Twijfel je of de e-mail die je verstuurd ook echt aankomt bij de ontvanger? Soms worden e-mails niet correct afgeleverd doordat e-mailinstellingen niet goed zijn ingesteld of omdat er een ander probleem is. Je kunt dit eenvoudig testen met mail-tester.com.
Stap 1) Ga naar mail-tester.com en kopier het e-mailadres dat in beeld komt te staan (bijvoorbeeld: test-wtr3ecb8j@srv1.mail-tester.com)
Stap 2) Stuur een e-mail naar dit e-mailadres en klik vervolgens op: "Check vervolgens je score". Let er op dat je ook een onderwerp en tekst meestuurt in de e-mail. Een e-mail zonder tekst en onderwerp scoort per definitie altijd al lager!
Als je twijfelt of de e-mail die je via een nieuwsbrief of webshop bestelling wel aankomt, plaats dan een bestelling met dit e-mailadres of schrijf je in voor je nieuwsbrief met dit e-mailadres.
Klik vervolgens op: "Check vervolgens je score" en wacht tot de e-mail die je verstuurd hebt, is aangekomen bij mail-tester.com. Dit kan een aantal minuten duren.
Vervolgens krijg je een score in beeld op een schaal van 0 tot 10 en eventuele verbeterpunten.
Hieronder vind je een aantal van de meest voorkomende foutmeldingen en hoe je deze op kunt lossen.
Met een SPF record kun je aangeven welke IP-adressen geautoriseerd zijn om e-mail te versturen via jouw domeinnaam. Als je e-mail op dezelfde sever draait als je je website of webshop kun je dit SPF record als TXT record toe te voegen aan je DNS:
v=spf1 a mx -all
Hiermee sta je toe dat het A-record en het MX-record in je DNS mail mogen versturen.
Als je e-mail via Gmail loopt kun je dit SPF record gebruiken:
v=spf1 a mx include:_spf.google.com -all
En voor Office 365 kun je dit SPF record gebruiken:
v=spf1 a mx include:spf.protection.outlook.com -all
Soms worden er meerdere links in de tekst van je e-mail gebruikt. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de links in de handtekening van je e-mail.
Probeer het aantal afbeeldingen die gebruikt worden in je e-mail te beperkten (het liefst tot maximaal één). Sommige e-mail providers voegen zogeheten pixel afbeeldingen toe waarmee wordt gekeken of e-mails geopend worden, probeer daarom het aantal afbeeldingen dat je meestuurt in de e-mail tekst te beperken, voeg afbeeldingen eventueel toe als bijlage en zet ze niet tussen de tekst.
Hiervoor kun je het beste contact opnemen met de partij die je e-mail verzorgt.
Neem contact op met je e-mail provider of hosting partij om te achterhalen wat de oorzaak van de blokkade is.