SemRush is een SEO tool waar je ongelofelijk veel informatie uit kunt halen. Of je nu een zoekwoorden onderzoek aan het doen bent of concurrenten aan het analyseren, je kunt eigenlijk niet meer zonder SemRush. Als jij of je bedrijf bezig is met SEO en beter gevonden worden in Google, dan is SemRush de tool die je daarmee verder helpt!
SemRush gebruikt zogenaamde crawlers, een soort robots die het internet afgaan en informatie verzamelen. Zo "bezoekt" SemRush Google en slaat de uitkomsten van deze pagina's op. Hierdoor kunnen ze ook achterhalen welke bedrijven er op bepaalde zoektermen adverteren. De websites crawlen ze ook uit en links op deze website worden gevolgd. Dit alles kost natuurlijk enorm veel rekenkracht en vandaar dat SemRush geen goedkope tool is om te gebruiken. SemRush gebruikt ook andere data van SemRush gebruikers die Google Analytics en de Google Search Console koppelen aan SemRush. Let er wel op dat data zoals het aantal organische bezoekers van een website en het advertentiebudget een schatting blijft.
Ik heb deze schatting vergeleken met enkele klanten waarvan wij toegang hebben tot Google Analytics of Google Ads en moet zeggen dat SemRush deze statistieken erg nauwkeurig in kan schatten.
Je kunt met SemRush heel eenvoudig achterhalen hoe vaak er op een bepaalde zoekterm gezocht wordt in Google. In deze blog vind je een complete handleiding over hoe je kunt ontdekken hoe vaak er op een bepaalde zoekterm gezocht wordt.
In SemRush kun je ook zien hoeveel concurrentie er is op een bepaalde zoekterm. Hiermee kun je eenvoudig inschatten of het voor jou haalbaar is om op deze zoekterm te adverteren of dat je je beter kunt richten op een andere zoekterm. In de blog over keyword difficulty kun je een complete uitleg vinden over hoe je deze cijfers kunt aflezen.
Met SemRush kun je eenvoudig achterhalen met welke zoekwoorden je website scoort in Google en op welke positie je momenteel staat. Je kunt dit van elke website zien, dus ook van je concurrenten!
Je kunt dit inzien door de volgende stappen te volgen:
Door op het kopje: "Backlinks Analytics" te klikken en vervolgens te zoeken op een domeinnaam kun je exact inzien vanaf welke websites er gelinkt wordt naar deze website. Dit kan erg handig zijn om te achterhalen of een website een hoge domein autoriteit heeft en welke websites hiervoor zorgen. Wellicht kun je zelf ook enkele websites benaderen voor een backlink.
Met de audit tool kun je alle on-page SEO factoren op je website testen. Je krijgt een overzichtelijk rapport met eventuele verbeterpunten. Deze kun je zelf doorvoeren of door een professional laten uitvoeren. Je krijgt onder andere inzicht in de laadtijden van je website, duplicated content, meta tags en title tags aanbevelingen, pagina's of interne links die niet goed werken en afbeeldingen die niet goed laden of te groot zijn.
Door in het menu naar: "Advertising Reasearch" te gaan en vervolgens te zoeken op een website, kun je inzien op welke zoekwoorden een bedrijf adverteert in Google, hoeveel budget er per maand uitgegeven wordt en aan welke zoekwoorden.
Het kan zijn dat sommige zoekwoorden er dubbel tussen staan, dit komt doordat een bedrijf soms met meerdere advertenties adverteert op een bepaald zoekwoord. Ook kun je zien op welke pagina de bezoekers landen die doorklikken op Google Ads, of welke advertentie teksten er gebruikt worden in de loop der tijd. Daarnaast kun je zien hoeveel een bedrijf inzet per zoekwoord, als dit meer wordt dan kun je ervan uitgaan dat een zoekwoord goed loopt. En als een bedrijf in het verleden maanden heeft geadverteerd en daarna plotseling niet meer kun je ervan uitgaan dat deze zoekterm niet heeft gewerkt voor dat bedrijf.
Let op: wat voor het ene bedrijf werkt hoeft niet voor het andere bedrijf te werken. Dit heeft met ontzettend veel factoren te maken. Denk onder andere aan je doelgroep, product aanbod, tarieven, reviews, landingspagina's, teksten op je landingspagina, laadtijd van je pagina etc.
Door naar: "Organic Research" te gaan en vervolgens op een website te zoeken kun je de geschatte data vinden over het aantal organische bezoekers dat een website per maand uit Google haalt. Ook vind je hier met welke zoekwoorden een website scoort in Google en de huidige Google posities in Google.
Je kunt in SemRush niet alleen de huidige Google posities en zoekwoorden waarop een bedrijf adverteert inzien, je kunt dit (mits je hier extra voor betaald) ook met terugwerkende kracht inzien. Hierdoor kun je ook kijken wat je concurrenten in het verleden hebben geprobeerd. Een andere handige tool om terug in het verleden te gaan is Web Archive. Hiermee kun je kijken hoe een website er een aantal jaar geleden uitzag en welke teksten er toen op de website stonden.