Heeft de lengte van een formulier invloed op het conversiepercentage? En hoe zit dat met de vragen die je stelt? Hoe kun je een lang formulier in stappen verdelen met multi-step formulier?
Het aantal velden van een website formulier heeft veel invloed op het conversiepercentage. Logisch, want des te minder moeite een gebruiker hoeft te doen om een formulier in te vullen, des te sneller hij geneigd is om dit ook daadwerkelijk te doen. Daarom is het verstandig om alleen de velden te gebruiken die van essentieel belang zijn voor contactmomenten of offerte aanvragen. Zoals een telefoonnummer of een e-mailadres.
Maar wat is een conversie? Dit betekent het uitvoeren een actie welke tegemoet komt aan het website doel. Zoals bijvoorbeeld het invullen van een contact- of offerteformulier. In een later stadium kan een conversie bijvoorbeeld ook een verkoop zijn van een product of dienst. De lengte en het aantal velden van een formulier zijn dus belangrijk als je jouw conversiepercentage optimaal wilt houden. Dat geldt ook voor de vragen die je stelt. Om te weten te komen welke formulieren het beste werken, kun je gebruik maken van A/B testen.
Ook de vragen die het formulier bevat hebben invloed op het conversiepercentage van de website. Zo zijn meer persoonlijke vragen veel aantrekkelijker om in te vullen dan de standaard NAW gegevens. Het stellen van de juiste vragen wakkert de interesse aan.
De gebruiker zal daardoor meer getriggerd zijn om het webformulier in te vullen. Dat de lengte, het aantal velden en de vragen invloed hebben op de conversies, blijkt uit de onderstaande studies van Unbounce, Hubspot en Marketing Experiments. Daaruit blijkt dat het zomaar inkorten van een formulier niet altijd de gewenste uitwerking heeft. Het gaat dus zeer zeker ook om het stellen van de juiste vragen die de gebruiker interessant vindt.
Een experiment van Unbounce toont aan dat een kort formulier niet altijd een positieve invloed heeft op het conversiepercentage. Dat blijkt uit een test met een webformulier met 9 velden. Deze wordt teruggebracht naar 6 velden. Na een maand dalen de conversies met maar liefst 14%. Daarna brengen ze het formulier weer terug naar 9 velden. Daarbij wordt er bij elk veld opgemerkt of deze optioneel is of niet. Dit resulteerde in een stijging van 19%.
Uit deze studie blijkt dat niet alleen de lengte, maar ook de velden én de vragen invloed hebben op het conversiepercentage. Het formulier met 9 velden was minder aantrekkelijk toen niet werd aangegeven welke velden optioneel mochten worden ingevuld. Met hetzelfde aantal velden, leuke vragen en duidelijkheid werden uiteindelijk betere resultaten geboekt.
Bron: CXL
Een onderzoek van Marketing Experiments toont ook aan dat er een duidelijk verband bestaat tussen het aantal velden van een formulier en het conversiepercentage. De studie laat zien dat een formulier met minder velden betere resultaten oplevert.
5 velden leveren een hoger conversiepercentage op dan een formulier met 7 velden. Het korte formulier heeft ook lagere kosten per conversie. In vergelijking met een 10-velden formulier scoort een contact- of offerteformulier met 7 velden weer beter.
Bron: MarketingExperiments
Ook Hubspot heeft een experiment uitgevoerd. Uit hun onderzoek blijkt dat een formulier met meer velden een lager conversiepercentage opleveren. Toch presteren formulieren met 1 of 2 velden slechter dan webformulieren met 3 tot 5 velden. 4 velden leveren daarnaast weer minder goede resultaten op dan een contactformulier met 3 tot 5 velden.
Uit A/B testen blijkt dat het verschil tussen een formulier met 3 en 4 velden behoorlijk is. Het verschil van één veld kan het conversiepercentage met bijna 50% doen dalen. Toch is de lengte niet altijd het belangrijkst. Het ligt ook aan het type veld. Velden met een drop-down menu presteren over het algemeen slechter dan de standaard velden met één regel.
Drop-down velden bieden meer ruimte waardoor de gebruiker zich misschien verplicht voelt om meer tekst in te moeten vullen. Dat geldt ook voor formulieren met selectievakjes. De vingers moeten dan van het toetsenbord gehaald worden om de muis te kunnen bedienen. Allemaal extra handelingen die het conversiepercentage negatief kunnen beïnvloeden.
Bron: Hubspot
Je kunt een lang formulier ook in stappen verdelen. Dit wordt ook wel een multi-step formulier genoemd. Wanneer een webformulier in meerdere stappen wordt verdeeld, heeft de gebruiker niet het gevoel dat er in één keer een ellenlange lijst ingevuld moet worden.
Ook Hello Fresh gebruikt een multi-step formulier. Daarmee voorkomen zij dat de gebruiker vroegtijdig afhaakt. Het moeten invullen van een aaneengesloten formulier met veel velden kan ontmoedigend werken. Een multi-step formulier komt minder intimiderend over. Met deze formulieren kunnen er meer velden worden gebruikt, zonder dat dit een negatieve invloed heeft op het conversiepercentage.