Google mijn bedrijf is een goede manier om te lokaal te scoren met je bedrijf, met name in de local 3 pack. Dit zijn de resultaten die Google laat zien als mensen in de buurt zoeken op een zoekterm die relevant is voor jouw bedrijf. Veel ondernemers hebben inmiddels een Google bedrijfspagina aangemaakt en ik zou ik ook iedere ondernemer aanraden om dit te doen. Meer hierover lees je in onze blog: "5 voordelen van een Google bedrijfspagina".
In de basis wordt er niets gemeten over het aantal bezoekers of conversies dat je Google bedrijfspagina oplevert. Deze worden standaard allemaal gemeten onder organisch zoekverkeer. Maar kun je dus niet goed uitsplitsen om te kijken hoeveel bezoekers er nu vanaf landingspagina's komen en hoeveel bezoekers er doorklikken via je Google bedrijfspagina. Of hoeveel van deze bezoekers uiteindelijk omgezet worden in een conversie. Door zogeheten UTM codes toe te voegen aan je Google mijn bedrijfspagina website link, kun je precies meten hoeveel bezoekers er doorklikken en hoeveel van deze bezoekers uiteindelijk een offerte aanvraag of contactformulier invullen.
Je kunt UTM codes toevoegen aan de link naar je website, dit kun je doen door in te loggen in je Google mijn bedrijf account. Vervolgens ga je naar: "Informatie" en scroll je naar beneden om het website adres van je website aan te passen.
Voeg het onderstaande achtervoegsel toe aan de URL van je website:
https://www.wecaremedia.nl/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=gmb
Klik vervolgens op: "Toepassen" om de URL op te slaan. Het kan vervolgens een aantal dagen duren voordat de link ook echt aangepast is in Google zelf.
De statistieken worden niet met terugwerkende kracht ingeladen in Google Analytics. Het duurt dus even voordat er nieuwe data beschikbaar is in je Google Analytics account.
Afhankelijk van welke data je wilt bekijken in Google Analytics zijn er meerdere rapporten beschikbaar. Eén van deze rapporten kun je vinden door de volgende handelingen uit te voeren: