Wereldwijd maken ruim 350 miljoen websites gebruik van Google Universal Analytics, een handige tool waarmee je bezoekersstatistieken en conversies kunt meten. Google Analytics 4 is aangekondigd in oktober 2020 en recent heeft Google aangekondigd dat Universal Analytics komt te vervallen per 1 juli 2023.
Als website eigenaar moet je dus de overstap maken van Universal Analytics naar Analytics 4. Google voert dit door omdat ze geen gebruik meer hoeven te maken van cookies en IP-adressen. Overstappen heeft voordelen, maar ook een aantal nadelen.
Zo moet je de tracking code bijvoorbeeld opnieuw installeren. Ook conversies moeten opnieuw worden ingeregeld. Daarnaast kun je geen oude gegevens importeren van UA naar GA4. Kortom: wat zijn de verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics?
Google Analytics 4 is een nieuwe versie van het bestaande Google Analytics. Deze tool gebruik je bij het analyseren van verschillende soorten data. GA 4 voorziet je van ontzettend veel nieuwe functies. Zoals Data Modelling met behulp van AI of Artificial Intelligence. Daarnaast zijn er nog 3 factoren die Google Analytics 4 onderscheiden van Universal.
In tegenstelling tot andere analytische tools, bevat Google Analytics 4 ontzettend veel nieuwe en spannende functies. GA 4 onderscheidt zich onder andere door:
Met Universal Analytics kun je het gedrag van jouw gebruikers nauwkeurig meten. UA staat ook wel bekend als het traditionele Analytics. Het is een versie van Google Analytics en biedt nieuwe tracking codes voor jouw website. De belangrijkste kenmerken van UA zijn:
Als je weet wat de parameters zijn die GA 4 en UA van elkaar onderscheiden, maak je de beste keuze voor jouw bedrijf. Er bestaat geen maatwerk oplossing. De beslissing hangt vooral af van jouw business model, de doelstellingen, het budget en de parameters.
De keuze tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics kun je laten afhangen van:
Dit is de belangrijkste parameter die de keuze tussen Google Analytics 4 en Universal bepaalt. Dit is de parameter die de werking van beide eigenschappen bepaalt. Google Analytics 4 en Universal Analytics zijn gebaseerd op verschillende architecturale modellen. GA 4 werkt op het Event Driven Model. UA werkt op het Session Based Data Model.
In Google Analytics 4 wordt elke gebeurtenis onderscheiden met de event_name parameter. Deze helpt je bij het in kaart brengen van gebeurtenissen en inzichten binnen Google Analytics 4. Extra parameters worden ook gebruikt om een specifieke gebeurtenis te beschrijven. Binnen Universal Analytics doe je dat met Categorie, Actie, Label en Hit Types.
In tegenstelling tot UA heeft Google Analytics 4 categorieën voor zijn gebeurtenissen:
Cross Device Reporting helpt je bij het organiseren van gegevens over meerdere apparaten. Daarom is het een belangrijke parameter om te beslissen of je Google Analytics 4 of Universal Analytics wilt gebruiken. Cross Device Rapportage geeft inzicht in hoe TouchPoints, Sessies en Interacties met elkaar zijn verbonden. We geven je een voorbeeld:
Je hebt ontdekt een groep gebruikers via een mobiel apparaat zoekt naar een specifiek product. Nog dezelfde dag vindt er een aankoop plaats via een tablet. Dat terwijl een andere groep gebruikers op jouw advertentie klikt via hun mobiele apparaat. De volgende dag surfen de gebruikers via hun desktop. Een week later doen ze een aankoop via hun tablet.
Cross Device Reporting helpt je om gegevens te verbinden die zijn verzameld vanaf verschillende apparaten van dezelfde gebruiker. Met Cross Device krijg je inzicht in wat jouw gebruikers doen tijdens de stappen die ze doorlopen. Binnen Google Analytics 4 kun je gebruik maken van Cross Device Reporting. Binnen Universal Analytics kan dat niet.
Dat heeft te maken met de verschillende manieren waarop de platformen hun gebruikersinteracties registreren. Google Analytics 4 maakt gebruik van Event Based Tracking om gebruikersinteracties te registreren. Universal Analytics gebruikt Session Based Tracking om de gebruikersinteracties te registreren en groeperen op basis van tijdsbestek.
Predictive Audience en Metrics is één van de belangrijke parameters om jouw keuze voor Google Analytics 4 of Universal Analytics te bepalen. Met Predictive Audience kun je jouw advertenties richten op gebruikers die meer kans hebben om jouw product of dienst te kopen binnen 7 dagen. Met Predictive Metrics kun je transacties en inkomsten modelleren met ML.
Google Analytics biedt Predictive Audience en Predictive Metrics. Dat in tegenstelling tot Universal Analytics. Deze functies helpen je de gebruikers begrijpen die het meest geïnteresseerd zijn in de aankoop van jouw producten of diensten. Op deze manier kun je de klantbetrokkenheid stimuleren. Je kunt ook nauwkeurig trends en analyses bepalen.
De functie maakt gebruik van Machine Learning. Daardoor krijg je een beter beeld van het gedrag van jouw gebruikers. Je kunt gaten opvullen waar de gegevens van de gebruiker niet beschikbaar zijn. Dit draagt bij aan de privacy van de eindgebruiker. Je kunt ook weloverwogen beslissingen te nemen door trends te analyseren.
Natuurlijk is het ook belangrijk om de uitdagingen binnen Google Analytics 4 te begrijpen. Deze kun je ervaren tijdens het werken met GA4. De grootste uitdagingen zijn:
Ook werken met Universal Analytics kent verschillende uitdagingen. De belangrijkste zijn:
Je bent nu op de hoogte van de verschillen en de belangrijkste parameters van Google Analytics 4 en Universal Analytics. Je weet van welke functies je gebruik kunt maken én met welke beperkingen je eventueel te maken krijgt. of je moet kiezen voor GA4 of UA is afhankelijk van jouw business model en jouw specifieke eisen en behoeften.