Linkbuilding is het proces van het verzamelen van website's die linken naar jouw website. Elke online marketeer en business owner zou bezig moeten zijn met linkbuildig om twee redenen; één het zorgt voor referral (verwijzend) verkeer naar je website én het verhoogt de autoriteit van je website. De autoriteit van je website is één van de belangrijkste pijlers voor Google om de ranking van je website te bepalen. Linkbuilding is daarom een veel gebruikte SEO-strategie om meer verwijzende links naar je website te verzamelen om je website hoger te laten scoren tussen de Google resultaten.
Toen Larry Page en Sergey Brin in 1996 elkaar ontmoetten op de Stanford University en Google oprichtten waren ze opzoek naar een algoritme om de ranking binnen Google te bepalen zonder dat deze eenvoudig te manipuleren zou zijn. Ze besloten het principe van autoriteit toe te passen om de ranking van websites te bepalen in Google. Het idee kwam van de universiteit waar lezingen en informatie verstrekt werd door professoren (personen met een hoge autoriteit). Er wordt vaak vanuit gegaan dat personen met een hoge autoriteit op een bepaald vakgebied de waarheid vertellen, en daarom werd er besloten dit principe toe te passen op de bepaling van de ranking binnen Google. Hierin was Google in die tijd onderscheidend van andere zoekmachines. En met succes, want als veel websites verwijzen naar een website met als reden: kijk hier voor het antwoord, of je kunt op deze website veel informatie over dit onderwerp vinden. Dan is dit waarschijnlijk ook de website die je wilt vinden als je in Google zoekt op een bijpassende zoekterm.
Voorheen werd de autoriteit van een website aangeduid met PageRank, alleen besloot Google om de PageRank niet meer openbaar te maken. Tegenwoordig wordt de autoriteit van een website uitgedrukt met DA en PA (domein- en pagina autoriteit). Als er veel websites linken naar jouw website (zonder dat je terug linkt) stijgt hiermee de autoriteit van je website én krijg je een hogere positie in Google.
Het ranking systeem van Google zit zo in elkaar dat het aantal links naar je website voor een heel groot gedeelte je positie binnen Google bepaald. Naast relevante content (teksten die antwoord bieden op de zoekvraag in Google) is linkbuilding de belangrijkste pijler om de positie in Google te bepalen. Dit wordt ook wel uitgedrukt in domein autoriteit en pagina autoriteit, ook wel DA en PA genoemd. Dit wordt uitgedrukt in een getal van 0 tot 100 en werkt niet lineair, het is dus aanzienlijk makkelijker om van 0 naar 10 te gaan dan van 10 naar 20. Zo zijn er bijvoorbeeld op het moment van schrijven maar 3 websites ter wereld met een autoriteit van 100. Respectievelijk Google, Youtube en Apple. Op deze website vind je een overzicht van de top 500.
Het is dus van groot belang dat je werkt aan het verhogen van je website autoriteit zodat je Google posities positief worden beïnvloed.
Via deze website kun je gratis de domein autoriteit van je website checken. Een betere manier is om een SEO tool zoals Ahrefs of SemRush te gebruiken. Hiermee kun je niet alleen de autoriteit van je website checken maar ook monitoren (zodat je kunt zien wat het resultaat is als je met linkbuilding aan de slag gaat). Maar je kunt ook precies zien vanaf welke websites er naar je website gelinkt wordt. En je kunt dit ook zien van je concurrenten! Zo kun je achterhalen op welke manieren je concurrenten links verzamelen naar hun website.
* voorbeeld SemRush linkbuilding overzicht
Er zijn een aantal verschillende factoren om aan links te komen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van blog berichten. Door veel blog berichten te schrijven die aansluiten bij het onderwerp van je website bouw je autoriteit op en krijg je op een natuurlijke manier links naar je website. Dit lijkt in eerste instantie moeilijk en niet voor elke business toepasbaar maar het is makkelijker dan je denkt. Als je bijvoorbeeld een hoveniers bedrijf hebt kun je bloggen over tuin tips of een blog over het onderhouden van je gazon of wanneer je dit het beste kunt doen. Eventueel kun je een zoekwoorden onderzoek doen om te achterhalen om waar en hoe vaak Googelen op een bepaalde zoekterm.
Google probeert het manipuleren van linkbuilding zoveel mogelijk tegen te gaan en zal bepaalde patronen herkennen. Hierdoor heeft het linken en terug linken naar een website geen zin. Google herkent dit patroon en gaat ervan uit dat dit een afgesproken linkruil is en zal daardoor de autoriteit van beide websites niet laten stijgen.
Ook het plaatsen van blogs op websites die speciaal zijn opgezet voor blogs met links erin verwerkt heeft weinig zin. Google herkent de websites aan het linkprofiel en de lage kwaliteit content.
Als je met linkbuilding aan de slag gaat is het handig om rekening te houden met de volgende zaken:
Relevantie
De website die linkt naar jouw website moet zo relevant zijn aan het onderwerp waar je website over gaat. Als je bijvoorbeeld online marketing bureau hebt en een link krijgt van de lokale breiclub zal dit minder waarde doorgeven dan een link van een ander online marketing bureau.
Het aantal links op een pagina
Als een website helemaal vol met links staat geeft deze minder waarde door dan een website waar maar een handje vol links op staat. Dit wordt ook wel link juice genoemd.
Zelfde IP of Google account
Als een website op hetzelfde IP-adres gehost wordt als jouw website (of meerdere links vanaf hetzelfde IP-adres) geven ook minder waarde door. Het is dus ook niet interessant om 100x een gratis blog aan te maken met een link naar je website omdat eht IP-adres van deze domeinnaam hetzelfde is. Ook websites die gebruik maken van hetzelfde Google Analytics account geven minder waarde door.
Houd het natuurlijk
Ga niet 1000 links op één dag inkopen van verschillende obscure websites. Maar probeer een aantal links te verkrijgen van relevante websites. Ga ook niet alleen voor links met een torenhoge domein autoriteit maar probeer hierin ook te variëren en het zo natuurlijk mogelijk te houden.
Spam score
Als een website veel verdachte links heeft stijgt hiermee de spam score van deze website (bijvoorbeeld veel links uit het buitenland of van links die niet aansluiten bij het onderwerp van de website). Hoe hoger de spam score van een bepaalde website, des te minder waarde de website doorgeeft.
Let op: het is een misvatting dat een link vanaf een website met een hoge spam score negatief bijdraagt aan de autoriteit van je website. Vroeger was dit wel het geval maar dit is afgeschaft door Google omdat dit door sommige misbruikt werd om website omlaag te plaatsen in Google.
Linkbuilding is een tijdrovende en specialistische bezigheid. Hierdoor is het de overweging waard om dit uit te besteden aan een online marketing bureau. Deze bezitten vaak over verschillende lijsten met grote blog netwerken waar links ingekocht kunnen worden. Of hebben zelfs een private blog netwerk, dit zijn blogs die in eigen beheer zijn en uitsluitend gebruikt worden om links naar websites van klanten op te plaatsen. Benieuwd waar wij je mee kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.