Wat zijn nu écht de belangrijkste pijlers op het gebied van SEO? Je kunt SEO eigenlijk opdelen in 3 belangrijke factoren die allemaal samenwerken met elkaar. Drie belangrijke factoren die niet zonder elkaar kunnen, stel dat je website op één vlak uitblinkt maar je de andere twee punten laat verwateren, dan zal je website nog niet hoog scoren in de Google resultaten. De belangrijkste pijlers zijn:
SEO betekent zoekmachine optimalisatie. De afkorting staat voor Search Engine Optimization. Dit betekent dat de content die je gebruikt, de webpagina's én de website geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google. SEO heeft als doel het verhogen van de vindbaarheid en de zichtbaarheid van jouw website binnen de SERP resultaten. Daardoor genereer je niet alleen leads en verkopen, maar verbeter je ook de naamsbekendheid. SEO is dus het optimaliseren van je website om zo hoger in Google (of andere zoekmachines) te komen tussen de gratis (organische) resulateten.
De content van jouw website moet aansluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker. Ook de intentie van het zoekwoord moet aansluiten bij de pagina intentie. Als een zoekwoord een informatieve intentie heeft, ga je niet scoren met een pagina die gericht is op verkopen.
Content is een belangrijke pijler voor SEO. Daaronder verstaan we bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen en videocontent. De zoekmachines halen betekenis uit elke webpagina van jouw website. Dat gebeurt op basis van de content die zich op de pagina bevindt.
Belangrijke factoren waar SEO content aan moet voldoen:
Hoe goed de content op jouw website ook is, als gebruikers deze niet zo eenvoudig kunnen vinden en er inactief mee omgaan, dan merken de zoekmachines dat ook. Dat betekent dat ook de gebruikerservaring belangrijk is. Deze moet aan de volgende factoren voldoen:
Navigatie: jouw website heeft een logische informatiestroom. Het is voor bezoekers heel eenvoudig om de content die ze zoeken te vinden.
Uiterlijk: het uiterlijk van jouw website is eenvoudig en visueel aantrekkelijk. Het wekt vertrouwen en straalt autoriteit uit. Ook de identiteit van jouw merk wordt overgebracht.
Gevoel: bezoekers vinden de manier waarop ze jouw website kunnen gebruiken prettig. Ook vinden ze het fijn hoe jouw website omgaan met hen als gebruikers.
Bruikbaarheid: jouw website is eenvoudig in gebruik en functioneert op een uniforme manier. Deze sluit aan bij de verwachtingen van jouw bezoekers.
Linkbuilding en het gebruik van backlinks verhoogt de autoriteit van een website. Ook verbetert het de zichtbaarheid in zoekmachines. Het domein waar een backlink vandaan komt is een referentie domein. Google evalueert de content van jouw eigen website, maar controleert ook hoeveel domeinen er gelinkt zijn aan jouw pagina. De kwaliteit van een backlink is dus belangrijk dan de kwantiteit. Maar wat maakt een backlink goed of slecht?
5 factoren die essentieel zijn voor autoriteit en kwaliteit linkbuilding
Met technische SEO laten de zoekmachines jouw pagina's zien in de resultaten. Natuurlijk moeten ze wel eerst te vinden, te crawlen en te indexeren zijn. Zoekmachines zoals Google zetten crawlers in om het internet af te speuren. Dat doen ze om informatie te verzamelen over de webpagina's die ze tegenkomen. Jouw website bevat bestanden en codes. Deze geven de crawlers instructies over hoe ze gecrawld en geïndexeerd willen worden.
Een robots.txt bestand vertelt de zoekmachines waar ze niet mogen komen. Deze kun je gebruiken om de crawlers weg te houden van thin content of privé inhoud die je niet in de zoekresultaten wilt zien verschijnen. In de meeste gevallen wil je de zoekmachines toestaan om alle content van jouw website te crawlen.
Een XML sitemap is het tegenovergestelde van een robots.txt bestand. Het geeft de zoekmachines een lijst van alle webpagina's die u wilt laten crawlen, indexeren en weergeven in de zoekresultaten. Het bevat onder meer informatie over wanneer een webpagina voor het laatst is bijgewerkt. Ook laat een XML sitemap de relatieve prioriteit zien ten opzichte van andere pagina's.
Er zijn ook stukjes code die in de header van elke webpagina staan. Deze code is niet zichtbaar voor de bezoekers van jouw website. Ze worden ook wel meta directives genoemd. Ze geven zoekmachines bots pagina voor pagina instructies. Bijvoorbeeld over hoe ze de content van een pagina moeten indexeren.
Onder techniek vallen ook de veiligheid, responsiviteit en de snelheid. Deze 3 belangrijke technische factoren hebben invloed op de bruikbaarheid van de website. De zoekmachine ziet graag websites die gebruik maken van beveiligde HTTPS verbindingen. Daarnaast is het belangrijk dat een website goed wordt weergegeven op alle apparaten. Zoals desktops en mobiele telefoons. Ruim 60% van de zoekopdrachten wordt mobiel uitgevoerd.
Ook de snelheid is belangrijk. Langzaam laden leidt tot lagere rankings in de zoekmachine. Hoe goed de content van een pagina ook is. Mensen verlaten een pagina die langer laadt dan 2 seconden sneller. Google beloont de websites die snel en makkelijk laden.
Technische SEO omvat ook de structuur van de website. De zoekmachines moeten de relatieve prioriteit van de pagina's op jouw website begrijpen. Ook willen ze weten hoe jouw website in elkaar steekt. De structuur van een website is als een piramide. De homepagina bevindt zich bovenaan. Daaronder bevindt zich de navigatie. Deze te lager op de piramide, des te minder belangrijk de pagina is.