig in zowel de organische als betaalde omgeving van Google. Door te adverteren op jouw bedrijfsnaam kun je de campagne ook voorzien van extensies. Het verkeer wordt direct doorgestuurd naar de juiste pagina. Dat maakt je relevant én betrouwbaar. Ook ontmoedig je de concurrentie om hetzelfde te doen.
Adverteren op je eigen bedrijfsnaam of branded advertising, drukt ook de SEA kosten en de Pay Per Click (PPC) biedingen. Dat komt omdat mensen naar alle waarschijnlijkheid zoeken naar jouw producten in combinatie met de merknaam. Wanneer je jouw bedrijfsnaam niet opneemt in een campagne, kan dit leiden tot een hogere PPC. Daarnaast loop je ook het risico dat de concurrentie boven je uitstijgt in de zoekresultaten. Door je merknaam te gebruiken drijf je de kosten voor anderen op. Des te meer vraag, des te hoger de prijs.
Een campagne op jouw bedrijfsnaam vereist weinig optimalisatie of onderhoud. Je hebt immers géén commercieel doel voor ogen. Zodra je er zeker van bent dat de campagne goed is ingesteld, hoef je deze maar af en toe te controleren of te bewerken. Dat in tegenstelling tot commerciële marketing campagnes. Adverteren op jouw bedrijfsnaam heeft zeker een toegevoegde waarde. Met name voor jouw marketing campagnes. De kosten per klik gaan omlaag én ontvangt meer websiteverkeer.
Toch zijn er ook een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Als je begint met adverteren op jouw merknaam, heeft dat consequenties voor de statistieken in Google Analytics. Er treden veranderingen op omdat de verdeling van het websiteverkeer verandert.
Je zult waarschijnlijk een kleine dip zien in het branded traffic in Google Analytics, maar daarin tegen zul je meer verkeer ontvangen uit je SEA campagne die je iets beter kunt sturen en wellicht nog iets breder kunt inzitten (denk bijvoorbeeld aan je bedrijfsnaam in combinatie met een ander zoekwoord).
Zorg er als eerste voor dat je de concurrentie op branded keywords onderzoekt. Dit is namelijk niet voor elk zoekwoord hetzelfde. Het is ook belangrijk om de hoeveelheid websiteverkeer van SEO en SEA in de gaten te houden. Een verlies of daling door branded advertising wil je natuurlijk voorkomen.
Heb je hulp nodig met het uitbesteden van Google Ads? Of wil je vrijblijvend een scan laten maken van je Google Ads account? Wij helpen je graag verder!