Lokale SEO verbetert de online vindbaarheid van jouw onderneming in de buurt. Je bereikt dus meer bezoekers en klanten door gebruik te maken van lokale zoekmachine optimalisatie. Waar wat houdt dit eigenlijk in en belangrijker nog, hoe kun je zelf de vindbaarheid verbeteren door het toepassen van lokale SEO?
Hoewel de naam van deze strategie al wat meer zegt over het doel, is het toch goed om wat dieper in de betekenis van lokale SEO te duiken. Zoals je misschien wel weet staat de afkorting voor Search Engine Optimization. Zoekmachine optimalisatie dus. Lokale SEO zet specifiek in op het verbeteren van de online vindbaarheid in de buurt.
We geven je een voorbeeld. Stel, je hebt een prachtig hoveniersbedrijf in Tilburg. Op het moment dat iemand in de buurt zijn of haar tuin wil laten onderhouden, zal het hoogstwaarschijnlijk zoeken naar “hovenier in Tilburg” of specifieker, “ervaren hovenier omgeving Tilburg voor tuinonderhoud”. Doordat jij als ondernemer inzet op lokale SEO, verschijn je in de eerste zoekresultaten. De kans is dus groot dat je van deze bezoeker een potentiële klant kunt maken.
Om de lokale vindbaarheid van een bedrijf te kunnen verbeteren aan de hand van SEO, zijn speciale methoden nodig. Deze technieken zijn meer specifiek dan wanneer er sprake is van reguliere zoekmachine optimalisatie. Om het beheer en de toepassing makkelijker te maken, kun je gebruik maken van tools en diensten die speciaal zijn ontworpen voor lokale SEO.
Met “local search” wordt een lokale zoekopdracht bedoeld. De zoekmachines richten zich bij het zoeken naar een antwoord dus vooral op aanbieders in de buurt en gaan uit van jouw locatie. Als je bijvoorbeeld Googled op: "bakker", "slager", "hovnier" of "kapper", dan gaat Google er vanuit dat je niet op zoek bent naar een hovenier in Groningen, maar naar een bedrijf in de buurt. Het verschilt dus per zoekterm in hoeverre Google je locatie mee weegt in de ranking van de resultaten. Er zijn verschillen tussen lokale en algemene zoekopdrachten:
Als bedrijfseigenaar of ondernemer beschik je misschien over enige basiskennis op het gebied van SEO. Targetten voor algemene zoekopdrachten zoals bijvoorbeeld “hovenier voor het laten aanleggen van een tuin” heeft niet zoveel voeten in aarde. Echter wordt het een ander verhaal als jij je wilt richten op lokale SEO omdat je gericht geïnteresseerde bezoekers wilt aantrekken. Een lokale zoekopdracht zou dan bijvoorbeeld “hovenier” of "hovenier Tilburg" zijn.
Over het algemeen bevat een lokale zoekopdracht dus een specifieke plaatsnaam of omgeving. Echter is dit niet altijd nodig, zeker niet als er gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld Google Maps. Wordt er gezocht vanaf een device waarvan de locatiegegevens aanstaan? Ook dan is de kans groot dat de zoekmachine zich richt op lokale resultaten. De pagina’s die worden getoond noemen we ook wel SERPs. Deze zoekresultaten komen niet naar voren als er alleen gebruik wordt gemaakt van algemene zoekmachine optimalisatie. Reden te meer dus om na te denken over lokale SEO voor jouw onderneming.
Als ondernemer wordt je natuurlijk het liefst weergegeven binnen de 3 beste resultaten op het gebied van lokale SEO. Deze “club van 3” is het eerste wat de bezoeker ziet na het ingeven van de lokale zoekopdracht. In dit geval dus “hovenier Tilburg”.
De resultaten die in deze lijst worden weergegeven zijn uitgebreider dan dat dit bij een algemene zoekopdracht het geval is. Een vermelding wordt in de meeste gevallen ook voorzien van beknopte bedrijfsinformatie zoals afbeeldingen van de winkel, openingstijden en klantervaringen. De grootste zoekmachine ter wereld heeft misschien hersens genoeg om dit zelf te doen, maar de info die de klant hier ziet is afkomstig van jouw Google Mijn Bedrijf account. Onmisbaar dus, zeker als je gebruik wilt maken van lokale SEO.
Met Google Mijn Bedrijf vergroot je de betrokkenheid van je (lokale) klanten. Als het ware geef je jouw onderneming met deze dienst dus zijn eigen profiel. Het account verzamelt belangrijke bedrijfsinformatie en laat deze vervolgens zien als erom gevraagd wordt. Bijvoorbeeld dus in de eerste 3 lokale zoekresultaten aan de rechterzijde van de pagina én naar Google Maps.
Jouw Google Mijn Bedrijf profiel kan dus een schat aan informatie bevatten die de zoekmachine vervolgens weer slim gebruikt. Hierbij kun je denken aan de contactgegevens of routebeschrijving, maar natuurlijk ook aan de diensten en producten die je te bieden hebt. Google voegt ook klantreviews (Google Reviews) op basis van consumentenervaringen toe, Evenals vragen en antwoorden. Potentiële kopers krijgen zo een prima inzicht in de service die je verleent én de ervaringen van andere kopers en consumenten.
Als je optimaal wilt profiteren van lokale SEO, is een volledig Google Mijn Bedrijf profiel dus van belang. Natuurlijk is het ook belangrijk om de informatie up to date te houden. Dit geeft een aantal voordelen. In de eerste plaats vergroot je hiermee de kans op een bedrijfsvermelding binnen de eerste 3 resultaten aan de rechterzijde van de zoekmachine. Daarnaast draagt deze vermelding bij aan het vertrouwen dat de klant nodig heeft om door te klikken naar jouw bedrijfswebsite of pagina. Google Mijn Bedrijf mag daardoor gezien worden als een doeltreffende citatie. In vaktermen misschien ook wel beter bekend als citaat of “citation”.
In deze blog lees je hoe je een Google bedrijfspagina kunt aanmaken.
Een voorbeeld van een citaat is een online plaats waar de NAW-gegevens van jouw bedrijf en website worden weergegeven. Deze informatie omvat bijvoorbeeld de naam van jouw onderneming, maar ook het adres, telefoonnummer en het websiteadres. Alle informatie die de consument in eerste instantie nodig heeft dus. Zeker als het aankomt op lokale SEO zijn citaten of citations van onmiskenbaar belang.
Je wilt immers dat de doelgroep de weg naar jouw onderneming weet te vinden. Het is dus van belang dat deze bedrijfsgegevens op de juiste plaats worden weergegeven. In dit geval op de plek waar de consument het meest zoekt naar bedrijven zoals die van jou. Bijvoorbeeld naar een hovenier in Tilburg. Citations of citaten komen daarnaast voor in twee verschillende typen. Elk citaat heeft zijn eigen specifieke kenmerken.
Gestructureerd citaat: gestructureerde citaten hebben in de meeste gevallen een formulier als bron. Een formulierveld wordt ingevuld worden met de betreffende informatie waarna deze verschijnt een bedrijfsvermelding.
Ongestructureerd citaat: een citaat van dit type verkrijgt de adres- en bedrijfsinformatie via andere kanalen. Bijvoorbeeld via de bio van jouw social media kanalen. Maar, een ongestructureerd citaat kan bijvoorbeeld ook afkomstig zijn van een online persbericht. Ze hebben geen duidelijke structuur of bron. Daarom worden ze aangemerkt als ongestructureerd.
Het gebruik van citaten is dus een minimale vereiste als je de lokale vindbaarheid van jouw onderneming door het toepassen van SEO wilt verbeteren. Let wel, een “citation” draagt pas bij aan online succes als deze afkomstig is van relevante bronnen (websites) en regelmatig van updates wordt voorzien.
Natuurlijk wil je als ondernemer succesvol zijn in wat je doet. Dat geldt ook voor lokale SEO en vindbaarheid. Nu je weet wat lokale zoekmachine optimalisatie inhoudt, is het tijd om te leren hoe je dit succesvol kunt toepassen. Lokale SEO draait feitelijk gezien om 3 kernwaarden te weten:
Betrokkenheid: dit gaat over de mate waarin jouw doelgroep of bezoeker betrokken is bij jouw onderneming.
Prominentie: welke mening heeft de consument over jouw diensten, services en producten? Kortom, wat hebben ze te vertellen over jouw bedrijf?
Relevantie: als laatste is ook de relevantie belangrijk. Hoe sluiten jouw diensten en producten aan bij de zoekopdracht die wordt geplaatst?
Search Engine Optimization is een proces dat nooit hetzelfde blijft. Dat komt omdat je te maken hebt met constant veranderende algoritmes binnen Google en andere zoekmachines. Dat is direct de reden waarom zoekmachine optimalisatie nooit “klaar” is en SEO-specialisten hun kennis en vaardigheden moeten blijven bijspijkeren. Zeker als het gaat om lokale SEO in plaats van algemene online vindbaarheid. Elk bedrijf is namelijk uniek en vergt zijn eigen specifieke manier van aandacht. Alleen op deze manier zorgt lokale zoekmachine optimalisatie voor meer relevant websiteverkeer, een hogere positie binnen Google én waardevolle bedrijfsvermeldingen. Het toepassen van de juiste technieken die het verschil kunnen maken is dus van belang. De belangrijkste lokale SEO services zijn:
Lokalisatie: hiermee wordt het lokaliseren van jouw website bedoeld. Als jouw onderneming bestaat uit 1 vestiging, dien je de NAW-gegevens (naam bedrijf, adres, telefoonnummer, woonplaats en provincie) op een natuurlijke manier te verwerken binnen de website. Maakt jouw bedrijf gebruik van meerdere locaties of dependances? Dan wordt er bij lokale SEO ook dikwijls gebruik gemaakt van aparte pagina’s om website lokalisatie mogelijk te maken. Het lokaliseren van de bedrijfswebsite gebeurt ook door betrokkenheid te creëren. Bijvoorbeeld bij evenementen in de buurt of binnen de lokale gemeenschap. Dit kun je doen door het publiceren van gastblogs. Bijvoorbeeld over een aanstaand festival in de buurt.
Citaten: citaten heb je nodig om lokaal zichtbaar te zijn, maar het verbetert ook de positie binnen zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Dat doe je door de NAW-gegevens en de website URL van jouw bedrijf achter te laten op citatie websites. Yelp is daar een voorbeeld van. Jouw onderneming is door relevante citaten (ook wel referenties of verwijzingen genoemd) niet alleen beter vindbaar voor de lokale doelgroep, maar stijgt ook een aantal plaatsing in de Google ranking.
Google Mijn Bedrijf: als je succesvol gebruik wilt maken van lokale zoekmachine optimalisatie, moet je een vermelding opeisen binnen Google Mijn Bedrijf. Jouw onderneming wordt dan niet alleen weergegeven binnen Maps, maar ook tussen de lokale zoekresultaten.
Klantreviews: als je de lokale vindbaarheid van jouw onderneming wilt verbeteren, is het verstandig om waarde te hechten aan consument beoordelingen en reviews. Ze geven de klant een goede indruk van de services en producten die je te bieden hebt. Goede reviews en beoordelingen van andere kopers kunnen de klant over de streep trekken, maar hebben ook een positieve invloed op de lokale vindbaarheid en zoekresultaten.
Waardevolle backlinks: backlinks dragen bij aan de manier waarop de zoekmachine jouw website beoordeeld. Maak je gebruik van relevante backlinks die afkomstig zijn van vooraanstaande bedrijven? Grote kans dat Google jouw website als informatief en betrouwbaar beoordeeld. Daarbij kun je denken aan backlinks die afkomstig zijn van de dagbladen uit de buurt, links van sportverenigingen of lokale evenementen of andere relevante bronnen.
Het zal geen geheim voor je zijn dat klanten uit de buurt vooral via de desktop én hun mobiele device zoeken naar lokale ondernemers. De tijd waarin we de Gouden Gids raadpleegde voor meer informatie ligt inmiddels ver achter ons. Bedrijven in de buurt worden dus veelal online gezocht én gevonden. De statistieken die daarbij horen liegen er niet om. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 96% van de mensen met een computer gebruik maakt van zoekopdrachten in de buurt. Google is goed voor maar liefst 46% van deze lokale zoekopdrachten. 64% daarvan maakt gebruik van online gidsen en zoekmachines om belangrijke bedrijfsgegevens van ondernemers in de buurt op te kunnen zoeken. 50% doet dit via een mobiel apparaat. Nog eens 78% van het totaal aantal mobiele lokale zoekopdrachten mondt uit in een aankoop die wordt gedaan in de fysieke winkel van het bedrijf.
Lokale zoekmachine optimalisatie voorziet je van een hoog conversie niveau. Dit level ligt hoger dan elk ander advertentiekanaal voor lokale vindbaarheid dan ook. Voorbeelden daarvan zijn online bedrijvengidsen zoals bijvoorbeeld Yelp. Ze voorzien de klant van belangrijke en soms aanvullende bedrijfsgegevens, maar lokale SEO zorgt voor een weergave binnen de eerste pagina van een zoekmachine. Dit wordt ook wel “local directory marketing” genoemd. Deze strategie heeft de mogelijkheid om leads te veranderen in potentiële kopers. Soms is het conversie percentage zelfs 1 op 2!
Lokale zoekopdrachten worden in de eerste plaats uitgevoerd om een onderneming in de buurt te vinden en in de tweede plaats voor het vinden van een dienst, service of product dat verkrijgbaar is in de buurt. Dat hoeven geen specifieke zoekopdrachten met bedrijfsnaam te zijn. Lokale SEO is namelijk ook effectief als er breder wordt gezocht, zoals bijvoorbeeld naar tuinonderhoud of hovenier in Tilburg. Als je weet hoe lokale SEO in elkaar steekt en wat het precies inhoudt, neemt dit veel voordelen met zich mee. Je kunt jouw bedrijf van een betere positionering voorzien en ook het promoten van services, diensten of producten kun je gerichter doen. Zo ben je voor de doelgroep altijd vindbaar op het moment dat het nodig is.
Gebruik maken van lokale SEO betekent dat je jouw doelgroep, en potentiële klanten, bereikt op het moment wanneer dit nodig is. Bijvoorbeeld als er een zoekopdracht wordt uitgevoerd naar bedrijven of producten in de buurt. Lokale SEO zorgt dus voor warm verkeer op het juiste moment. In tegenstelling tot andere lokale kanalen zoals nieuwsbladen of huis-aan-huis folders. Investeren in lokale SEO marketing voorziet je dus altijd van een prima rendement en is effectief wanneer dat nodig is.
Steeds meer mensen maken gebruik van het internet, en dus ook van lokale zoekopdrachten, via hun mobiele apparaat. Dat kan een smartphone zijn, maar natuurlijk ook een tablet. Lokale SEO wordt weergegeven via de desktop én mobiel internet. Dat betekent dat je dus altijd en overal bereikbaar bent voor jouw klanten.
Veel mogelijkheden op het gebied van lokale zoekmachine optimalisatie zijn gratis. Dat betekent dat je dus geen budget nodig hebt om jouw onderneming of bedrijf van wat extra promotie te kunnen voorzien. Zo is het claimen van een bedrijfspagina via Google Mijn Bedrijf geheel kosteloos. Dat geldt ook voor veel andere online bedrijvengidsen.
Wist je dat amper 45% van de bedrijven gebruik maakt van Google Mijn Bedrijf? Hier liggen kansen om de concurrentie voor te blijven en jouw lokale vindbaarheid op te kunnen schalen. Het lage percentage is te wijten aan het feit dat veel bedrijven (nog) niet weten welke belangrijke rol online marketing speelt bij succesvol ondernemen.
Als jouw Google Mijn Bedrijf pagina is voorzien van veel goede feedback en reviews, dan heeft dat een positieve uitwerking op het bedrijfsimago. Daarnaast worden terugkerende klanten aangezet tot het achterlaten van een beoordeling én trek je nieuwe klanten makkelijker over de streep.
Adverteren in de lokale krant of het verspreiden van huis-aan-huis folders is nog maar weinig effectief. Het is dan ook niet voor niets dat lokale nieuwsbladen de laatste jaren flink hebben moeten inleveren in het aantal oplagen. Sterker nog, bij veel huishoudens eindigt een gedrukte folder of krant direct bij het oudpapier. De voornaamste reden hiervan is de opkomst van internet. Niet alleen voor het inwinnen van algemene informatie, maar zeker ook voor het vinden van lokale bedrijven en aanbieders.
Vrijwel iedereen maakt gebruik van het internet. Hetzij voor het vinden van een specifiek product, informatie over een dienst, service of merk. Dat geldt ook voor het vinden van lokale bedrijven en ondernemingen. De gebruiker ziet de informatie die via het internet wordt verkregen als betrouwbaar. Reden te meer om gebruik te maken van de diverse SEO mogelijkheden op het gebied van lokale zoekmachine optimalisatie. Zo loop je de doelgroep niet mis én werk je aan een breder netwerk van terugkerende én nieuwe klanten.
Als ondernemer wil je groeien. Lokale SEO mag dus niet over het hoofd worden gezien. Nu, maar ook in de toekomst zal deze vorm van zoekmachine optimalisatie een steeds grotere rol gaan spelen in de groei van lokale bedrijven. Juist nu is het tijd om actie te ondernemen als je de concurrentie straks een stap voor wilt zijn.