Het marketingbudget voor jouw bedrijf kun je bepalen aan de hand van verschillende factoren. Zoals het identificeren van jouw doelstellingen en het bepalen van de juiste kanalen om jouw doelgroep te bereiken. Maar wat is een marketingbudget en waarom heb je deze nodig? Kortom, hoe bepaal je het marketingbudget voor jouw bedrijf?
Een marketingbudget is de hoeveelheid geld die je als bedrijf uittrekt voor het promoten van producten of diensten. De budgetten worden meestal vastgesteld per kwartaal of per jaar. Een begroting voor de marketing moet allesomvattend zijn. Dat wil zeggen dat het alle projecten omvat die jouw bedrijf op zowel de korte als de lange termijn ontwikkelt. Een marketingbudget is meer compleet dan een reclamebudget. Dat komt omdat een marketingbudget niet alleen de campagnes, maar alle gebieden van de marketing omvat.
Je hebt een marketingbudget nodig om toekomstige (financiële) problemen te voorkomen. Als je jouw campagnes niet op de juiste manier financiert, kunnen er problemen ontstaan met het uitbetalen van jouw werknemers of het aanschaffen van essentiële apparatuur.
Met een marketingbudget weet je als bedrijfseigenaar precies hoeveel geld je moet reserveren voor de personeelskosten, het huren van een kantoorruimte, het aanschaffen van apparatuur, de marketingcommunicatie en de campagnes. Door het uitvoeren van een grondig kun je het juiste marketing budget per project vaststellen.
Door het bepalen van een marketingbudget kun je jouw marketingstrategieën ook afstemmen op jouw bedrijfsdoelstellingen. Daarnaast stelt een marketingbudget je in staat om geld te investeren in de campagnes die het meeste rendement bieden.
Er zijn verschillende strategieën die gebruikt kunnen worden om een marketingbudget op te stellen. Een percentage van de omzet is een gebruikelijke standaard voor het vaststellen van een marketingbudget. De meeste bedrijven reserveren een percentage van 6,5 tot 9,5% van de jaaromzet voor hun marketingbudget. Startende bedrijven houden een hoger percentage aan, het percentage voor het budget is dan 10 tot 15% van de omzet.
Bedrijven hanteren tegenwoordig ook alternatieven om het percentage voor het marketingbudget te berekenen. Zoals doelgedreven budgettering. Andere manieren waarmee je het marketingbudget voor jouw bedrijf kunt berekenen zijn:
Op basis van een onderzoek kun je het budget ook bepalen op basis van de concurrentie. Bijvoorbeeld door hetzelfde marketingbudget te hanteren als wat de concurrentie uitgeeft.
Met een top-down budgetplan maak je geen gebruik van een vaste berekening over hoeveel je zou moeten uitgeven in een kwartaal of een jaar. In plaats daarvan kun je als management een bedrag bepalen die de marketingafdeling kan spenderen.
Bij doelgedreven marketing budgettering bepaalt het management en de marketingafdeling de doelstellingen. Aan de hand daarvan wordt een budget vastgesteld waarmee deze doelen kunnen worden bereikt. Zoals het verkrijgen van een specifiek aantal volgers op social media, of het realiseren van online conversies via jouw website.
Vervolgens kun je een monetaire waarde toekennen aan het doel. Zo kun je een social media volger bijvoorbeeld € 0,50 in waarde toekennen. Als 100 nieuwe volgers het doel is, dan heb je hier een budget van € 50,00 voor nodig.
Om een effectief marketing budget op te stellen moet je eerst de marketingdoelstellingen bepalen op zowel de korte als de lange termijn. Een aannemelijk doel is het creëren van een verkoop funnel of het verkopen die de bruto omzet verhogen.
Korte termijn doelstellingen kunnen zijn:
Lange termijn doelen kunnen zijn:
Een buyer persona is een fictieve weergave van jouw doelgroep. Als bedrijf kun je dus één of meer buyer persona hebben. Houd 5 buyer persona aan als een maximum. Niet elke gebruiker behoort namelijk tot jouw doelgroep. Wees specifiek bij het creëren van jouw buyer persona en laat je daarbij leiden door de gegevens die je hebt verzamelt.
Manieren om gegevens te verzamelen voor het ontwikkelen van buyer persona zijn:
Een buyer persona moet in elk geval de onderstaande informatie bevatten:
Om jouw markt beter te begrijpen moet je onderzoek doen. Een marktonderzoek kan worden uitgevoerd met behulp van primair en secundair onderzoek. Kijk naar de gegevens die je beschikbaar hebt en beantwoord de belangrijkste vragen over je doelmarkt. Bekijk ook de demografie van jouw doelgroep. Waar wonen ze? Wat is hun opleidingsniveau en gemiddelde inkomen? Zijn er factoren die hen beïnvloeden en daarmee ook de verkoop?
De huidige trends in de economie bepalen hoe je jouw budget kunt plannen. Ook andere trends kunnen jouw markt beïnvloeden. Bekijk bijvoorbeeld wat er op dit moment gebeurt op het gebied van technologie. Gebruiken kopers andere methoden om te winkelen of betalingen te verrichten? De markt begrijpen kan ook door te kijken naar hun wensen en behoeften. Welke belangrijke behoefte kan jouw bedrijf vervullen in de markt?
Dit hoeft niet per se de behoefte te zijn aan jouw producten of diensten. Jouw doelmarkt kan bijvoorbeeld behoefte hebben aan het besparen van geld of het creëren van een veiliger gevoel in hun leefomgeving. Bij het opstellen van een marketingbudget hoort ook een concurrentieonderzoek. Welke concurrenten presteren goed? Van welke soort advertenties en marketing strategieën maken zij gebruik? Hoeveel marketingbudget hebben?
Het type markt kan van invloed zijn op hoeveel ze uitgeven aan marketing op basis van de economische sector. Op dit moment besteden B2B bedrijven gemiddeld 6,9% aan de marketing. B2C bedrijven besteden gemiddeld 8,4% van het budget aan de marketing.
De marketingkanalen die je moet overwegen kunnen we onderverdelen in 4 hoofdcategorieën. Om het beste rendement te genereren op het budget dat je uitgeeft, moet je de marketing uitvoeren op de plaats waar jouw buyer persona zich bevinden.
Digitale marketing: deze kanalen omvatten social media marketing, content marketing, geautomatiseerde of handmatige e-mailmarketing, adverteren met pay-per-click advertenties (zoals bijvoorbeeld Google Ads), social media advertenties en zoekmachine optimalisatie.
Inbound marketing: sommige inbound marketing kanalen overlappen met digitale marketing. Zoals bijvoorbeeld SEO, blogs, videocontent op YouTube, e-books en andere vormen van contentmarketing.
Outbound marketing: outbound marketing is niet altijd makkelijk te traceren. Het is dus raadzaam om dit te combineren met inbound marketing. De meest traceerbare vorm van outbound marketing is e-mailmarketing. Andere vormen van outbound marketing zijn televisie- en radiocommercials, direct mail, persberichten, beurzen, en promotie artikelen.
Brand awareness campagnes: deze kanalen kunnen overlappen met de bovenstaande kanalen. Ze kunnen social media marketing en reclame, content marketing, public relations en video marketing omvatten.
Nu je weet welke kanalen je moet overwegen als onderdeel van een strategie, kunt je jouw marketingbudget nog beter bepalen. Aan de marketing op elk van de bovenstaande kanalen zijn kosten verbonden. Social media marketing is vaak het meest kostenefficiënt.
Als je het succes van jouw marketingbudget wilt kunnen meten, is het essentieel dat je het budget bijhoudt. Er zijn ontzettend veel manieren om jouw marketingbudget bij te houden. De meest makkelijke manier om dat te doen is door gebruik te maken van Microsoft Excel.
Creëer per campagne een post met de naam van de campagne en het bedrag dat je hebt geïnvesteerd. Vermeld de salarissen van de betrokken werknemers en de totale tijd die nodig was om een campagne te voltooien. Houd ook de campagne- en tijd aanpassingen bij.
Maak per lead een regelitem. Daarin verwerk je de datum, de bron, de campagne, de toegewezen verkoper, notities, de status en de gegenereerde omzet.
Wanneer u jouw marketingbudget aanpast en de strategie bijstelt, ga dan langzaam te werk. Zorg ervoor dat je maar één belangrijke variabele per keer aanpast. Iets eenvoudigs kan namelijk al een behoorlijk verschil maken. Zoals het veranderen van een foto binnen een Facebook advertentie of het verhogen van het budget met slechts een paar euro per dag.