Afgelopen vrijdag heeft John Mueller van Google opnieuw bevestigd dat dikgedrukte tekst een positief effect heeft op je SEO. Google gebruikt dikgedrukte tekst als indicator om beter te begrijpen waar een tekst over gaat.
“So usually we do try to understand what the content is about on a web page, and we look at different things to try to figure out what is actually being emphasized here, and that includes things like headings on a page.
But it also includes things like what is actually bolded or emphasized within the text on the page. So to some extent that does have a little bit of extra value there, in that it’s a clear sign that actually you think this page or this paragraph is about this topic here.
And usually that aligns with what we think the page is about anyway, so it doesn’t change that much.”
- John Mueller
In de video wordt ook nog gepraat over het gebruik van heading-tags, links en gemarkeerde tekst als positief effect op je SEO (iets wat al langer bekend staat als positief SEO effect).
Er wordt veel gespeculeerd over de invloed van dikgedrukte tekst op de vindbaarheid van je website. In bovenstaande video refereert Mueller naar de video van Matt Cutts uit 2013, waar al eerder het onderwerp over dikgedrukte tekst besproken wordt. In deze video wordt alleen nog niet ingegaan op het positieve SEO effecten van dikgedrukte tekst.
Google wil zoveel mogelijk waarde leveren aan de gebruiker die op een bepaalde zoekterm zoekt. Zorg er dus altijd voor dat de tekst zoveel mogelijk aansluit op de zoekopdracht en echt waarde levert aan degene die de tekst leest (of antwoord geeft op de vraag waar iemand op zoekt). Voorkom teksten die helemaal volgespamt staan met zoekwoorden en dikgedrukte teksten. Een gebruiker moet de teksten op een website globaal kunnen scannen en de dikgedrukte woorden moeten bijdragen aan de leesbaarheid van de tekst, en niet alleen dikgedrukt zijn gemaakt voor Google.