Regelmatig krijgen wij de vraag: "wat is Google Ads?" of "hoeveel kost Google Ads?". In deze blog gaan we hier dieper op in.
Google Ads is een advertentieprogramma gemaakt door Google, waarmee je jouw potentiële klanten sneller kunt bereiken en meer traffic naar je website kunt genereren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen zoekwoorden en banners, twee manieren waarop je via dit programma kunt adverteren. Daarnaast betaal je volgens de cost-per-click methode, dat betekent dat je geen kosten betaalt als er niet op je advertentie wordt geklikt. Google Ads wordt gezien als de meest effectieve online advertentiemethode en leg ik je uit waarom dit is.
Met Google Ads kun je op meerdere manieren adverteren. De eerste manier is door middel van zoekwoorden. Google laat dan je website bovenaan de resultaten verschijnen aan mensen die actief aan het zoeken zijn op een bepaald woord. Het adverteren via zoekwoorden is als een soort veiling: hoe meer vraag er naar een specifiek zoekwoord is, hoe duurder deze wordt. Wel kun je zelf aangeven wat je maximale prijs is voor een zoekwoord en hoeveel kliks je wilt inkopen, zodat je nooit meer betaalt dan dat je vooraf van plan was.
De tweede optie om via Google Ads te adverteren is door middel van banners. Je advertentie wordt dan niet getoond aan mensen die actief aan het zoeken zijn, maar er worden banners geplaatst op websites waarvan jij denkt dat je potentiële klanten zich bevinden. Vaak wordt hier minder op geklikt, omdat mensen er niet direct naar opzoek zijn. Aan de andere kant kan het wel je naamsbekendheid vergroten en weten mensen soms niet dat ze iets willen hebben totdat ze het ook daadwerkelijk voorbij zien komen. Nog een groot bijkomend voordeel: deze manier van adverteren leent zich uitstekend voor een retargeting campagne, hierbij zien mensen die al eens je website hebben bezocht banners van aangeklikte producten of diensten terug op andere websites.
Voor webshops is er ook nog Google Shopping, hiermee komen je producten inclusief prijs en foto direct boven de zoekresultaten in Google.
De kosten voor een Google Ads campagne zijn altijd opgebouwd uit twee delen:
De gemiddelde kosten voor een klik liggen ongeveer op 1 euro maar zijn heel afhankelijk van de sector waarin je zit. Zo betaald je bijvoorbeeld voor de zoekterm: "stukadoor Tilburg" €1,60 per klik en als bloemist €0,80. Je kunt zelf bepalen hoeveel kliks per dag je inkoopt, dit kan al vanaf één klik per dag.
Wil je weten wat het in kost om te adverteren in jouw sector? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Bovenstaande kosten zijn slechts in indicatie vanuit Google en kunnen op vele manieren beïnvloed worden. Als je als psycholoog bijvoorbeeld adverteerd op de zoekterm: "stress" en je laat de gebruiker uitkomen op een pagina die helemaal niet over stress gaat, dan betaal je veel meer per klik. Dit heeft te maken met zoals Google het noemt: "kwaliteitsscore". Daarnaast zijn er nog veel andere zaken die invloed hebben op de kosten per klik zoals: CTR, landingspagina en zoekterm relevantie.
Veel van de campagnes die wij inzien wordt er gebruikt gemaakt van Google Ads Express, dit is een uitgeklede versie van Google Ads. Google bepaald je doelgroep en je hebt niet inzichtelijk welke zoektermen goed of minder goed lopen. Hierdoor kan het zijn dat je betaald om te adverteren op een bepaalde zoekterm die voor jou niet relevant is, of waarvan het meer kost om te adverteren dan dat het je klanten oplevert.
De meeste websites genereren traffic via zoekmachines, affiliates (zoals prijsvergelijkers) en direct verkeer. Vindbaar zijn in de resultaten van zoekmachines is dus van groot belang. Google Ads is niet de enige manier om online te adverteren op deze manier, andere zoekmachines hebben een soortgelijke optie: Yahoo Search Ads en Bing Ads zijn hier voorbeelden van. Google is op dit moment nog steeds de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, maar liefst 97% geeft hier de voorkeur aan, dus adverteren via dit medium is zéker de moeite waard!
Heb je al een Google Ads campagne of heb je deze in het verleden opgezet en ben je benieuwd wat er verbeterd kan worden? Neem van vrijblijvend contact met ons op voor de gratis Quickscan. Met deze Quickscan loopt één van onze Google Ads specialisten vrijblijvend door je Google Ads account heen, stelt een plan van aanpak op met verbeterpunten en doet een voorstel om je hierbij te helpen.