Je hebt een mooie prestashop webshop laten maken of misschien zelfs helemaal zelf gebouwd. Nu wil je omzet en producten gaan verkopen met je webshop. Google Shopping is hier een uitermate geschikte manier voor. Om Google Shopping in te kunnen richten en je conversies door te meten heb je naast een Google Ads account ook een Google Merchant en Google Analytics account nodig. In deze blog lees je hoe je kunt starten met het verkopen van je producten via Google Shopping en nóg belangrijker; hoe je de conversies (bestellingen die gedaan zijn in je webshop afgekomstig van bezoekers uit Google Shopping) kunt meten!
Om je producten vanuit je PrestaShop winkel in Google Ads te krijgen moet je je producten inladen in Google Merchant Center. Dit kun je handmatig doen met een excellijst, maar veel handiger is om een Google Shopping feed te maken die elke dag automatisch in Google Merchant Center geladen kan worden. Hierdoor zijn je producten en prijzen altijd up-to-date en hoef je niet telkens handmatige acties te verrichten.
Door de module: "Google Shopping Feed" voor PrestaShop te installeren kun je met een paar muisklikken een Google Shopping feed creeëren.
Nadat je de module hebt geïnstalleerd kun je in het menu onder: "Modules" -> "Module manager" -> "Google Shopping Feed" op: "Configureer" klikken om een nieuwe shopping feed aan te maken.
Je kunt nu de Google Shopping link kopieëren en toevoegen aan je Google Merchant Center. Let er wel op dat je je Google Ads account ook hebt gekoppeld aan je Google Merchant Center account en dat het een paar dagen kan duren voordat alle producten actief zijn binnen Google Ads voordat je aan de slag kunt.
Nadat je een Google Shopping campagne hebt aangemaakt zijn je producten vindbaar in Google. Nu is het zaak om te meten hoeveel bestellingen jouw campagne oplevert. Hierdoor kun je precies meten hoeveel bestellingen je krijgt van bezoekers die afkomstig zijn uit Google Ads én hoe hoog de orderwaarde van deze bestellingen is. Daarna kun je berekenen of jouw Google Shopping campagnes rendabel zijn en deze data gebruiken om je campagnes bij te sturen.