Wat is de gemiddelde CTR voor Google organisch zoeken en Google Ads? Het is belangrijk om de gemiddelde CTR van de verschillende posities binnen de organische zoekresultaten van Google te begrijpen. Zeker wanneer je een SEO campagne wilt starten. Zo zorgt een hogere CTR in Google Ads voor lagere kosten per klik en kun je het verschil berekenen in bezoekers aantallen die je ontvangt als je van positie 3 naar 1 stijgt in Google.
Aan de hand van de Click Through Rate kun je berekenen hoeveel verkeer je ontvangt op basis van het gekozen zoekwoord en jouw ranking. Een CTR laat het totale percentage zien van mensen die klikken op jouw resultaten binnen de SERPs. Deze afkorting staat voor Search Engine Results Page. De CTR berekening is: aantal clicks en impressies x 100.
CTR = Aantal kliks / aantal vertoningen * 100
Wanneer je de gemiddelde CTR voor verschillende posities binnen organisch zoeken begrijpt, weet je ook waar het meeste verkeer naar toe gaat. Ook begrijp je het belang van een ranking op de 1e tot 3e pagina binnen Google voor jouw belangrijkste zoekwoorden.
Uit een onderzoek blijkt dat ongeveer 33% van de zoekers op het eerste organische resultaat binnen Google klikt. Het tweede resultaat is goed voor zo'n 18%. Plaats drie omvat 11% terwijl plaats vier en vijf het moeten met een CTR van 8% en 6%. Hieronder zie je de CTR voor de eerste 15 organische resultaten binnen Google:
Het is interessant om te vermelden dat ruim 92% van de bezoekers op de eerste pagina van de organische zoekresultaten binnen Google klikt. Slechts 8% zoekt en klikt verder dan de resultaten op de eerste pagina. Voor jouw belangrijkste zoekwoorden is het dus van cruciaal belang om op de eerste pagina van Google terecht te komen. Of zoals wij hier intern weleens zeggen: de beste plek voor het verstoppen van een lijk is op pagina twee van Google.
Naast organische resultaten toont Google ook betaalde resultaten. De Google Ads worden weergegeven aan de bovenkant, zijkant en onderkant van de zoekresultaten. 55% van de zoekopdrachten binnen Google bevatten betaalde resultaten.
Vroeger werd er meer geklikt op organische resultaten (94%) dan op betaalde resultaten (6%). Daartoe heeft Google nieuwe advertentieformaten geïntroduceerd. Ook de manier waarop de resultaten worden gepresteerd is veranderd. Er wordt nu meer geklikt op betaalde resultaten. Organische zoekopdrachten worden met 2:1 overtroffen.
De gemiddelde CTR voor Google Ads op de eerste pagina binnen de zoekresultaten, variëren voor de plaatsen 1 tot en met 10 van 8,0% tot 0,2%. Ze hebben een gemiddelde CTR van 3,16%. De CTR daalt naarmate de positie van de Google Ads advertentie verder naar beneden zakt. Advertenties onder de zevende positie hebben een CTR van 0,8%
Advertenties op plaats 1 tot en met 4 hebben het beste klik volume. Dit zijn de bovenste advertenties binnen de zoekresultaten en de eerste advertentie in de rechterkolom.
De gemiddelde CTR voor de eerste 20 Google Ads advertenties is:
Posities 11 en 12 kennen een lichte stijging van de Click Through Rate. Dit betreft de eerste gesponsorde plaatsing op de tweede pagina, of de laatste advertentie van de eerste pagina. Door hun positionering hebben deze advertenties een hogere zichtbaarheid.
Het doel van Google is het verhogen van de CTR van mensen die klikken op betaalde advertenties. De manier waarop de zoekresultaten worden weergegeven zal dus continu blijven veranderen. Google zal blijven doorgaan met het introduceren van subtiele veranderingen die de CTR van gebruikers van organische resultaten naar betaalde advertenties overhevelen. Dit beslaat 97% van Google’s inkomsten.
Ook zal de gemiddelde CTR voor jouw website blijven variëren. Afhankelijk van de soort zoekopdracht, de gemiddelde CTR voor de branche en de kwaliteit van de title tag en meta description die je gebruikt. Sommige doelgroepen klikken niet op betaalde advertenties. Ook wordt er door gebruikers onderscheid gemaakt tussen organische en betaalde resultaten. Ook de introductie van video's en Google Shopping heeft invloed op de CTR. Met name op de Click Through Rate van organische zoekresultaten.
Een hogere CTR in Google Ads zorgt altijd voor lagere kosten per klik!